Allsvenskan har förlorat 40 miljoner

Den allsvenska publikkrisen slår med förödande kraft mot klubbarna. De har gått miste om drygt 40 miljoner på de inledande 14 omgångarna. Krismötet den 8-9 juni är i allra högsta grad nödvändigt.

En åskådare gör av med i snitt 150 kr (biljett, någon dryck och/eller tilltugg) vid en allsvensk fotbollsmatch.

De 14 inledande omgångarna i fjol lockade 933 817 åskådare mot 665 522 personer i år.

Det saknas 268 295 åskådare.

Redan kärvt hos klubbarna

Förlusterna svider rejält hos klubbar som redan har märkt av en minskad sponsorförsäljning och en svår motvind från omgivningen.

Intresset har minskat i takt med negativa reaktioner från publik och media. Ser man allsvenskan som en produkt har värdet minskat avsevärt.

Nu diskuteras om uppehället rentav är bra enligt teorin om att fotbollentusiasterna hinner glömma allt eländigt spel på bedrövliga planer och att det efter VM till och med kan uppstå ett sug efter levande fotboll.

Fasta tider - även i TV

Klubbarna samlas i nästa vecka för att diskutera åtgärder. Ett första beslut är mer fasta speltider i höst, med avspark måndagar och onsdagar klockan 19, lördagar kl 16 och söndagar 15.00.

- Vi har lyssnat på vår publik och överenskommelsen med Canal+ är ett första steg i att åter få publiken att strömma till de allsvenska arenorna, sa Sef:s ordförande Bosse Johansson i ett pressmeddelande.

Notera, en fast tidpunkt där åskådaren lika gärna kan se matchen på TV…

Till dess återstår 54 dagar.

30-miljonersvinst i fjol

Sedan ska produkten Allsvenskan bli populär igen.

I sammanhanget bör framhållas att Allsvenskan gjorde ett mycket lyckat 2009. Då ökade intäkterna från publiken med 30 miljoner kronor. 238 miljoner under 2008 blev till 268 miljoner.

- Vi kan fightas på planen, men vi måste samarbeta för att bryta den här trenden, säger Tommy Theorin, SEF:s generalsekreterare, i ett uttalande.

- Vi måste samlas kring ett offensivt tänkande och alla klubbarna har fått i hemläxa att titta på det på sitt sätt.

Lyckad kampanj 1996

Han kommer ihåg hur en motsvarande mobilisering 1996 gav bra resultat.

- Då gjorde vi bra kampanjer, samarbetade med lokala lag och distrikt. Samtidigt var det då vi fick in storbildsskärmar och direktsänd TV.

Tommy Theorin ser förklaringar till årets katastrofala minus.

- Den kalla vintern plus en tidig start är ett stort problem. Det största tappet hade vi de fyra-fem första omgångarna. Dessutom låg de när ishockeyn var som hetast och tog både medias och publikens uppmärksamhet.

Måste lyssna på åskådarna

Nu tycks ändå klubbarna och förbundet vara ense om att fotbollen har blivit för dålig på att lyssna på sina kunder. Något som också förbundsordföranden Lars-Åke Lagrell framhållit.

- Det är klart att vi måste lägga matcherna när folk vill gå. Det är nog så att vi borde spelat fram till VM-starten och börjat igen sista VM-veckan, när det bara är semifinaler och final kvar. När vi nu visste att Sverige inte var med, så kunde vi agerat annorlunda.

Komforten och trivseln, supporterbråk kontra trygghet på läktarna, är andra faktorer som påverkar lockelsen att titta på allsvenskan. Människor vill få underhållning och trivas på läktaren.

Får inte bli dyrare

- Vi måste hitta sätt att få fler familjer och tjejer att gå på fotboll. För sen är det så att folk drar folk.

Han har fått återkommande synpunkter på att människor tycker att fotbollen har en felaktig prisbild.

- Det måste vi ta till oss. Vi ska komma ihåg att det inte är så goda tider heller. Har till exempel hört att inga engelska klubbar höjer sina årskort inför nästa säsong, säger Theorin.

Helsingborg en dubbel vinnare

Det finns åtminstone en klubb som inte märker av nedgången lika påtagligt.

Helsingborgs IF har fått en drömstart och som suverän seriesegrare ser nu de ansvariga hur klubben har blivit mera attraktiv. Både nya och gamla sponsorer vill teckna avtal.

- Några av de sponsorer som anmält att de vill stödja oss och skriva avtal är sådana som tidigare tvekat, andra är helt nya, säger HIF:s klubbdirektör Paul Myllenberg till Helsingborgs Dagblad.

Under de första sju hemmamatcherna på Olympia har klubben tappat endast 795 åskådare per match. Avsevärt färre än många andra föreningar. Snittet är 9 941 mot 10 754 i fjol.

Fakta

Allsvensk statistik

(fjolårets siffror in parentes)

Publiksnitt: 6 247 (8 338)

Total publik: 665 522 (933 817)

Mest publik: 21 181 (AIK-Djurgården)

Minst publik: 1 085 (BP-Gais)

Antal mål: 246 (254)

Målsnitt: 2,3

Antal varningar: 357 (385)

Antal utvisningar: 22 (14)

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Magnus (inte verifierad)

fre, 2010-05-28 13:26

1. Lagrell

Självklart är det fint om fler tjejer och barnfamiljer vill gå på fotboll. Men när Lagrell såg Champions League-finalen mellan Inter och Bayern München, vilka tyckte han bidrog mest till den totala fotbollsupplevelsen? De 15-åriga tjejerna från Unterhachings särskola eller Inters Irriducibili? Tjejer och barnfamiljer kommer aldrig att göra fotbollen het igen.

Fotbollförbundets nyvalde ordförande, Urban Åström, fick vidkännas ett svårt nederlag vid helgens RF-stämma i Göteborg  Med röstsiffrorna 131-58 föll fotbollens, och Riksidrottsstyrelsens förslag för en höjning av det så kallade ”taket” från nuvarande 10,0  till 12,0 procent.

Striden handlar om hur det statliga anslaget, cirka 1.8 miljarder kronor ska fördelas inom idrottens medlemsförbund. 

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

En dags biljett kostade 300 kr, två dagars entré minst 500 kr.

Åskådarna trängdes i varenda backe, utförslöpa, ja överallt under tävlingsdagarna.

Ändå tvingas nu de ansvariga medge att skid-VM drabbas av minst 1 miljon kronor i förlust, men det finns farhågor om mera.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.