Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Vem vinner på hockey-VM?"

De här trivs i alla fall. Svenska fans på läktaren under VM-matchen mellan Sverige och Vitryssland i Globen i Stockholm på måndagen. Foto: Anders Wiklund, Scanpix

 

Är hockey-VM en bra affär? Det enkla svaret är ja. Hockey-VM är en bra affär för Stockholms stad, Anders Borg och det internationella ishockeyförbundet. Huruvida det är en bra affär för Svenska Ishockeyförbundet återstår att se. Mitt stalltips är att svaret är nej.

Det bör betonas att jag inte har någon inside information utan bara gör en egen bedömning utifrån det jag hört.

Ett vågspel för förbundet

Mina teser för att det inte blir bra är som följer:

• Förbundet har balanserat hela VM, dvs fjolårets förluster aktiverades och blir en del av ett projektbokslut för VM som helhet. Man börjar med andra ord på minus.

• Internationella förbundet är för giriga och behåller för stor del av intäkterna. Skälet är att det kan man göra i öststater där staten går och in bär kostnader för eventet men det förstör möjligheterna för svenska aktörer att vara med och konkurrera på en nivå som går att räkna hem.

• För många världsspelare kvar i NHL-slutspelet som pågår för länge på grund av lockouten.

Konkurrensen mångdubbelt värre

• Eventet är urvattnat, ishockey-VM varje år gör att det inte finns någon hög efterfrågan. För många av de sista kunderna tycker inte det är viktigt nog, hockeynördarna kommer alltid men de räcker inte till.

• Sämsta tidsperioden som går att uppbringa. En period med två klämveckor är rena döden för ett långt event som det här. Stora grupper av konsumenterna väljer att resa bort och företagsevent är omöjliga de här veckorna. Ring runt till Stockholms alla konferenshotell och fråga vad de tycker om de här två veckorna så vet ni.

• Konkurrensen om människors fritid har ökat dramatiskt de senaste åren, det förändrar hela eventmarknaden. Nu slåss hockey-VM med trädgårdar, lantställen, båtar, golfbanor, Bruce, uteserveringar, bröllop utöver allt det andra man har att konkurrera med.

Minskat värde på varumärket

• En stark påvisad nedgång på företagsmarknaden på grund av den finansiella krisen. Affärsresor, kundevent, personalevent, konferenser, representation är det som företagen först drar in på när man befarar dåliga tider. Nu blev det inte så dåligt men drog in det gjorde man på företagen.

• Varumärket Tre Kronor har uppenbarligen tappat i värde. Mängden emotionella relationer vi klarar av är begränsad. Elitserielag, allsvenskt fotbollslag, lag i PL, NHL lag och något till börjar det bli fullt. Globaliseringen gör att landslagen tappar. Fotbollen har klarat sig tack vare Zlatan men det är svårt att i dagens extrema konkurrens behålla ett varumärke närmast befolkningens hjärta.

Sammanfattningsvis så skapar ovanstående en uppförsbacke som får Hammarbybacken att framstå som något Trafikverket sätter ut ett varningstecken för gupp för.

Stora risker

Min trista gissning (bedömning hade varit ett för starkt ord) är att hockeyförbundet kommer att gå back på sådan nivå att det skapar en ekonomisk kris. De kan sätta VM-bolaget i konkurs men de fastnar ändå i stora kostnader och de blir av med de pengar som skulle satsats på utveckling framåt. Fast jag hoppas jag har fel. Det är osannolikt att det inte slutar med personalneddragningar om jag har rätt.

Varför blev det då så här och om det är så illa vems fel är det?

Huruvida någon enskild person skall ta på sig ansvaret kan jag inte bedöma. Men någonstans vid tidpunkten för att lämna in en ansökan såg världen helt annorlunda ut och beslutsunderlaget likaså. Om man har brustit i genomförande, primärt gällande försäljning mot företag har jag ingen aning om.

Då vågar inte förbundet

Det vore förskräckligt trist om vi hamnar i ett läge där svenska förbund inte vågar ansöka om internationella event för att vi är det enda landet i världen borträknat Nordkorea där det trots otaliga regeringsförklaringar inte finns något statsstöd trots att staten alltid är en vinnare.

Det är minst lika trist om hockeyförbundet blir än svagare när det gäller att ta ansvar för juniorer men det är troligt.

Om någon vecka vet vi. Visst vore det kul med ett VM-guld. Vinsterna mot mot Tjeckien och Vitryssland ger oss visst hopp.

Men det vore förödande trist med en konkurs.

Dan Persson

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.