Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Varför blir det på detta viset?
SvT:s reportage om travsporten har fått travsporten att reagera. Johan Lindberg, generalsekreterare för Svensk travsport, har tvingats gå ut med ett långt och klarläggande informationsbrev där han konkret och tydligt belyser hur SvT har vinklat, klippt och skapat en negativ bild av hästsporten som saknar verklighet och fakta.
De här tre reportagen är bara ett exempel på många osakliga påhopp på idrotten av media. Mer om det senare.
Att måla ut travet som djurplågare är allvarliga anklagelser. Djurplågeri är ett skambrott. För de tiotusentals människor som valt att arbeta med hästar, med kärleken till hästen som en av de främsta drivkrafterna, är det fruktansvärt om SvT skapar en motsatt felaktig bild av hästnäringen hos allmänheten.
Fakta om hur SvT agerat finner ni i Johan Lindbergs informationsbrev här där även länkar till reportagen ligger.
Den första frågan som uppstår är varför SvT agerar på det här sättet. Det journalistiskt korrekta med SvT:s stränga krav på opartiskhet och fakta som ”Public Service” har att ställa in reportaget eftersom ett inslag om att det inte plågas djur inom travsporten inte har något nyhetsvärde.
Finns ett regelverk
Att travsporten har ett omfattande regelverk för att förhindra att man på något sätt agerar i strid med travets regler och svensk lag torde inte heller ha något nyhetsvärde.
Den publicistiska Kajsa Varg-modellen att koka soppa på en spik är inte värdigt SvT, det skall Avpixlat, Fria tider, ETC och de andra mindre demokratiska tidningarna vara ensamma om. För oss som tycker om modellen med public service så försvårar sådana här lågvattenmärken vår förmåga att försvara public service som företeelse.
Om SvT tweetar Djurens Rätt, en organisation som i min bok utvecklas i riktning mot fundamentalistisk sekt, för att få beröm för reportaget, har den anställde totalt missuppfattat de värderingar man bör ha om man är anställd på SvT.
En slagpåse
Det allvarliga är dock inte att SvT gör ett övertramp, även om det här var lite överraskande, då jag uppfattat det som den politiska tillhörigheten hos SvT:s personal till +50 procent handlar om människor som vill ersätta bilen med häst och vagn.
Det är bristen på kunskap och intelligens i idén att man kan vinna travtävlingar genom att ha med hästar som har ont, är sjuka och plågas som stör mig.
Det som bekymrar mig är också bilden av att idrotten blivit en allmän slagpåse i media. Idrotten är en av våra största samhällsföreteelser så den skall självfallet granskas. När man inte följer regelverk så skall självfallet media belysa detta. Med 20 000 föreningar, 70 förbund och 1400 distriktsorganisationer med tiotusentals ledare och miljontals utövare så sker det övertramp. De är dock väldigt få relativt omfattningen.
Idrotten måste agera annorlunda
Att medias funktion är av den arten att rubriker av typen ”Kalle hade jättekul på fotbollsträningen” är sällsynta får vi leva med. Nyheter är när något som inte borde hända händer.
Den gamla mediabilden av idrotten hade dock förmågan att belysa det samhällsvärde idrotten skapar. Det moderna medielandskapet har inte råd med den typen av beskrivande information, här skall man bara förstärka det skandalösa för att skapa klick. Lokal media är fortfarande ett positivt undantag som förtjänar respekt.
Läser man mediebolagens resultaträkningar så förstår man att det blir så här. Av just det skälet borde public service vara den som inte rycks med i eländet.
Konsekvensen blir också att idrotten måste bli bättre på opinionsbildning. Blir man inte bättre så kommer bilden av idrotten hos allmänheten enbart att målas utifrån negativ klickjournalistik.
Idrotten måste helt enkelt bli väsentligt bättre på att kommunicera vad man gör eftersom media har blivit så mycket sämre.
Gör något.
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.