VM ska ge 10 miljoner

Magnus Roos är snart framme vid målet. Att som projektansvarig för bandy-VM locka 27 000 åskådare till Sandviken under bandy-VM.
I maj 2009 invigdes Göransson Arena – en gigantisk inomhusarena med plats för ca 10 000 personer och en yta tre gånger större än Globens.

 

Det var för nära ett år sedan som han blev kontaktad av Fredrik Granting, vd vid Göranssons Arena,  med frågan:

- Vill du ta hand om bandy-VM och utveckla besöksfrekvensen och kommersen runt mästerskapet i februari 2017?

Blev överraskad

Magnus Roos har en bakgrund inom PR, sponsring, events och har även arbetat internationellt i många år, men att jobba med bandy och ett specifikt event var något annorlunda.

- Visst jag blev lite överraskad, men också attraherad.

- Efter allt jag har upplevt i en mängd olika sammanhang måste jag ha lärt mig något, tänkte jag.

Magnus Roos påminner sig själv, förresten, att han bland en hel del annat var delaktig i innebandyns första världsmästerskap 1989.

- Det måste väl ändå räknas som en merit.

Allt vid sidan av

Han lämnade Stockholm, åkte upp till Sandviken, diskuterade med Granting och fick lite senare beskedet att han fått jobbet.

Bandy var och är däremot inte hans sport. Uppvuxen i Eskilstuna och en närhet till Isstadion förvisso, men dåvarande EBS har aldrig hört till topplagen i Sverige och Roos besök vid bandyplan var inte särskilt många.

Men själva bandydelen av mästerskap sköter andra. Magnus Roos och hans medarbetare ska ta hand om det som händer vid sidan av isen.

Nu jobbar han bl a tillsammans med Kenneth Johansson från Sandvikens kommun:

- Vi ska rama in och smycka stan så att centrum förvandlas till en VM-by.

10 miljoner i effekt

Deras jobb kommer att granskas. Kommunledningen ansåg det är värt 600 00 kr, varav 300 000 kr satsas på VM-byn, för att arrangemanget ska ge utdelning.

De här så kallade Fanzones är numera återkommande vid stora evenemang och målet är det samma överallt  – även i Sandviken. Här ska fans och åskådare från länderna få en möjlighet att träffas före, under och efter matcher, via serveringar, diverse underhållning och andra påhitt.

Efter tre år med VM i Ryssland är det nu dags 29 januari-5 februari i Sandviken.

Målet är att få 27 000 besökare och slutligen nå en vinst för bygden på runt 10 miljoner kronor i turistekonomiska effekter. Det låter och är mycket.

"Sandviken kommer att stärkas som varumärke i såväl nationellt som internationell media och servicenäringen och hotell kommer också att dra nytta av evenemanget", skriver kommunen i motiveringen till det ekonomiska bidraget.

Även Gävle kommun är medarrangör, inte minst baserat på större hotellkapacitet. Det fanns en idé om att till och med spela en VM-match här, men kommunen saknar bandyis och att chansa på kall väderlek och naturis bedömdes som väl våghalsigt...

Dubbel marknadsföring

Göransson Arena är en av bandy-Sveriges absolut främsta hallar med en kapacitet om 4 500 åskådare.

- Jag känner det som fullt möjligt att fylla hallen när Sverige spelar. Ja, i synnerhet vid mötena med Ryssland, det är ju klassiska matcher, påpekar Magnus Roos.

Han ser sitt uppdrag som egentligen två – dels att marknadsföra mästerskapet och dels att ge så många fler människor möjligheten att uppleva Göranssons arena.

- Den är förnämlig och så flexibel. Här finns ju chans till att göra det mesta för en rad olika områden och branscher.

Nu ska 22 matcher spelas där enligt ett intensivt schema med fyra drabbningar dagligen med Sverige, Ryssland, Norge, Finland, Kazakstan, USA, Vitryssland och Tyskland.

Thomas Ejderhov

Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..

Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.

Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,

Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen  finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.

Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg!  I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.

Ordförande Björn Norberg:

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.