Vasaloppets enorma effekter
Många kommuner sneglar mot Mora och tillgången till ett sådant jätte-evenemang som Vasaloppet och den enorma betydelsen inom många områden. En betraktelse som ger ännu mera respekt när det nu framkommer att de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Älvdalen och Mora visar turismintäkter på mer än 400 miljoner kronor per år.
Den här lördagen genomförs Jubileumsvasan som är inledningen på en intensiv period. Ett hyllningslopp till pionjärerna som drog igång och genomförde det allra första Vasaloppet 1922. Det är ett av många arrangemang som var och ett lockar tusentals besökare, år efter år.
Största klassikern
Vasaloppet, 90 km mellan Sälen och Mora, är utan tvekan Sveriges största idrottsklassiker med anor från 1922.
Sedan 1922 har Vasaloppet utvecklats och växt med andra distanser till en tio dagar lång "vintervecka". Vasaloppsorganisationen är en året runt arrangör och arrangerar även en sommarvecka med lopp inom cykel och löpning. Evenemangen lockar upp emot 100 000 anmälda deltagare per år.
Vasaloppet Marknads AB bara växer som bolag,
Vasaloppet och de tre Vasaloppskommunerna i samarbete med företaget Upplevelseinstitutet genomför vartannat år undersökningar av de turistekonomiska effekterna av Vasaloppets vinter- och sommarvecka.
Ständigt flöde av besökare
Undersökningarna utgår från det flöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ha ägt rum om det inte vore för evenemangen. Turisternas konsumtion av varor och tjänster är viktig för regionen med växande omsättning till det lokala näringslivet, skatteintäkter till kommunen och staten samtidigt som den genererar arbetstillfällen.
De senaste undersökningarna gjordes vintern 2019 och sommaren 2018. Vinterveckan 2019 generade runt 229 miljoner kronor varav ca 221 miljoner hamnar i Vasaloppskommunerna.
Sommarveckan 2018 genererade omkring 155 miljoner kronor varav ca 151 miljoner omsattes i de tre Vasaloppskommunerna . Turistomsättningen för de som varit på träningsläger tillkommer.
Många föreningar gynnas
Omsättningen växer tack vare alla besökare fördelade på deltagare, närstående, publik. Pluseffekterna uppstår inte bara via evenemang, under såväl Vinterveckan som Sommarveckan, utan bygden får mycket besök året om. Det är allt från turister till människor som ligger på träningsläger i kommunerna.
Nu står arrangörerna och, föreningarna som bidrar med funktionärer, samt kommuninvånarna inför en ny intensiv period. Restriktionerna är borta och upplägget inför årets evenemang kan genomföras enligt planerna.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.
Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg.
Förvaltningsrätten, som avgör tvister mellan företag och myndigheter, blir nästa arena för fotbollens skandalderby den 20 oktober på Tele 2.
Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.
Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar