Han tar high-tech in i idrotten

För fem år sedan sålde han sitt livsverk It-bolaget, Caperio, som var börsintroducerat och omsatte närmare 1 miljard. Han skaffade sig därmed ett ansenligt kapital och då vaknade idrottsnörden. Christer Haglund visste vad han ville göra. Han tog tillvara på allt han hade lärt sig även inom high-tech och skapade Never Offside inklusive plattformen Score för att utveckla och digitalisera idrottsföreningar. 

Idrotten är i behov av en digital revolution, hävdar Christer Haglund som nu går ihop med ett norskt företag och ser ett enormt behov av digitala tjänster, och möjligheter, i idrotten.

Nu tar bolaget nästa steg och går ihop med norska The Fan Group. Företagen är lika som bär i både teknik och ambition och Christer Haglund samt Ronny Pedersen, vd för TFG, fann det naturligt att förenas. Nu blir det jobb över gränserna.

Det som driver dem är kärleken till idrotten och föreningar, viljan att skapa affärsnytta och bidra till en digital revolution som ligger bakom skapandet av ”appen” Score som nu får en ny skepnad och mer fördelar för klubbarna. 

Score är hans tillgång

Avgörande  är tillgången till en specialdesignad app, kallad Score. 

- Runt klubbarna finns både samarbetspartners och olika konsumentgrupper. Alla har med samma mål att, det ska gå så bra som möjligt för klubben på alla plan. I en Klubb-app möts dessa och interagerar kommunikativt och i olika typer av affärer. 

- Score är klubbens egna kommunikationsplattform. Lite slarvigt kan man kalla det för en app som vi fyller med intressant innehåll för engagemang och kommersiella möjligheter för alla målgrupper, betonar Christer.

Hans norska kollega instämmer:

-  Vi har hjälpt norska klubbar, främst Norsk Topphockey (Norges SHL) i många år med diverse funktioner för att tjäna mer pengar och spara dyrbar tid. Med det som Never Offside för till bordet blir vi unika, påpekar Ronny Pedersen. 

Christer ser också fram emot vad de kan åstadkomma tillsammans. Han och medarbetarna i Stockholm kan stolt påvisa vad de har åstadkommit så här långt. I kundregistret finns totalt ca 50 svenska klubbar och där märks många föreningar kända från elitsammanhang, som Hammarby Fotboll, Leksand, BK Häcken. 

Öppnar för nya affärer

- Appen introduceras för partners i början av varje samarbete. Vi strukturerar sedan klubbarnas partners så att de får tillgång till det de har köpt och så att klubben kan segmentera och skicka informationen till rätt kundgrupp. Partners kan sedan göra affärer B2B och B2C inne i appen. 

- Små elitklubbar i de mindre lagsporterna kan med Score och vårt stöd skapa sjusiffriga nya intäkter- Värdeskapande intäkter uppstår i plattformen och de större klubbarna kan uppnå flera gånger de beloppen. Utöver bättre ekonomiska förutsättningar får klubben också en ny exklusiv kommunikations- och administrationskanal, säger Haglund i en utfästelse.

Christer har själv varit aktiv i flera klubbar och idrotter, vilket gett en god insyn i Idrottens vardag:

- Rent generellt är idrotten långt efter övriga branscher av naturliga skäl. Men det finns också, bland många, en rädsla för det okända. Bättre att inte konfrontera svåra frågor, det är sällan du får skäll för saker som du inte har gjort och vissa hänvisar till att deras partners inte själva är mogna, vilket inte är sant. 

Många är oerfarna, men sportkontoren måste, precis som spelarna på planen, förändra sitt sätt att spela för att inte komma efter. 

Klubbarna har i dag också samarbete med sin ligaorganisation som ska ha örat mot marken och driva vissa av klubbarnas frågor.   

- Svensk Elitfotboll (SEF) och Svenska Hockeyligan (SHL) drar in enorma summor på centrala avtal, främst media och spelbolag. Men i de mindre ligorna är beloppen väsentligt lägre. Exempelvis bandyn, handbollen, innebandyn och några till skulle tjäna mycket på att sluta upp bakom centrala beslut och samla målgrupperna för att få en helt annan kraft och möjlighet att attrahera centrala partners, anser Christer. 

- Men eftersom man inte kan enas och sluta upp bakom förslagen blir det verkningslöst. Ett klassiskt moment 22, skulle jag säga.

-  Vårt upplägg har varit att försöka få med sig de ledande klubbarna inom respektive sport. Jag är extremt stolt över bl a Hammarby och BK Häcken som har valt att arbeta med oss – två verkligt moderna klubbar som drivs mer som företag i näringslivet och ständigt i utveckling. 

- I innebandy har Kalmarsund klivit fram och leder utvecklingen på många områden. De har en klubbledning som vågar och lyfter på alla stenar för att bli bättre. Lite av det steg som IFK Kristianstad tog för några år sedan i handbollen, och den position som Villa Bandy har inom bandyn. 

"Vissa fastnar i egen självbild"

- Oftast är det en stark person som bygger ett starkt team runt omkring sig i respektive klubb och då kan man gå från konkurshot eller division 3 till den absoluta toppen väldigt fort. 

- Men det kan också gå åt andra hållet om man fastnar i sin egen självbild och tror att pokalrummet fortfarande håller klubben flytande. Sånt ser jag tyvärr ibland utan att nämna något exempel. 

Att ha digitalt fokus och kompetens i klubben blir avgörande, det är av den nya digitala arenans absoluta nyckelpositioner.  

 - En klok man sa en gång till mig: "Christer, om man går in i ett rum med en uppfattning och kommer ut från detsamma med en annan uppfattning så har Du vunnit – inte förlorat". Det är en devis många skulle ha nytta av. 

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Ukraina övervinner allt. Medan IOK fjäskar med Ryssland och Belarus om OS-deltagande i Paris 2024 kämpar den blågula idrotten i Ukraina för sin existens.

Nu senast bekräftad av att Ukraina skall delta i Bandy-VM i Växjö mars-april i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Leo Vegas grundades 2011 i Sverige och har sedan dess vuxit stadigt. Spelkoncernen har idag fler än 1 000 anställda över flera europeiska kontor med huvudkontori Stockholm medan den operativa staben verksamheten sker på Malta.
På lördagen avslöjades att Leo Vegas  har enats om ett nytt globalt partnerskap med italienska storklubben Inter och skat pryda dam- och herrlagens tränings- och uppvärmningströjor samt arenan San Siro.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.