Vasaloppets enorma effekter
Många kommuner sneglar mot Mora och tillgången till ett sådant jätte-evenemang som Vasaloppet och den enorma betydelsen inom många områden. En betraktelse som ger ännu mera respekt när det nu framkommer att de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Älvdalen och Mora visar turismintäkter på mer än 400 miljoner kronor per år.
Den här lördagen genomförs Jubileumsvasan som är inledningen på en intensiv period. Ett hyllningslopp till pionjärerna som drog igång och genomförde det allra första Vasaloppet 1922. Det är ett av många arrangemang som var och ett lockar tusentals besökare, år efter år.
Största klassikern
Vasaloppet, 90 km mellan Sälen och Mora, är utan tvekan Sveriges största idrottsklassiker med anor från 1922.
Sedan 1922 har Vasaloppet utvecklats och växt med andra distanser till en tio dagar lång "vintervecka". Vasaloppsorganisationen är en året runt arrangör och arrangerar även en sommarvecka med lopp inom cykel och löpning. Evenemangen lockar upp emot 100 000 anmälda deltagare per år.
Vasaloppet Marknads AB bara växer som bolag,
Vasaloppet och de tre Vasaloppskommunerna i samarbete med företaget Upplevelseinstitutet genomför vartannat år undersökningar av de turistekonomiska effekterna av Vasaloppets vinter- och sommarvecka.
Ständigt flöde av besökare
Undersökningarna utgår från det flöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ha ägt rum om det inte vore för evenemangen. Turisternas konsumtion av varor och tjänster är viktig för regionen med växande omsättning till det lokala näringslivet, skatteintäkter till kommunen och staten samtidigt som den genererar arbetstillfällen.
De senaste undersökningarna gjordes vintern 2019 och sommaren 2018. Vinterveckan 2019 generade runt 229 miljoner kronor varav ca 221 miljoner hamnar i Vasaloppskommunerna.
Sommarveckan 2018 genererade omkring 155 miljoner kronor varav ca 151 miljoner omsattes i de tre Vasaloppskommunerna . Turistomsättningen för de som varit på träningsläger tillkommer.
Många föreningar gynnas
Omsättningen växer tack vare alla besökare fördelade på deltagare, närstående, publik. Pluseffekterna uppstår inte bara via evenemang, under såväl Vinterveckan som Sommarveckan, utan bygden får mycket besök året om. Det är allt från turister till människor som ligger på träningsläger i kommunerna.
Nu står arrangörerna och, föreningarna som bidrar med funktionärer, samt kommuninvånarna inför en ny intensiv period. Restriktionerna är borta och upplägget inför årets evenemang kan genomföras enligt planerna.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar