"Finns många fler som vill ha bandykorv"
I juni avgår Håkan Ramsin som ordförande efter åtta år i Svenska Bandyförbundet. Det var han som skrev under ett fem-årsavtal med Friends Arena och det var han som nobbade ett helt annorlunda förslag för SM-finalen.
En tankeställare
Finalen innebar en tankeställare. Från fjolårets succé med 38 000 åskådare till årets, ja, hur stor publiken var det egentligen? 20 400 angavs, men andra uppgifter uppger dryga 16 000.
I vilket fall, frågetecknet för Friends Arena som spelplats för SM-finalen växte avsevärt.
Det var för dryga två år sedan som förbundet tog beslutet att välja Friends Arena.
Som alternativ fanns Studenternas IP, att stanna där och anta Uppsala Stads anbud vilket skulle innebära spel utomhus
Eller Tele2 Arena på söder i Stockholm. En mindre hall, men ett bygge som då var försenat och därmed omgivet av vissa frågetecken.
Ett helt annat koncept
Och så fanns Sport&Evenemang som kom med ett bud som inte liknande något annat. ”Rotera, spela aldrig på samma plats två år i rad, gör det till en happening när ni kommer stan”, var budet och då låg spelplatser som Heden i Göteborg, Studenternas, Malmö och Friends som tänkbara.
Förbundet valde Friends Arena och vem kunde ifrågasätta det beslutet efter premiären i fjol med fullsatt hus.
Men efter året match kom tvivel.
Förmånligt avtal
Håkan Ramsin medger att förbundet har ett mycket förmånligt avtal med Friends Arena.
Vad betyder det för förbundets ekonomi?
- Vårt femåriga avtal med arenabolaget innebär att de betalar oss i grunden en överenskommen årlig summa. Vi kommer alltså att få ett överskott av arrangemanget oavsett publiksiffran storlek.
Arenabolagets budget innehåller kostnaderna för driften av arrangemanget. På det viset kommer bandyförbundet undan relativt smärtfritt rent ekonomiskt.
Men du kan väl inte vara nöjd med den relativt låga publiksiffran?
- Nej, givetvis inte. Största intäktsposten, entreavgifterna, hade vi delat ansvar för. Arenabolaget skötte all marknadsföring för finalen.
- Vi sålde föreningsbiljetterna, som uppgick till ca 7-8 000, medan Arenabolaget sålde övriga biljetter. Där hade vi förväntat oss betydligt mer än de dyra 10 000.
Tror på 30 000 åskådare
Från bandyförbundet finns en klar uppfattning om att man behöver lära sig mer till nästa år. På sikt finns en förhoppning om att uppnå högre mål och runt 30 000 åskådare oavsett vilka lag som möts.
Vilken var största bristen i år?
- Vi borde ha kunnat stänga av hela tredje etaget för att få en känsla av att det var folkligt och fullsatt. Där missade vi i avstämningen med Arenabolaget om hur många biljetter som sålts i förväg.
Vill inte spela utomhus
Kommer ni att återgå till Studenternas eller någon annan arena efter fem år på Friends Arena?
- Nej, vi vill inte spela utomhus på Studenternas. Tele2 Arena kan vara ett alternativ, där det finns inomhusmöjligheter. Vi siktar på att stadigt ha 30 000 i publiken.
Arenabolaget är nu sålt till ett franskt konsortium. Vill och kan ni omförhandla arrangemangsavtalet?
- Vårt avtal med Arenabolaget står kvar oförändrat till förfallodatum till 2017.
Mest nöjd är Ramsin med Arenabolagets produktion av finalen, som han anser var bättre nu än under premiäråret i fjol.
Några budgetsiffror vill Ramsin inte nämna- och utfallet ekonomiskt är inte klart ännu. Förlusten hamnar i första hand hos Arenabolaget.
"Ingen kan vara överraskad"
I Göteborg finns Affe Akbari på Sport&Evenemang och han har sett och hört om finalen och vad som skedde.
- Är det någon som är överraskad? I fjol var det nyhetens behag och Hammarbys medverkan som lockade. Men även om Hammarby hade spelat final i år hade det inte spelat någon roll.
- Vi har gjort så många evenemang och ser människors beteendet, år två blir aldrig en lika stor succé vad det än handlar om. Spänningen och nöjesfaktorn minskar betydligt med samma arena.
Måste byta stad hela tiden
Han deltog i anbudskampen med förbundet för nära tre år sedan.
- Vi märkte en återhållsam inställning när vi presenterade vårt förslag, men jag var övertygad då och i dag ser vi ju vad som har hänt.
- Finalen ska byta spelplats varje år, det garanterar fler åskådare och bandyn får mycket mer PR. De borde tillvarata de här möjligheterna bättre.
Affe Akbari betonar:
- Se på andra stora årligen återkommande evenemang som Super Bowl, Tour de France eller ta för den delen Schlagerfestivalen. Vad är gemensamt för alla, jo, de byter stad och arena. De vet att de får så mycket större intresse på en ny plats.
Har byggt hockeyarenorna
Sport&Evenemang står bl a bakom utomhusmatcherna i ishockey runt om i Sverige och där en fullvärdig arena har byggts på den plats där den lokala arrangöreren tycker är bäst. Exempelvis var det Akbaris bygglag som uppförde hockeyarenan inne på Ullevi, i Karlstad, Gävle och Leksand. Från ingenting skapar de en fullvärdig anläggning med arena och läktare.
Affe Akbari igen:
- TV-mediets utveckling har varit dramatisk under senaste decenniet. Man måste använda kreativitet för att ta plats. Vara nytänkande men samtidigt bevara och förstärka starka traditioner.
Han menar att en bandyfinal ska vara så utformad att man når en bredare publik och nya kommersiella möjligheter.
- Den ska inte vara förknippat med en viss plats eller stad. Genom att gå utanför givna ramar och gränser når man nya kundgrupper och marknader. Vi vill utveckla finalen långsiktigt med etapper om fyra år.
"Skulle kunna spela i Malmö"
Affe Akbari vet vad han och företaget både kan och har för materiella tillgångar.
- Vi skulle kunna spela bandyfinalen i Malmö eftersom vi idag kan etablera en mobil
bandyarena på valfri plats i Sverige.
I anbudet skulle behållningen delas lika mellan förbundet och Sport&Evenemang.
En stor fråga efter den andra finalen på Friends Arena är om driftbolaget vill behålla SM-finalen. Allt från att göra is och allt arbetet vid genomförandet till slutligt budgetutfall måste ha kostat avsevärt belopp.
Bengt Skagerström
Mest lästa just nu
Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.
- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar
Willy Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har
erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han
skrivit ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han
vänder sig till ett stort antal ledare,’
Tennisstjärnornas styrkekamp i Kungliga tennishallen som har varit årligen återkommande sedan 1969 och lockat ett antal världsstjärnor byter nu organisation.
Det arrangemang som svenskarna känner som Stockholm Open är nu BNP Paribas Nordic Open och faktum är att turneringen är världens äldsta inomhusturnering på ATP-touren.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
I november, då föreningen fyllde 15 år, kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.
– Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Mattias (inte verifierad)
sön, 2014-03-23 11:58
1. En sak är då säker. Skulle en
En sak är då säker. Skulle en SM-final i bandy spelas i Malmö så skulle det bli nytt publikrekord, bottenrekord alltså.Nils (inte verifierad)
mån, 2014-03-24 09:54
2. Arenabolaget betalar en fast
Arenabolaget betalar en fast ersättning till Bandyförbundet. Arenabolaget står för alla kostnader för driften av arrangemanget. Arenabolaget står för all marknadsföring. Någon som undrar varför Friends Arena går back med ett par hundra miljoner varje år?KentW (inte verifierad)
tis, 2014-03-25 10:46
3. 20400...?? åskådare!
Bandyn ÄR en liten sport publikmässigt det kommer vi inte ifrån. Snittet i serien ligger runt 2000pers, med några derbyn som brukar dra lite mer. Det borde betyda att årets final drog c:a 4000 entusiastiska supportrar från de båda lagen och kanske några extra, det ger max 6000pers från lagens hemorter. Sen har vi bandypubliken från Mälardalen som har relativt nära till Friends, och varifrån kom resten....? 20 400pers..!! aldrig i livet, 16 000 även det låter mycket, men ändå mer rimligt! Men fjolårets 38 000pers då..? Med Hammarby på ena sidan och Sandviken på andra så drog dessa lag inte bara de egna supportrarna utan även andra lags supportrar. MEN den avgörande skillnaden var naturligtvis att det var FÖRSTA finalen som spelades inomhus, det drog mycket publik! Finalen 2015 kommer att få det svårt att få ihop de 16 000 som kom iår, för att komma över 20 000 så krävs att Hammarby är ett av lagen och det andra också kommer från Mälardalen, tex. Västerås. Större än så är inte bandyn.Grodan (inte verifierad)
tis, 2014-03-25 21:56
4. SM-Final i Bandy
Att det blev en betydligt mindre bandyfest 2014 än föregående år tror jag beror på följande: 1.Premiär för en final-match inomhus var 2013! 2.Att gå på SM-finalen i bandy har varit en stark tradition med vad det gäller att medbringa sin "bandy portfölj" vilket inte är tillåtet i Arenor/hallar. 3.Vilka lag det är som tar sig till en final. 4. Det är på tok för dyr entre med ca 700:-, det kommer algrig att locka publik. Max 400kr för en plats på en långsida är en mer rimligt siffra för att lyckas med att åter få en "folkfest"Micke (inte verifierad)
ons, 2014-03-26 14:53
5. Publikt i SM-finalen 2014
AV SBF officiellt angivna ca 20 000 åskådarna, var ca 7000 biljetter som sålts till föreningar med bandy på sitt program. De biljetterna var säkert inte så dyra som övriga 700 kr- hälften eller mindre kanske? Men nog kan man tro att 20.000 är en liten "Glädjekalkyl" i efterhandssnacket.