SKF har längsta svenska traditionen i F1

Det finns ingen svensk förare i Formel 1, men det hindrar inte svenska företag från att satsa och utnyttja sportens globala synlighet. I år finns fem svenska företag bland de officiella sponsorerna. Amerikanska företag fortsätter att dominera. Nytt är kryptoföretag och Shark Tank profilen Robert Herjavec. Det visar en analys sammanställd av Spomotion Analytics. 

Formel 1 lockar en mängd företag. Även svenska intressenter.

Det svenska företag som varit längst med i Formel 1 är SKF, faktiskt ett av de företag som har den längsta historien i sporten. SKF har ett nära samarbete med det legendariska Formel 1 stallet Scuderia Ferrari. 

Huski via hammarby och McLaren

Det svenska företag som väckt kanske mest uppmärksamhet under de senaste två säsongerna är Huski Chocolate, som bland annat lanserat en proteinförstärkt chokladdryck. Huski, som satsar stort på sponsring och sport, genom avtal med Hammarby fotboll och Millwall FC, har ett samarbetsavtal med McLaren i Formel 1. I fjol var Huski, ett varumärke som lanserats med stöd av fastighetsmiljardären Mikael Andersson, knutet till två stall, nämligen Alfa Romeo och McLaren.

I McLaren återfinns också Volvo, genom ett avtal med Volvo Trucks. 

I nygrundade Aston Martin, som ännu i fjol hette Racing Point, finns mjukvaruföretaget och ERP-utvecklaren IFS, med bland annat EQT:s fonder som ägare. Stallets huvudsponsor är amerikanska it-jätten Cognizant, vid sidan av Aston Martin. Stallet ägs av affärsmannen och miljardären Lawrence Stroll, vars son Lance kör en av stallets bilar. Stroll är delägare också i bilfabriken Aston Martin. 

Schörlings Hexagon

I Red Bull, som startat säsongen fint, återfinns affärsmannen Melker Schörlings Hexagon. I Red Bull finns också det enda finländska företaget i serien. Det är Oura Health, som utvecklat en ring som samtliga Red Bull anställda bär under tävlingshelger. Ringen berättar vilken fysisk belastning de anställda har i samband med bland annat depåstopp. 

Det finns ännu ett företag med svenskkoppling, nämligen österrikiska B&R Industrial Automation. Företaget, som ägs av ABB, är ny sponsor av Williams, stallet som numera ägs av amerikanska kapitalplaceringsbolaget Dorilton Capital. 

Ett svenskt företag som inte återfinns bland sponsorer och partners i årets serie är datasäkerhetsbolaget Cyber 1. Företaget skrev ett femårigt avtal med serien 2019, men finns inte bland de officiella sponsorerna och partners längre. Däremot har amerikanska Herjavec Group, med Shark Tank stjärnan Robert Herjavec, skrivit på som partner för serien.  

Ett nytt fenomen för i år är kryptoföretag. Socios, ett krypto- och blockkedjeföretag från Malta, finns i såväl Alfa Romeos som Aston Martins partnernätverk. Aston Martin har dessutom Hong Kong baserade Crypto.com, som upprätthåller en handelsplattform för kryptovalutor, som sponsor. Dessutom är turkiska blockkedjeföretaget Bitchi Technology McLarens sponsor. 

Amerikanska bolag dominerar fortfarande i Formel 1, som traditionellt betraktas som en europeisk serie. Faktum är att av de nya partners som anslutit sig till Formel 1 i år är över 30 procent USA-baserade.

Det finns redan cirka 70 amerikanska företag i F1, vilket är närmare 30 procent av samtliga officiella partners. Det är en stor dominans. 

Amerikanska företag dominerar

Tvåan Storbritannien har cirka 40 företag och trean Italien 20. Även Tyskland har cirka 20 företag i Formel 1. Fyra är Schweiz med 16 företag och femma Japan med 15. 

Fortfarande saknas till exempel Ryska och Kinesiska företag nästan helt. 

IT-säkerhetsföretaget Kaspersky är Ferraris partner medan Uralkali, som tillverkar gödsel, har gjort det möjligt att ryska föraren Nikita Mazepi kör i Formel 1. Det är nämligen Mazepins familj som äger företaget. 

Förutom Mazepin har också Aston Martin föraren Lance Stroll stor uppbackning av familjen, eftersom pappa Lawrence äger stallet. Williams Nicholas Latifi har också han stor uppbackning av familjen. Williams sponsor kanadensiska Sofina Foods ägs av familjen Latifi. 

script async defer type="text/javascript"

Fakta

Underlaget och analysen är sammanställd av Björn Stenbacka vid Spomotion Analytics

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.