"Vill inspirera till ett nytänk"
Pengarnas betydelse har snart gått ut över själva idrotten. Det är en stark trend och alla föreningar söker lösningar.
Sponsring inte lika självklar
Ekonomin har blivit allt viktigare och det spelar ingen roll om det handlar om elitidrott eller breddidrott, för att lyckas krävs det intäkter av olika slag.
Det sker dessutom i en tid då sponsringen inte är lika självklar som tidigare.
Nu tar Handelshögskolan i Stockholm ett samlat grepp för att försöka påverka utvecklingen genom deras forskningscenter, Center for Sports and Business.
- För oss är ett samarbete med Idrottens Affärer jätteviktigt, både som mediekanal och som aktiv partner, säger Martin Carlsson-Wall, Associate Professor och chef för Center for Sports and Business.
"Ett bra betyg"
- Ett bra betyg för vad vi har byggt upp och som fortsätter att utvecklas. Vi har vuxit i alla avseenden sedan dag ett och ökar stadigt vad det gäller antal läsare, artiklar och krönikörer, säger Thomas Ejderhov på Idrottens Affärer.
- Och inte minst, vi ser ett påtagligt högre intresse från många starka aktörer inom och nära idrotten, det är ju den här överenskommelse ett bevis på.
Parterna har enats om en handlingsplan med en rad punkter på tema nytänkande.
- Det första vi lanserar är en vision om att idrottskanslier ska utvecklas till moderna sportkontor där innovation och jämställdhet är självklarheter, framhåller Martin Carlsson-Wall.
Forskningscenter
- I dag arbetar vi med flera av de stora idrotterna, men det räcker inte. Vi vill vara ännu mer aktiva och Idrottens Affärer ger oss den möjligheten.
- Vårt syfte är att hela den svenska idrotten blir delaktiga i att skapa en nationell strategi för hur vi ger mer kärlek till kansliet.
Alliansen IA – Handels ska bl a ordna ett antal seminarier och söka samarbete med idrottens företrädare.
Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm är ett tvärdisciplinärt forskningscenter med 21 forskare inom nationalekonomi och företagsekonomi. Centret har strategiska partnerskap med svensk fotboll, hockey, handboll, trav, En Svensk Klassiker och Svenska Olympiska Kommittén.
- En bärande idé med centret är att jobba nära praktiken och utveckla såväl idrotten som forskningen till högsta internationella nivå, säger Martin Carlsson-Wall.
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.