Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Varför blir det på detta viset?

"Den första frågan som uppstår är varför SvT agerar på det här sättet", frågar sig Dan Persson. Foto: TT

 

SvT:s reportage om travsporten har fått travsporten att reagera. Johan Lindberg, generalsekreterare för Svensk travsport, har tvingats gå ut med ett långt och klarläggande informationsbrev där han konkret och tydligt belyser hur SvT har vinklat, klippt och skapat en negativ bild av hästsporten som saknar verklighet och fakta.

De här tre reportagen är bara ett exempel på många osakliga påhopp på idrotten av media. Mer om det senare.

Att måla ut travet som djurplågare är allvarliga anklagelser. Djurplågeri är ett skambrott. För de tiotusentals människor som valt att arbeta med hästar, med kärleken till hästen som en av de främsta drivkrafterna, är det fruktansvärt om SvT skapar en motsatt felaktig bild av hästnäringen hos allmänheten.

Fakta om hur SvT agerat finner ni i Johan Lindbergs informationsbrev här där även länkar till reportagen ligger. 

Den första frågan som uppstår är varför SvT agerar på det här sättet. Det journalistiskt korrekta med SvT:s stränga krav på opartiskhet och fakta som ”Public Service” har att ställa in reportaget eftersom ett inslag om att det inte plågas djur inom travsporten inte har något nyhetsvärde. 

Finns ett regelverk

Att travsporten har ett omfattande regelverk för att förhindra att man på något sätt agerar i strid med travets regler och svensk lag torde inte heller ha något nyhetsvärde. 

Den publicistiska Kajsa Varg-modellen att koka soppa på en spik är inte värdigt SvT, det skall Avpixlat, Fria tider, ETC och de andra mindre demokratiska tidningarna vara ensamma om. För oss som tycker om modellen med public service så försvårar sådana här lågvattenmärken vår förmåga att försvara public service som företeelse.

Om SvT tweetar Djurens Rätt, en organisation som i min bok utvecklas i riktning mot fundamentalistisk sekt, för att få beröm för reportaget, har den anställde totalt missuppfattat de värderingar man bör ha om man är anställd på SvT.

En slagpåse

Det allvarliga är dock inte att SvT gör ett övertramp, även om det här var lite överraskande, då jag uppfattat det som den politiska tillhörigheten hos SvT:s personal till +50 procent handlar om människor som vill ersätta bilen med häst och vagn. 

Det är bristen på kunskap och intelligens i idén att man kan vinna travtävlingar genom att ha med hästar som har ont, är sjuka och plågas som stör mig.

Det som bekymrar mig är också bilden av att idrotten blivit en allmän slagpåse i media. Idrotten är en av våra största samhällsföreteelser så den skall självfallet granskas.  När man inte följer regelverk så skall självfallet media belysa detta. Med 20 000 föreningar, 70 förbund och 1400 distriktsorganisationer med tiotusentals ledare och miljontals utövare så sker det övertramp. De är dock väldigt få relativt omfattningen. 

Idrotten måste agera annorlunda

Att medias funktion är av den arten att rubriker av typen ”Kalle hade jättekul på fotbollsträningen” är sällsynta får vi leva med. Nyheter är när något som inte borde hända händer. 

Den gamla mediabilden av idrotten hade dock förmågan att belysa det samhällsvärde idrotten skapar. Det moderna medielandskapet har inte råd med den typen av beskrivande information, här skall man bara förstärka det skandalösa för att skapa klick. Lokal media är fortfarande ett positivt undantag som förtjänar respekt.

Läser man mediebolagens resultaträkningar så förstår man att det blir så här. Av just det skälet borde public service vara den som inte rycks med i eländet.

Konsekvensen blir också att idrotten måste bli bättre på opinionsbildning. Blir man inte bättre så kommer bilden av idrotten hos allmänheten enbart att målas utifrån negativ klickjournalistik.

Idrotten måste helt enkelt bli väsentligt bättre på att kommunicera vad man gör eftersom media har blivit så mycket sämre.

Gör något.

Dan Persson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.