Dubbla IT--system drabbar golfspelarna

Svenska techbolaget Sweetspot har under måndagen lämnat in ett klagomål till Konkurrensverket gällande Svenska Golfförbundets IT-system GIT. Klagomålet avser missbruk av dominerande ställning och grundas på det faktum att golfklubbarna inte själva kan välja vilket IT-system de vill använda.

- Vi ifrågasätter att det går till på det här sättet och om det verkligen är det bästa för golfens alla utövare. Det skulle vara intressant att få detta prövat, säger Sweetspots vd och grundare Henrik Ahlin.

Sweetspot lämnar in klagomål mot SGF till Konkurrensverket 

Sweetspot grundades 2017 och erbjuder golfklubbar, spelare och andra aktörer ett affärssystem som bland annat innefattar bokningsflöden med prisalgoritmer, medlemskapsmoduler baserade på spelvärden, integrerat kassasystem samt CRM-system.

Målet är att förenkla golfspelandet för alla utövare och ge golfklubbarna optimala förutsättningar för att kommersialisera sin verksamhet.

- Ett exempel är vår algoritm för dynamisk prissättning som bygger på att vissa tider är mer eftertraktade och därmed blir dyrare, medan andra tider är mindre eftertraktade och har en lägre avgift. Precis som i övriga samhället tror vi på en fri marknad där utbud och efterfrågan gäller och där såväl spelare som klubbar får maximal frihet att utöva det vi alla älskar mest – golf, säger Henrik Ahlin.

Svenska Golfförbundet (SGF) å sin sida driver i ett dotterbolag IT-systemet GIT. Det är obligatoriskt för alla medlemsklubbar att använda GIT och likaså att betala en årlig avgift för denna användning, oavsett om man så önskar/har behov eller inte.

- Vi tycker attdet är problematiskt att SGF tvingar samtliga klubbar att betala för alla tjänster som förbundet erbjuder oavsett om dessa används. Våra kunder betalar idag för Sweetspot men även för bokningssystem från golfförbundet, det blir såklart begränsande för vår tillväxt att potentiella kunder får dubbla kostnader, menar Ahlin.

SGF:s agerande förhindrar även den innovativa utveckling som golfen behöver och som Sweetspot leder. Bolaget har över tid utvecklat och erbjudit en produkt som är mer tekniskt sofistikerad och erbjuder överlägsen funktionalitet jämfört med GIT. Detta får negativa konsekvenser på såväl klubb- som konsument-/spelarnivå.

- Vi har svårt att få tillgång till rätt tekniska lösningar från SGF såsom API-kopplingar för olika tjänster. Golfförbundets starka dominerande ställning gör det utmanande för alla externa bolag som vill utveckla och innovera branschen att få tillgång till rätt tekniskt stöd. SGF har genom sitt agerande försvårat för överlägsen teknologi att komma medlemsklubbar och svenska golfspelare till godo. Ska vi verkligen ha det så? Vi ställer oss frågan om vad som är bäst för svensk golf och därför lämnar vi in ett klagomål för att få detta prövat av Konkurrensverket.

Fakta

Om Sweetspot

Sweetspot är den marknadsledande, datadrivna plattformen som hjälper golfanläggningar runt om i världen med intäktshantering och att nå sin fulla potential.

Tjänsten har idag 41 golfklubbar av totalt 450 i Sverige som kunder, vilka står för ungefär 70 av 600 banor.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
AIK Fotboll har presenterat sitt bokslut för 2023 och det är nedslående. AIK går back med inte mindre än 21 miljoner efter skatt.
Jämfört med 2023 år är det ett minus på 44,5 miljoner och största skälet är ökade driftkostnader.  77,3 miljoner i fjol mot 53 miljoner 2022.
AIK:s rörelseresultat blev minus 27,8 miljoner kronor, att jämföra med plus 16,7 miljoner kronor 2022.

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

Uppladdningen pågår med oförminskad intensitet och förväntan växer i Båstad. Säg den som inte vill uppleva åtminstone några dagar under tennisveckorna i sommar... Åskådare, spelare  och sponsorer, alla är intresserade och vill försäkra sig om en plats. Rekordmånga biljetter är sålda redan nu. spelarna är lyhörda för erbjudanden och faktiskt, sponsorerna trängs om utrymmet. Här är årets mötesplats i svensk idrott.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Alla TV-tittare med sporteintresse kan se fram emot ett inbjudande 2024 med många sändningar där licens-tv gör det möjligt att se ett jättelikt utbud.

Eurovision Sport, dit SVT hör, planerar för ett spännande utbud, med några av sportens främsta evenemang och här är det inte nödvändigt med några betal-kort..Tijuvtitta redan nu och inse att SVT kommer att bjuda på åtskilliga sändningar.

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.