Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Hur stöttas laget bäst?
Det finns all anledning för klubbarna att ha en god relation till klacken. Det är dock inte enkelt. Det visar händelserna i Växjö.
Återinförande av klappor i Växjö har skapat en konflikt mellan supporterorganisationen Lakers Lakejer och klubben. Vid den senaste matchen gick det så långt att sittplatspubliken markerade missnöje mot klacken genom att klappa högt och mycket att man inte märkte att klacken var tyst. Det slutade med att klacken vek ner sig andra, hämtade in trumman och körde.
En bra klack är viktig
Lakers Lakejer är en officiell supporterorganisation, dvs de har en etablerad relation till klubben. De samverkar/konkurrerar med supporterorganisationen PCT som inte är sanktionerad och mer lik en s.k. Ultras organisation som vill ha en hårdare klackkultur.
LL har idag ca 500 medlemmar mot tusen för något år sedan. PCT är väsentligt mindre men ökar. Med ca 40 000 individer som besöker Vida Arena under ett år utgör de organiserade supportrarna ca 1 procent av kunderna samtidigt som de går på alla matcherna och utgör ca 10-20 procent av publiken i de flesta arenor.
LL har i flera år löpande fått beröm för stämningen i Vida, något de förtjänat. Inom både fotboll och ishockey har ett stort antal kundundersökningar visat att klacken är en mycket viktig del av matchupplevelsen för den övriga publiken. En bra klack är alltså viktig för affären för elitklubbarna.
Årskort ståplats är oftast subventionerade platser på goda ekonomiska grunder. Ståplats behöver inte vara lönsamt och är det sällan, men de skapar lönsamhet genom att vara ett viktigt skäl för andra kunder att gå på matcher.
De har en skev självbild
Det finns alltså all anledning för klubbarna att ha en god relation till klacken. Det är dock inte enkelt.
Dels så finns det individer i klacken som agerar på sätt som skadar klubben. Dels har klacken/supporterorganisationen en skev självbild. De ser ofta sig själva som de enda riktiga supportrarna som borde få bestämma väsentligt mer över fler. Resonemanget blir av typen, vi är de finaste supportrarna för vi älskar laget mest och sjunger högst, sittplatspublik i kavaj är inga riktigt supportrar.
Många (inte alla) i klacken har klubben och laget och matcherna som det viktigaste i deras liv. Det skapar identitetspolitik där de som inte är med skall ses som de som är mot. Dvs samma typ av strukturer som den s.k. våldsvänstern, islamister och rasister alla använder sig av. En mycket hög andel s.k. inomgrupps-solidaritet i kombination med en större andel som kommer från s.k. Utanförskap, dvs de saknar tillhörighet till andra grupper är inte det mest positiva om man utrycker det milt.
Hard core-fansen minskar
Det här kräver självfallet personal i klubben som har extremt mycket fingertoppskänsla samtidigt som det måste finnas en värdegrundstyrd linje klubben inte kan passera i samverkan med klacken/supporterorganisationen.
Supporterorganisationen är primärt uppbyggda på tillhörigheten i gruppen, det är enligt forskare mer en slump att det blir just det laget, den sporten i större städer, i mindre finns det i regel inga alternativ. Sedan blir matcher både borta och hemma de viktigaste eventen, de är lika trogna supportrar i motgång eftersom det är gruppen och eventet som är det viktiga.
Andelen s.k. hard core-supporters minskar sakta men stabilt. Digitalisering som ger mycket breda intressen med sociala media som gör att man hänger i många olika sammanhang anses vara skälet. Ungdomars musiksmak är idag mycket bredare än min generation som hade ett extremt begränsat utbud vilket gör att vi i samma ålder lyssnar på samma musik.
För fotbollen i synnerhet och hockeyn i allmänhet utgör en positiv stor klack som sjunger fram laget en otroligt viktig del av ett event. Det är alltså ett VD-ansvar att klacken finns där och skapar den stämningen
Unga män och kvinnor med ett liv som är brett, dvs fungerande skolmiljöer, bra boendemiljöer, utbildning med den sociala miljön som utbildning ger, ofta på annan ort, akademiska arbeten med mera är i mindre grund rekryteringsunderlag.
Ovan baserat på vad jag läst mig till. Någon egen erfarenhet av supporterorganisationen har jag inte och under de perioder jag varit engagerad har det varit som medlem i en klubb jag tycker om, inte i en supporterorganisation.
Båda måste bjuda till
För att försöka sammanfatta så är det så här:
1. Klubben och supportergruppen har inte samma agenda
2. De har i stor utsträckning olika värdegrund.
3. Klubben måste få klacken att trivas utan att andra grupper vantrivs eftersom klacken är en viktig del för upplevelsen även hos övriga kundsegment.
4. Supportergruppens organisation och struktur är inte homogen.
Det som nu hände i Växjö kommer alltså att hända på fler ställen i årtionden framåt, ofta är det beroende på att enskild chef i klubben har missat att läsa kundundersökningarna om vad klacken levererar och sedan agerat utan kommunikation eller med en felaktig modell för hur man kommunicerar som upprör.
Reagerar klacken fel så beror det på att klubbens agerat fel. Så enkelt är det och om det då inte handlar om områden där klubben aldrig kan agera på annat sätt än att sätta ner foten så är det alltid klubbens fel. Sedan går felen att rätta till, för i det långa loppet har klacken inget alternativ till att gå på matcherna, det är för många av det viktigaste i deras liv.
Mest lästa just nu
FC Köpenhamns vd. Jacob Lauesen var i centrum när FC Rosengårds herrlag blev en 49-procentig del av den danska storklubben, med bland annat 16 ligaguld och som i höstas krossade Malmö FF med 5-0 i kval till Champions League.
Ägarbolaget, börsnoterade Parken Sport & Entertainment, med huvudägare, LaLandia, en dansk bjässe i lek land och badanläggningar, kommer inom de närmste tre-fyra åren att göra en investering på 50 miljoner danska kronor i sina svenska partner, i svenska kronor blir det cirka 70 miljoner kronor.
Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..
Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud
Drygt 5 miljoner kronor tilldelas fem projekt om idrott för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Syftet med detta extra forskningsbidrag är att öka delaktighet och inkludering inom idrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.
Raden av f d landslagåkare som greppar mikrofonen blir allt längre.
– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,
Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.
Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.
Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien. SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.















