Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Konsten att lyckas gemensamt

Gemenskapen är värdeordet i den nya idrotten. Att få möjlighet att utvecklas i grupp och att göra det tillsammans. Foto: Christian Charisius, AP Photo/dpa/TT

 

Vem som vinner är inte viktigt, utan det viktiga är att idrotten påverkar och utvecklar individerna.

Åt några dagar före jul lunch med John Lasalle, en av grundarna av löparakademin, en av flera nya modeller för hur vi kan idrotta i framtiden. Givande och spännande.

Den nya Idrotten

För mig är det viktigt att försöka hitta de nya typerna av strukturer som uppstår inom och utom idrottsrörelsen. Friskis&Svettis är ett framgångsexempel. Innebandyn har tvingats in i traditionell struktur, Skateboard har jag inte koll på, men att låta de här nya strukturerna få utvecklas som man vill tror jag är en framgångsfaktor.

Det kommer också nya former utanför idrottsrörelsen som har goda möjligheter att bli framgångsrika. 

Löparakademin är en intressant sådan. 

Vill utveckla människan

Verksamheten är baserad på löpning men Löparakademin är primärt inte en idrottsförening. Löparakademin har som mål att utveckla ungdomar, genom tio-tolv veckors projekt med löpning där man skall kunna springa en mil när projektet är klart. Deras metoder bygger på att få högstadie-eleverna att lära sig sätta mål, kämpa för att nå målen, förstå sina framtidsmöjligheter och fungera i grupp. Det är social verksamhet mer än idrott, men idrotten är en förutsättning

Löparakademin är en ideell förening, de är anslutna till Friidrottsförbundet men sedan är det stopp på det traditionella.

De ungdomar de sysselsätter med sina projekt är inte medlemmar. De som deltar i deras lopp är inte medlemmar. Syftet är inte att på något sätt utveckla deltagarnas löparförmåga mot elit, utan syftet är att utveckla dem som människor med idrotten som medel.

Framgång hos sponsorer

De är formellt demokratiska, men reellt så är det en liten klick människor som brinner för att utveckla verksamheten som bestämmer allt. De startar upp på nya ställen på ett sätt som mer för tankarna till franchise än traditionella föreningar som inte bildas på det viset. Inom Idrottsrörelsen är de ganska lika Friskis&Svettis, denna fantastiska organisation som blivit stor genom att också göra det mesta tvärtom.

Det finns inget fokus på vem som vinner lopp, bara fokus på de som vinner som människor genom att klara skolan bättre, lära sig sätta mål och få en tro på framtiden.

De är framgångsrika med sponsorer, mycket beroende på att de ligger helt rätt i tiden med sin CSR-struktur, men lika mycket på att de säljer rätt saker medan de traditionella föreningarna säljer idrott, säljer de fler ungdomar som kan nå sina mål i livet. 

Betoning på strategi

Den traditionella föreningen levererar samma saker men säljer det inte. De har i praktiken inga intäkter från medlemmar utan allt kommer från sponsorer, samhälle och deltagaravgifter för de lopp de arrangerar. 

Efter fyra år finns de på fyra ställen i Stockholm, i Gävle och i Malmö.

Samtalet på vår lunch handlar om omvärldstrender, varumärkesstrategin och marknadskommunikation. Inte ett ord om stadgar, tävlingsreglementen men desto mer om hur man måste vara professionell i varje del i verksamheten.

Även om John har en bakgrund som löpare på elitnivå och verksamheten helt är byggd på löpning så handlar det inte om traditionell idrott. Vem som vinner är inte viktigt, utan det viktiga är att idrotten påverkar och utvecklar individerna. 

Då blir motivationen mindre

Här är det så att alla traditionella föreningar som sysselsätter ungdomar självklart kan marknadsföra sig med samma argument som Löparakademin (vi ger dina barn bättre motorik, lär dem fungera i grupp, lär dem sätta mål, lär dem göra sitt bästa, ger dem ökad chans att slutföra studier och gör dem anställningsbara).

Det gör man inte. Man sysslar med fotboll eller annan sport utifrån det klassiska; att vinna matcher, lopp, tävlingar.

Föräldrarnas motivation att betala ökande avgifter blir då lägre. Sponsorers vilja att betala minskar också och vinsten för samhället blir osynlig.

Utvecklingen kommer att ske utanför idrottsrörelsen, inom går det inte utveckla. Trist.

Dan Persson

Mamö FF närmast utklassades i mötet med Elfsborg i Borås. Men klubben  fick plåster på såren, Nu avslöjas att  Mittfältstalangen Hugo Larsson säljs till Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt för 132 miljoner kr. Största övergångsbeloppet någonsin i svensk fotboll.

AIK sålde Alexander Isak för 85 miljoner kronor 2017 och Malmö FF sålde Zlatan Ibrahimovic för 82,5 miljoner 2001. Med dagens penningvärde blir det 123, respektive 107 miljoner kronor. Nu krossar 18-årige Hugo Larsson det allsvenska penningrekordet.

Konstgräsmattan på Tele2 arena i Stockholm har varit hårt kritiserad hela den fotbollsallsvenska säsongen och nu står det klart att arenaägaren SGA i samförstånd med Djurgården, Hammarby och konstgräsleverantören Unisport kommit fram till att mattan ska bytas ut helt. Det skriver Expressen.

Djurgårdens  ledningsmål var upptakten till skandalscener vid Stockholmsderbyt. Nu får det bedrövliga upploppen frånTele2-arena sitt efterspel. Polisen ska utreda utreda händelserna under rubriken ”våldsamt upplopp”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Norge och skidsport.Då finns det pengar om nån gång, kan vi tro.Men det stämmer inte alls. .På onsdagen fick landslagsåkarna beskedet att det blir nedskärningar till kommande säsong på grund av ekonomin.

Intresset för Obos Damallsvenskan fortsätter att stiga; det mediala intresset ökar liksom publiksiffrorna. Också intresset från spelmarknaden ökar. Generellt spelas det för 20 miljoner kronor på varje damallsvensk match, en tredubbling jämfört med för tre år sen. Med den ökade omsättningen ökar också risken för matchfixning. Något som Elitfotboll Dam (EFD) och huvudsponsorn Svenska Spel aktivt informerat samtliga lag i damallsvenskan och Elitettan om under våren.

Ishockeyfansen får sitt, fotbollens vänner likaså, men dennasista majsöndag tillfredsställs även Racerentusiasterna. TV-utbudet är massivt, det är bara att välja och vraka bland åtskilliga TV.-timmar

Miljoners miljoner utgör insatsen. TV 6 gasar ordentligt denna söndag. Det blir högklasssiska timmar med fartfylld motor.Först med klassiska Monaco GP,

formel 1-cirkusens pärla. Som om det inte vore nog följs den sändingen  upp med bilder från Indy 500.

SHL-ishockeyn köpkarusell snurrar vidare, trots alla kristecken i svensk ekonomi. På torsdagen offentliggjordes att Linus Omark, 36 år, bryter sitt kontrakt med schweiziska Servette Geneve och flyttar hem till Luleå.

 En affär som knappast varit möjlig om inte it-miljardären och Luleå-supportern Gustav Porser agerat i bakgrunden.  Omark har en succésäsong bakom sig, han bidrog i hög grad till Servettes ligaguld med 56 poäng plus 12 poäng i slutspelet.