SKF har längsta svenska traditionen i F1

Det finns ingen svensk förare i Formel 1, men det hindrar inte svenska företag från att satsa och utnyttja sportens globala synlighet. I år finns fem svenska företag bland de officiella sponsorerna. Amerikanska företag fortsätter att dominera. Nytt är kryptoföretag och Shark Tank profilen Robert Herjavec. Det visar en analys sammanställd av Spomotion Analytics. 

Formel 1 lockar en mängd företag. Även svenska intressenter.

Det svenska företag som varit längst med i Formel 1 är SKF, faktiskt ett av de företag som har den längsta historien i sporten. SKF har ett nära samarbete med det legendariska Formel 1 stallet Scuderia Ferrari. 

Huski via hammarby och McLaren

Det svenska företag som väckt kanske mest uppmärksamhet under de senaste två säsongerna är Huski Chocolate, som bland annat lanserat en proteinförstärkt chokladdryck. Huski, som satsar stort på sponsring och sport, genom avtal med Hammarby fotboll och Millwall FC, har ett samarbetsavtal med McLaren i Formel 1. I fjol var Huski, ett varumärke som lanserats med stöd av fastighetsmiljardären Mikael Andersson, knutet till två stall, nämligen Alfa Romeo och McLaren.

I McLaren återfinns också Volvo, genom ett avtal med Volvo Trucks. 

I nygrundade Aston Martin, som ännu i fjol hette Racing Point, finns mjukvaruföretaget och ERP-utvecklaren IFS, med bland annat EQT:s fonder som ägare. Stallets huvudsponsor är amerikanska it-jätten Cognizant, vid sidan av Aston Martin. Stallet ägs av affärsmannen och miljardären Lawrence Stroll, vars son Lance kör en av stallets bilar. Stroll är delägare också i bilfabriken Aston Martin. 

Schörlings Hexagon

I Red Bull, som startat säsongen fint, återfinns affärsmannen Melker Schörlings Hexagon. I Red Bull finns också det enda finländska företaget i serien. Det är Oura Health, som utvecklat en ring som samtliga Red Bull anställda bär under tävlingshelger. Ringen berättar vilken fysisk belastning de anställda har i samband med bland annat depåstopp. 

Det finns ännu ett företag med svenskkoppling, nämligen österrikiska B&R Industrial Automation. Företaget, som ägs av ABB, är ny sponsor av Williams, stallet som numera ägs av amerikanska kapitalplaceringsbolaget Dorilton Capital. 

Ett svenskt företag som inte återfinns bland sponsorer och partners i årets serie är datasäkerhetsbolaget Cyber 1. Företaget skrev ett femårigt avtal med serien 2019, men finns inte bland de officiella sponsorerna och partners längre. Däremot har amerikanska Herjavec Group, med Shark Tank stjärnan Robert Herjavec, skrivit på som partner för serien.  

Ett nytt fenomen för i år är kryptoföretag. Socios, ett krypto- och blockkedjeföretag från Malta, finns i såväl Alfa Romeos som Aston Martins partnernätverk. Aston Martin har dessutom Hong Kong baserade Crypto.com, som upprätthåller en handelsplattform för kryptovalutor, som sponsor. Dessutom är turkiska blockkedjeföretaget Bitchi Technology McLarens sponsor. 

Amerikanska bolag dominerar fortfarande i Formel 1, som traditionellt betraktas som en europeisk serie. Faktum är att av de nya partners som anslutit sig till Formel 1 i år är över 30 procent USA-baserade.

Det finns redan cirka 70 amerikanska företag i F1, vilket är närmare 30 procent av samtliga officiella partners. Det är en stor dominans. 

Amerikanska företag dominerar

Tvåan Storbritannien har cirka 40 företag och trean Italien 20. Även Tyskland har cirka 20 företag i Formel 1. Fyra är Schweiz med 16 företag och femma Japan med 15. 

Fortfarande saknas till exempel Ryska och Kinesiska företag nästan helt. 

IT-säkerhetsföretaget Kaspersky är Ferraris partner medan Uralkali, som tillverkar gödsel, har gjort det möjligt att ryska föraren Nikita Mazepi kör i Formel 1. Det är nämligen Mazepins familj som äger företaget. 

Förutom Mazepin har också Aston Martin föraren Lance Stroll stor uppbackning av familjen, eftersom pappa Lawrence äger stallet. Williams Nicholas Latifi har också han stor uppbackning av familjen. Williams sponsor kanadensiska Sofina Foods ägs av familjen Latifi. 

script async defer type="text/javascript"

Fakta

Underlaget och analysen är sammanställd av Björn Stenbacka vid Spomotion Analytics

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.