Allsvenskan har förlorat 40 miljoner

Den allsvenska publikkrisen slår med förödande kraft mot klubbarna. De har gått miste om drygt 40 miljoner på de inledande 14 omgångarna. Krismötet den 8-9 juni är i allra högsta grad nödvändigt.

En åskådare gör av med i snitt 150 kr (biljett, någon dryck och/eller tilltugg) vid en allsvensk fotbollsmatch.

De 14 inledande omgångarna i fjol lockade 933 817 åskådare mot 665 522 personer i år.

Det saknas 268 295 åskådare.

Redan kärvt hos klubbarna

Förlusterna svider rejält hos klubbar som redan har märkt av en minskad sponsorförsäljning och en svår motvind från omgivningen.

Intresset har minskat i takt med negativa reaktioner från publik och media. Ser man allsvenskan som en produkt har värdet minskat avsevärt.

Nu diskuteras om uppehället rentav är bra enligt teorin om att fotbollentusiasterna hinner glömma allt eländigt spel på bedrövliga planer och att det efter VM till och med kan uppstå ett sug efter levande fotboll.

Fasta tider - även i TV

Klubbarna samlas i nästa vecka för att diskutera åtgärder. Ett första beslut är mer fasta speltider i höst, med avspark måndagar och onsdagar klockan 19, lördagar kl 16 och söndagar 15.00.

- Vi har lyssnat på vår publik och överenskommelsen med Canal+ är ett första steg i att åter få publiken att strömma till de allsvenska arenorna, sa Sef:s ordförande Bosse Johansson i ett pressmeddelande.

Notera, en fast tidpunkt där åskådaren lika gärna kan se matchen på TV…

Till dess återstår 54 dagar.

30-miljonersvinst i fjol

Sedan ska produkten Allsvenskan bli populär igen.

I sammanhanget bör framhållas att Allsvenskan gjorde ett mycket lyckat 2009. Då ökade intäkterna från publiken med 30 miljoner kronor. 238 miljoner under 2008 blev till 268 miljoner.

- Vi kan fightas på planen, men vi måste samarbeta för att bryta den här trenden, säger Tommy Theorin, SEF:s generalsekreterare, i ett uttalande.

- Vi måste samlas kring ett offensivt tänkande och alla klubbarna har fått i hemläxa att titta på det på sitt sätt.

Lyckad kampanj 1996

Han kommer ihåg hur en motsvarande mobilisering 1996 gav bra resultat.

- Då gjorde vi bra kampanjer, samarbetade med lokala lag och distrikt. Samtidigt var det då vi fick in storbildsskärmar och direktsänd TV.

Tommy Theorin ser förklaringar till årets katastrofala minus.

- Den kalla vintern plus en tidig start är ett stort problem. Det största tappet hade vi de fyra-fem första omgångarna. Dessutom låg de när ishockeyn var som hetast och tog både medias och publikens uppmärksamhet.

Måste lyssna på åskådarna

Nu tycks ändå klubbarna och förbundet vara ense om att fotbollen har blivit för dålig på att lyssna på sina kunder. Något som också förbundsordföranden Lars-Åke Lagrell framhållit.

- Det är klart att vi måste lägga matcherna när folk vill gå. Det är nog så att vi borde spelat fram till VM-starten och börjat igen sista VM-veckan, när det bara är semifinaler och final kvar. När vi nu visste att Sverige inte var med, så kunde vi agerat annorlunda.

Komforten och trivseln, supporterbråk kontra trygghet på läktarna, är andra faktorer som påverkar lockelsen att titta på allsvenskan. Människor vill få underhållning och trivas på läktaren.

Får inte bli dyrare

- Vi måste hitta sätt att få fler familjer och tjejer att gå på fotboll. För sen är det så att folk drar folk.

Han har fått återkommande synpunkter på att människor tycker att fotbollen har en felaktig prisbild.

- Det måste vi ta till oss. Vi ska komma ihåg att det inte är så goda tider heller. Har till exempel hört att inga engelska klubbar höjer sina årskort inför nästa säsong, säger Theorin.

Helsingborg en dubbel vinnare

Det finns åtminstone en klubb som inte märker av nedgången lika påtagligt.

Helsingborgs IF har fått en drömstart och som suverän seriesegrare ser nu de ansvariga hur klubben har blivit mera attraktiv. Både nya och gamla sponsorer vill teckna avtal.

- Några av de sponsorer som anmält att de vill stödja oss och skriva avtal är sådana som tidigare tvekat, andra är helt nya, säger HIF:s klubbdirektör Paul Myllenberg till Helsingborgs Dagblad.

Under de första sju hemmamatcherna på Olympia har klubben tappat endast 795 åskådare per match. Avsevärt färre än många andra föreningar. Snittet är 9 941 mot 10 754 i fjol.

Fakta

Allsvensk statistik

(fjolårets siffror in parentes)

Publiksnitt: 6 247 (8 338)

Total publik: 665 522 (933 817)

Mest publik: 21 181 (AIK-Djurgården)

Minst publik: 1 085 (BP-Gais)

Antal mål: 246 (254)

Målsnitt: 2,3

Antal varningar: 357 (385)

Antal utvisningar: 22 (14)

Magnus (inte verifierad)

fre, 2010-05-28 13:26

1. Lagrell

Självklart är det fint om fler tjejer och barnfamiljer vill gå på fotboll. Men när Lagrell såg Champions League-finalen mellan Inter och Bayern München, vilka tyckte han bidrog mest till den totala fotbollsupplevelsen? De 15-åriga tjejerna från Unterhachings särskola eller Inters Irriducibili? Tjejer och barnfamiljer kommer aldrig att göra fotbollen het igen.

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

Den nya ishallen på Mälarhöjdens idrottsplats invigs nästa vecka. Dert är ett efterlängtat tillskott för åtskilliga, konståkare, ishockeyfantaster och allmänhet. Den moderna anläggningen har 150 ståplatser för publik, solceller på taket, fri takhöjd på sex meter, yta för off ice-träning och ett föreningscafé. 

Vinnaren tar hem en check på cirka 255 miljoner kronor (25 miljoner dollar).

Spelarna på PGA-tourens finaltävling Atlanta i Georgia börjar bli lite trötta på allt snack runt pengarna, även om ingen kan förneka att en kvarts miljard vore välkommen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Den tolfte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Malin Svensson från Bjärnum vann 100 000 kronor. Farstorps GoIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även dem med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet. 

TV4 ochSVT tar armkrok och gör gemensam sak. de köper rättigheterna till fyra OS med start vintern 2026 i Milano Cortina 2026 och  till och med Brisbane 2032

Det är en jätteaffär, men chferna såg väl TV-sändningarna från Paris och blev smittade av euforin och entusiasmen hos TV-personal, funktionärer och deltagare. Inte minst tittarnas förtjusning ochuppskattning sånär som ett antal kritiker 

För ungefär ett år sedan gjorde Malmö FF en kanonaffär. Hugo Larsson värvades av Eintracht Frankfurt och MFF fick in 100 miljoner kronor i övergångssumma. Det var inte bara ett historiskt högt belopp i MFF utan också rekord i Allsvenskan.