Skidlandslagens exklusiva specialbussar

Det  pågår en kapplöpning mellan Sverige och Norge inte bara i skidspåren, utan också på vägarna till och från orterna och i tävlingsområdet.  Norge har sedan 2012 haft en supervallalastbil. 2013 kontrade det svenska landslaget, med Gunde Svan som drivande.Nu har landslagen varsin specialtrailer som kostar ca 7 miljoner att bygga och är lyxigt utformade..

. –Vilken sensation det blev när vi rullade in första gången till tävlingar i Gällivare, minns Johan Sares.

Teodor Peterson och Maja Dahlqvist visade bussen.

Då var den specialutvecklade valllastbilen en sensation – nu är den ett självklart inslag. Det svenska landslaget har bytt upp sig flera gånger, och alltid i samarbete med Scania.

– Men den ursprungliga första bilen finns fortfarande kvar i tjänst, den används i år av det kanadensiska landslaget, säger Johan Sares.

Gundes påhitt

Det var alltså Gunde Svan som ursprungligen kom på idén och Johan Sares var den som via kontakter kunde förverkliga visionen.

Ni minns kanske hur Gunde tog fram en ledad skejtingpjäxa och han också började att träna skejting med en två meter lång stav gjord av bambu.

Då hade Gunder sådana idéer för ett fordon blev det omöjligt att använda en buss som enligt  den ursprungliga tanken. Så det har i skilda modeller blivit en buss med skåp istället. Idag handlar det om en trailerdragare av senaste snitt 

Utöver den tidigare vallalastbilen har landslaget nu även tillgång till en specialbyggd buss under säsongen.

Bussen, som ersätter den tidigare husbilen,blir en återhämtningsplats för både åkare och ledare vid tävlingar. Den gamla husbilen var liten och rymde inte alla samtidigt. Dessutom kan upp till 14 personer åka med i bussen.

– På Scania har vi än en gång skapat bra lösningar som underlättar längdlandslagets vardag. Jag hoppas verkligen att bussen ger laget en skjuts, säger Erik Ljungberg på Scania.

I två våningar

Norge har hängt med i kapplöpningen. Där introducerades 2013  en trailer med ett vallarum på första våningen på knappt 70 kvadratmeter, och en avdelning på den andra våningen på drygt 30 kvadratmeter. Här finns också ett behandlingsrum med fysiobänk och en plats för att äta. 7 miljoner kronor kostar det nya superbygget,. 

Nu kommer svenska landslagets nya specialdesignade buss som också ligger på den prisnivån.  Tidigare har transporter skett i tre olika fordon – husbil, minibuss och personbil – till olika mästerskap. Men nu har den nya specialbussen tillverkats på Scania i Södertälje blivit klar och är levererad.

 

– Det här är vår senaste transportlösning som utvecklats i nära samarbete med landslaget för att förbättra miljön för både skidåkare och övriga lagmedlemmar, säger Erik Ljungberg på Scania.

Landslagschef Lars Selin ser bussen som en naturlig samlingsplats på tävlingar.

– De tuffa väderförhållanden som kan råda kostar mycket energi för våra åkare. Då är bussen ovärderlig ur flera perspektiv. 

– De tuffa väderförhållanden kan kosta mycket energi. Då är bussen ovärderlig ur flera perspektiv, säger åkarna med en mun.

Under Svenska skidspelen i Falun är bussen parkerad vid skidspåren. Nästa vecka ska landslaget till antingen Östersund eller Trondheim. Då tar de tåget mellan städerna, men vid framkomsten ska bussen stå där och ta dem den återstående biten.

ingen släpps in

Exakt utformning hålls hemlig och ingen utländsk åkare får komma in.

Här finns ett antal mycket bekvämsäten, ett välurustat pentry, personliga förrådsutrymmen till alla åkare, tork för både kläder oc skidor och en del där åkarna får massage till ljud av porlande vatten i högtalarna.

– Det här har blivit ett verkligt lyft. Flera av konkurrenterna har återhämtningsrum i vallabilarna, men de innehåller inte sådan här lyx, tyckte Teodor Peterson vid introduktionen.

Det som uppskattas allra mest är – toaletten.

– Den är värdefull. Ofta behöver man gå på toaletten när det återstår 30 minuter till start. Tidigare har man då fått stå i toalettkö till en bajamaja som ofta varit nedbajsad och otrevlig att gå in i. Den här toaletten är alltid ren, snygg och vi har inga köer, sa Teodor Peterson vid en pressvisning av bussen.

Sverige var först i skidvärlden med att introducera vallalastbilen. Nu är det svenskarna som gått ett steg länge med bussen, utrustad med det mesta och en extra bra komfort.

"Bussen erxtremt bra"

I fjol hade de tillgång till en husbil. Men för ett år sedan, i samband med tävlingarna i Falun presenterades idéerna på den åkarbuss som alltid transporteras tillsammans med vallabilen.

– Bussen är extra bra i samband med sprinttävlingarna. Tidigare var det trångt i husbilen. Nu får både killarna och tjejerna plats tillsammans mellan prologen och finalen. Men här finns det mesta som vi behöver, säger Maja Dahlqvist.

Jämte toaletten är massagebänk med tillhörande omklädningsdel omtyckt.

Förutsättningarna för att prestera är maximala.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.