Svemo skissar på en hemlig plan

Många av landets speedwayklubbar har en illa skött ekonomi, mest beroende på höga förarlöner. Bertil Bergström från Svemos styrelse anser att nu måste det bli en generell skärpning. Därför skissar Svemo på en hemlig åtgärdsplan.
Annons

De klarar sig, en efter en. Senaste exemplet är Västervik vars skulder föreföll oöverkomliga, men nu har en räddningsplan gett bättre förutsättningar.

Därmed tycks även Västervik få behålla sin elitserielicens, precis som många andra föreningar.

"Här har ni notan"

Men Bertil Bergström i Svemo kan inte stilltigande följa vad som händer och ideligen upprepas. Han är kritisk mot speedwayklubbarna och hur deras ekonomier sköts.

- Det är dags för herrarna i respektive elitserieklubb och börja fundera på hur mans ska sköta sin ekonomi, säger Bergström till Radiosporten.

- Man har sportchefer och lagledare som går ut och värvar ett lag och sen så går man med notan till styrelsen och säger att nu har jag värvat ett bra lag, nu måste ni vara nöjda och här har ni notan. Då får i vissa fall inte styrelsen ihop till den där notan.

Förarlöner raserar ekonomin

Det är förarnas löner som förstör. Klubbarna hetsas mot varandra i strävan att få slagkraftiga lag,

Bergström kritiserar också förarna:

- Jag får ju underhandsinformation om hur man gör med priserna och det är ju astronomiska summor. Man tror ju att dom inte är riktigt mornade, säger han ärligt i radiointervjun.

Han inser att konkurrensen driver upp lönerna.

"Blir stämplad som idiot"

- Jag är också för att förarna i världseliten ska ha bra betalt, men förutsättningen nummer ett är att pengarna finns. Men det här har man ju hållit på med länge och jag har varnat för det. Men det är ju ingen som lyssnar. Man blir ju stämplad som en idiot.

I Motala är det en tålamodsprövande väntan till den 28 september då kommunstyrelsen sammanträder och ska ja eller nej till Piraternas begäran om ett lån på 3 miljoner kronor.

Klubben har i dag kortfristiga skulder på drygt 2 miljoner kronor och ett nej från kommunen törs Johan Thuresson, ordförande i Piraterna Speedway AB, knappt föreställa sig.
- Verksamheten kan vara hotad i så fall.

Skissar på en hemlig plan

Västervik, Motala, Hagfors, Göteborg, Eskilstuna, Avesta – det saknas pengar lite varstans. Ideligen kommer de här larmrapporterna. Nu vill man från Svenska motorcykelförbundets högsta ledning agera.

- Skutorna kan inte lappas längre. Ett nytt fartyg ska byggas till säsongen 2012. Just nu är vi väldigt frustrerade över situationen, säger Svemos generalsekreterare Per Westling till DN.

- Vi har redan agerat från förbundet. Det nya TV-avtalet gav oss möjligheter och nu ska allt ses över, från förarkontrakt och uppåt. Vi har skrivit avtal med några konsulter och det vi hoppas kunna genomföra omfattar även internationella förändringar, säger Per Westling.

- Exakt vad vi kommer att göra vill jag inte berätta än men det handlar mer om att jobba med utgifterna som klubbarna har än inkomstsidan, det är lättare. Konsulterna kommer att hålla täta kontakter med klubbarna, fortsätter han.

De senaste uppgifterna tyder på att det kan bli en begränsning av antal lag i elitserien. Ett förslag som diskuteras flitigt är att åtta lag är lämpligt med tanke på både det sportsliga och ekonomiska.

Nu skärper Björn Eriksson och Riksidrottsförbundet rösten och kravet på regeringen. RF gör bedömningen att den ekonomiska effekten för idrottsrörelsen ligger mellan fyra och sex miljarder kronor för 2021. Till regeringen lämnas därför idag krav på ekonomiskt stöd för kompensation och omställning för idrottsrörelsen på minst två till fyra miljarder kronor beroende på utvecklingen av pandemin och dess konsekvenser under 2021.

Göteborg får en ny jätteanläggning för padel. Det är företaget  Time4Padel som i samarbete med fastighetsbolaget Tuvebacken Förvaltnings AB planerar  ennybyggnation i Torslanda/Björlanda.  Parterna siktar på en unik anläggning som ska öppna i november-december.

Stockholm Challenge är nytt i fotbolls-Sverige. Det handlar om ett gemensamt initiativ av AIK, BP, Djurgården och Hammarby. Syftet och målsättningen är en  försäsongsturnering, Stockholm Challenge, och propaganda för damfotboll i Stockholm. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

 I kväll, onsdag, är det premiär för en synnerligen annorlunda NHL-säsong med matcher varje dag. – och Viaplay  via streamingtjänsten direktsänder samtliga 868 grundspelsmatcher samt slutspelet.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.