Vasaloppets enorma effekter

Många kommuner sneglar mot Mora och tillgången till ett sådant  jätte-evenemang som Vasaloppet och den enorma betydelsen inom många områden. En betraktelse som ger ännu mera respekt när det nu framkommer att de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Älvdalen och Mora visar turismintäkter på mer än 400 miljoner kronor per år.

Skidåkare med gammal utrustning vid kontrollen i Mångsbodarna under lördagens Jubileumsvasan.

Den här lördagen genomförs Jubileumsvasan som är inledningen på en intensiv period. Ett hyllningslopp till pionjärerna som drog igång och genomförde det allra första Vasaloppet 1922. Det är ett av många arrangemang som var och ett lockar tusentals besökare, år efter år.

Största klassikern

Vasaloppet, 90 km mellan Sälen och Mora, är utan tvekan  Sveriges största idrottsklassiker med anor från 1922.

Sedan 1922 har Vasaloppet utvecklats och växt med andra distanser till en tio dagar lång "vintervecka". Vasaloppsorganisationen är en året runt arrangör och arrangerar även en sommarvecka med lopp inom cykel och löpning. Evenemangen lockar upp emot 100 000 anmälda deltagare per år.

Vasaloppet Marknads AB bara växer som bolag,

Vasaloppet och de tre Vasaloppskommunerna i samarbete med företaget Upplevelseinstitutet genomför vartannat år undersökningar av de turistekonomiska effekterna av Vasaloppets vinter- och sommarvecka.

Ständigt flöde av besökare

Undersökningarna utgår från det flöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ha ägt rum om det inte vore för evenemangen. Turisternas konsumtion av varor och tjänster är viktig för regionen med växande omsättning till det lokala näringslivet, skatteintäkter till kommunen och staten samtidigt som den genererar arbetstillfällen.

De senaste undersökningarna gjordes vintern 2019 och sommaren 2018. Vinterveckan 2019 generade runt 229 miljoner kronor varav ca 221 miljoner hamnar i Vasaloppskommunerna.

Sommarveckan 2018 genererade omkring 155 miljoner kronor varav ca 151 miljoner omsattes i de tre Vasaloppskommunerna . Turistomsättningen för de som varit på träningsläger tillkommer.

Många föreningar gynnas

Omsättningen växer tack vare alla besökare fördelade på deltagare, närstående, publik. Pluseffekterna uppstår inte bara via evenemang, under såväl Vinterveckan som Sommarveckan,  utan bygden får mycket besök året om. Det är allt från turister till människor som ligger på träningsläger i kommunerna.

Nu står arrangörerna och, föreningarna som bidrar med funktionärer, samt kommuninvånarna inför en ny intensiv period. Restriktionerna är borta och upplägget inför årets evenemang kan genomföras enligt planerna.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska riskkapitalbolaget Altor har köpt det kanadensiska bolaget CCM Hockey som innehar det klassiska varmärket,Jjofa  som har en stark bakgrund i Malung, vilket innebär att Jofa återvänder till Dalarna.

Borlängebördige Harald Mix står bakom bolaget Altor som nu kom över den andel  i CCM Hockeysom kanadensiska Birch Hill Equity Partners hade.

CCM Hockey räknas i dag som en av världens största tillverkare av hockeyutrustning.

Bara en vecka efter att KFUM Central presenterade  planerna på ett nytt stort föreningshus i Hagastaden i Stockholm tillkännages att en jätteanläggning om 25 000 kvadratmeter ska byggas  i Bromma. Kostnaden är beräknad till 1 miljard kronor. 

Båda satsningarna inkluderar en multihall och rymmer även fler hallar för inomhusidrotter. Satsningarna  innebär helt nya och väsentligt förbättrade villkor för Stockholmsidrotten.

På fredagen presenterade Regeringen den sedan ett drygt ett halvår aviserade satsningen på "Frtidsbanken. Med spänning och förväntan har  idrotten avvaktat och frågat om innehåll och verkan. Nu framkom att 10 miljoner investeras i projektet, varav 5 miljoner är reserverat för ansträngningar för och ungdomar inom parasport. Resterande 5 miljoner avser att bygga infrastruktur inför dagens Fritidsbank. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Välkände entreprenören och Malmöprofilen Dan Olofsson får via familjeföretaget Danir backning på avdrag för sponsring av FC Rosengårds damspelare. Han åläggs dessutom att betala skattetillägg på grund av oriktiga uppgifter.

FC Rosengårds största finansiär Dan Olofsson, tillika grundare och storägare av it-konsultkoncernen Danir, stöttar via bolaget fotbollsföreningen FC Rosengård sedan 2012 med mångmiljonbelopp varje år. 

nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.

– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.

Framtidens marknad för medierättigheter – men hur kommer en ny verklighet att påverka svensk idrott?  Ämnet stod i fokus på advokat byrån MAQS seminarium om sport, event och underhållning.

 Stefan Backman, chefsjurist på Telia och styrelseordförande på TV 4, som ägs av Telia, har sin uppfattning klar. Piratkopierade tjänster, så kallad IPTV, finns i dag hos 28 procent av landets konsumenter av streaming-tjänster.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.