Dubbla IT--system drabbar golfspelarna

Svenska techbolaget Sweetspot har under måndagen lämnat in ett klagomål till Konkurrensverket gällande Svenska Golfförbundets IT-system GIT. Klagomålet avser missbruk av dominerande ställning och grundas på det faktum att golfklubbarna inte själva kan välja vilket IT-system de vill använda.

- Vi ifrågasätter att det går till på det här sättet och om det verkligen är det bästa för golfens alla utövare. Det skulle vara intressant att få detta prövat, säger Sweetspots vd och grundare Henrik Ahlin.

Sweetspot lämnar in klagomål mot SGF till Konkurrensverket 

Sweetspot grundades 2017 och erbjuder golfklubbar, spelare och andra aktörer ett affärssystem som bland annat innefattar bokningsflöden med prisalgoritmer, medlemskapsmoduler baserade på spelvärden, integrerat kassasystem samt CRM-system.

Målet är att förenkla golfspelandet för alla utövare och ge golfklubbarna optimala förutsättningar för att kommersialisera sin verksamhet.

- Ett exempel är vår algoritm för dynamisk prissättning som bygger på att vissa tider är mer eftertraktade och därmed blir dyrare, medan andra tider är mindre eftertraktade och har en lägre avgift. Precis som i övriga samhället tror vi på en fri marknad där utbud och efterfrågan gäller och där såväl spelare som klubbar får maximal frihet att utöva det vi alla älskar mest – golf, säger Henrik Ahlin.

Svenska Golfförbundet (SGF) å sin sida driver i ett dotterbolag IT-systemet GIT. Det är obligatoriskt för alla medlemsklubbar att använda GIT och likaså att betala en årlig avgift för denna användning, oavsett om man så önskar/har behov eller inte.

- Vi tycker attdet är problematiskt att SGF tvingar samtliga klubbar att betala för alla tjänster som förbundet erbjuder oavsett om dessa används. Våra kunder betalar idag för Sweetspot men även för bokningssystem från golfförbundet, det blir såklart begränsande för vår tillväxt att potentiella kunder får dubbla kostnader, menar Ahlin.

SGF:s agerande förhindrar även den innovativa utveckling som golfen behöver och som Sweetspot leder. Bolaget har över tid utvecklat och erbjudit en produkt som är mer tekniskt sofistikerad och erbjuder överlägsen funktionalitet jämfört med GIT. Detta får negativa konsekvenser på såväl klubb- som konsument-/spelarnivå.

- Vi har svårt att få tillgång till rätt tekniska lösningar från SGF såsom API-kopplingar för olika tjänster. Golfförbundets starka dominerande ställning gör det utmanande för alla externa bolag som vill utveckla och innovera branschen att få tillgång till rätt tekniskt stöd. SGF har genom sitt agerande försvårat för överlägsen teknologi att komma medlemsklubbar och svenska golfspelare till godo. Ska vi verkligen ha det så? Vi ställer oss frågan om vad som är bäst för svensk golf och därför lämnar vi in ett klagomål för att få detta prövat av Konkurrensverket.

Fakta

Om Sweetspot

Sweetspot är den marknadsledande, datadrivna plattformen som hjälper golfanläggningar runt om i världen med intäktshantering och att nå sin fulla potential.

Tjänsten har idag 41 golfklubbar av totalt 450 i Sverige som kunder, vilka står för ungefär 70 av 600 banor.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Spelaraffärerna inom svensk elitfotboll ökar markant just nu. Transfermarknaden är het  och klubbar säljer ovh köper för stora pengar. 

IFK Göteborg har gjort en ny stor affär när italienska Serie B-klubben Sassuolo köpte Laurs Skjellerup som  blir en av IFK:s dyraste försäljningar genom tiderna då prislappen ska, enligt uppgifter, hamnat på drygt 46 miljoner kronor. Många minns också hur IFK sålde Malick Yalcouyé till engelska Brighton  och totalt handlar det om   intäkter på runt 100 miljoner kronor.

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.