Intensiv debatt om Göteborgsarena

En intensiv diskussion pågår runt artikeln ”Forskare avråder Göteborg från satsning”. Det är en av de mest kommenterade inslagen här på sajten. Inte bara för eller emot ett bygge utan också en debatt runt nödvändigheter av alla arenor i Sverige.
Besökarna, här bestående av ett gäng finländska hockeyfans på Scandinaviums parkering, har varit miljoner till antalet under åren eftersom Göteborg har haft och fortfarande har positionen som Evenemangsstaden i Sverige. ”Nu måste vi värna om den positionen”, menar många på västkusen. Foto: Janerik Henriksson, Scanpix


Bakgrunden är att Göteborgs styrande funderar på behovet av en ny arena av internationell klass. Men forskarna avråder Göteborg att satsa i dagens konkurrens.

Kommunen måste vara ärlig

”Kommunen får gärna bygga arenor om man är ärlig och tydlig med att det kostar skattebetalarna, och ungefär hur mycket”, skriver en person och menar att:

”Då får man bättre perspektiv på om nyttan överstiger kostnaden. Problemet är att politiker inte är ärliga utan menar att arenorna är kostnadsneutrala, vilket de naturligtvis inte är. Hela betéendet leder ju till en meningslös kapprustning på arenamarknaden där alla ska bräcka alla.”

Det finns åsikter om att Scandinavium har tjänat ut och Göteborgs stadsledningskontor vill ersätta den med en ny arena av format.

Renovering eller nybygge?

Uppgifter gör gällande att det skulle kosta 1 miljard för en ombyggnad av Scandinavium mot att en ny arena för 16 000 sittande åskådare vid en ishockeymatch och 18 000 stående vid en konsert ligger på ca 1,6 miljarder.

"För en stad av Göteborgs storlek tillhör det att ha en väl fungerande inomhus ¬ arena som tillhandahåller möjligheter för den lokala och regionala marknaden men som även kan vara internationellt konkurrenskraftig", heter det i utlåtandet.

Det tjänsteutlåtande som undertecknats av planeringsledare Hans Linderstad och avdelningschef Ulf Högberg vid stadsledningskontoret ska ligga till grund för en utredning.

Meningslös kapprustning

Tanken är att arenan ska placeras på evenemangsområdet i centrala Göteborg, någonstans mellan Nya Ullevi och Liseberg. Tre platser anses tänkbara, Valhallabadet, Burgårdsgymnasiet eller Valhalla IP.

På debattforumet efter Idrottens Affärers artikel betonas att ”arenan inte nödvändigtvis behöver gå med plus men att driftsbidraget från kommunen är acceptabelt.”

En annan läsare efterlyser rätt siffror

”Kommunen får gärna bygga arenor om man är ärlig och tydlig med att det kostar skattebetalarna, och ungefär hur mycket. Då får man bättre perspektiv på om nyttan överstiger kostnaden. Problemet är att politiker inte är ärliga utan menar att arenorna är kostnadsneutrala, vilket de naturligtvis inte är. Hela betéendet leder ju till en meningslös kapprustning på arenamarknaden där alla ska bräcka alla. En del tycker säkert att det är motiverat, framför allt de som jobbar inom branschen och får skattemedel överförda till sig.”

Rädda om Gothenburg Horse Show

En läsare påepkar hur Gothenburg Horse Show pekar på fördelen av lyckade evenemang:

”Fem dagars tävlingar med fullsatta hus drar in en hel del sköna slantar till kommunala Gotevent. Och till näringsidkare på stan, t.ex hotell, restauranger, butiker. Många av dessa besökare kommer från utlandet och blir ett rent plus i samhällsekonomin. En del av pengarna som tas in via skatterna bör återinvesteras i besöksnäringen. Visst blir det dyrare att producera men intäkterna har ökat i minst samma takt. Självklart är Göteborgs politiker livrädda för att en sådan här kassako skulle glida oss ur händerna. Det finns inte på kartan att hästhoppningens världscupsfinal för evigt kommer att arrangeras i en arena som räknas som stenåldern. Nu lever Göteborg till stor del på sitt goda rykte man byggt upp genom flera decennier. ”

Läs mera här

Gothenburg Horse Show är självklar i dag – men i morgon, då? Foto: Adam Ihse, Scanpix

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.