Han tar high-tech in i idrotten
För fem år sedan sålde han sitt livsverk It-bolaget, Caperio, som var börsintroducerat och omsatte närmare 1 miljard. Han skaffade sig därmed ett ansenligt kapital och då vaknade idrottsnörden. Christer Haglund visste vad han ville göra. Han tog tillvara på allt han hade lärt sig även inom high-tech och skapade Never Offside inklusive plattformen Score för att utveckla och digitalisera idrottsföreningar.
Nu tar bolaget nästa steg och går ihop med norska The Fan Group. Företagen är lika som bär i både teknik och ambition och Christer Haglund samt Ronny Pedersen, vd för TFG, fann det naturligt att förenas. Nu blir det jobb över gränserna.
Det som driver dem är kärleken till idrotten och föreningar, viljan att skapa affärsnytta och bidra till en digital revolution som ligger bakom skapandet av ”appen” Score som nu får en ny skepnad och mer fördelar för klubbarna.
Score är hans tillgång
Avgörande är tillgången till en specialdesignad app, kallad Score.
- Runt klubbarna finns både samarbetspartners och olika konsumentgrupper. Alla har med samma mål att, det ska gå så bra som möjligt för klubben på alla plan. I en Klubb-app möts dessa och interagerar kommunikativt och i olika typer av affärer.
- Score är klubbens egna kommunikationsplattform. Lite slarvigt kan man kalla det för en app som vi fyller med intressant innehåll för engagemang och kommersiella möjligheter för alla målgrupper, betonar Christer.
Hans norska kollega instämmer:
- Vi har hjälpt norska klubbar, främst Norsk Topphockey (Norges SHL) i många år med diverse funktioner för att tjäna mer pengar och spara dyrbar tid. Med det som Never Offside för till bordet blir vi unika, påpekar Ronny Pedersen.
Christer ser också fram emot vad de kan åstadkomma tillsammans. Han och medarbetarna i Stockholm kan stolt påvisa vad de har åstadkommit så här långt. I kundregistret finns totalt ca 50 svenska klubbar och där märks många föreningar kända från elitsammanhang, som Hammarby Fotboll, Leksand, BK Häcken.
Öppnar för nya affärer
- Appen introduceras för partners i början av varje samarbete. Vi strukturerar sedan klubbarnas partners så att de får tillgång till det de har köpt och så att klubben kan segmentera och skicka informationen till rätt kundgrupp. Partners kan sedan göra affärer B2B och B2C inne i appen.
- Små elitklubbar i de mindre lagsporterna kan med Score och vårt stöd skapa sjusiffriga nya intäkter- Värdeskapande intäkter uppstår i plattformen och de större klubbarna kan uppnå flera gånger de beloppen. Utöver bättre ekonomiska förutsättningar får klubben också en ny exklusiv kommunikations- och administrationskanal, säger Haglund i en utfästelse.
Christer har själv varit aktiv i flera klubbar och idrotter, vilket gett en god insyn i Idrottens vardag:
- Rent generellt är idrotten långt efter övriga branscher av naturliga skäl. Men det finns också, bland många, en rädsla för det okända. Bättre att inte konfrontera svåra frågor, det är sällan du får skäll för saker som du inte har gjort och vissa hänvisar till att deras partners inte själva är mogna, vilket inte är sant.
Många är oerfarna, men sportkontoren måste, precis som spelarna på planen, förändra sitt sätt att spela för att inte komma efter.
Klubbarna har i dag också samarbete med sin ligaorganisation som ska ha örat mot marken och driva vissa av klubbarnas frågor.
- Svensk Elitfotboll (SEF) och Svenska Hockeyligan (SHL) drar in enorma summor på centrala avtal, främst media och spelbolag. Men i de mindre ligorna är beloppen väsentligt lägre. Exempelvis bandyn, handbollen, innebandyn och några till skulle tjäna mycket på att sluta upp bakom centrala beslut och samla målgrupperna för att få en helt annan kraft och möjlighet att attrahera centrala partners, anser Christer.
- Men eftersom man inte kan enas och sluta upp bakom förslagen blir det verkningslöst. Ett klassiskt moment 22, skulle jag säga.
- Vårt upplägg har varit att försöka få med sig de ledande klubbarna inom respektive sport. Jag är extremt stolt över bl a Hammarby och BK Häcken som har valt att arbeta med oss – två verkligt moderna klubbar som drivs mer som företag i näringslivet och ständigt i utveckling.
- I innebandy har Kalmarsund klivit fram och leder utvecklingen på många områden. De har en klubbledning som vågar och lyfter på alla stenar för att bli bättre. Lite av det steg som IFK Kristianstad tog för några år sedan i handbollen, och den position som Villa Bandy har inom bandyn.
"Vissa fastnar i egen självbild"
- Oftast är det en stark person som bygger ett starkt team runt omkring sig i respektive klubb och då kan man gå från konkurshot eller division 3 till den absoluta toppen väldigt fort.
- Men det kan också gå åt andra hållet om man fastnar i sin egen självbild och tror att pokalrummet fortfarande håller klubben flytande. Sånt ser jag tyvärr ibland utan att nämna något exempel.
Att ha digitalt fokus och kompetens i klubben blir avgörande, det är av den nya digitala arenans absoluta nyckelpositioner.
- En klok man sa en gång till mig: "Christer, om man går in i ett rum med en uppfattning och kommer ut från detsamma med en annan uppfattning så har Du vunnit – inte förlorat". Det är en devis många skulle ha nytta av.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar