Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Utveckla produkten, sen kan ni börja tänka på matcherna

REVPAS, det enkla underlaget för att avskeda chefer.

Kristof Vogel har på sin blogg Den osynliga handen, http://osynligahanden.blogspot.com/ Gjort en alldeles utmärkt sammanställning av hur illa läget är i Fotbollsallsvenskan.

REVPAS står för Revenue per available seat, dvs om det finns 10 000 platser och 15 hemmamatcher så ska 150 000 säten fyllas. Då är det bara ta totalintäkten för entré och dela den med 150 000 så får man sitt REVPAS, dvs intäkten per tillgänglig stol. Hotell världen över använder REVPAR (Revenue per available room) som sitt viktigaste nyckeltal sedan mer än 20 år och det finns inget bättre nyckeltal för det som definieras som Inventory business (man har ett antal rum, flygstolar, arenasäten, timmar som skall beläggas).

Kristof är den bästa analytiker vi har i idrotts-Sverige och där jag tycker baserat på empiri och erfarenhet med syftet att provocera lite har Kristof fakta som underlag.

Det Kristof nu visat är att om de allsvenska klubbarnas ledning varit hotellchefer hade samtliga fått sparken. Även den bästa är helt enkelt för dålig. När en klubb har 40 kronor i intäkt per stol på arenan och match så är det ett misslyckande.

Nu är det inte en chef per klubb det hela beror på. Det handlar om en kultur som inte är anpassad till dagens samhälle, ett fotbollsförbund som lever kvar i en folkrörelsevärld och en fullständigt mördande konkurrens från ett samhälle där mängden alternativa aktiviteter är osannolikt stor.

Lägg på ett förlegat tänk.

Fotbollsallsvenskan är ungefär där SAS var för sju år sedan. Ett SAS där man internt ansåg att det var skandinavernas skyldighet att åka med dem för att de hette så, oavsett kvalitet och pris.

Den stora frågan är självfallet, vad gör man åt det?

Svaren är ganska enkla, ganska självklara och det finns inget rocket science utan det handlar bara om förmågan att hantera komplexa processer med mjuka faktorer.

Svaren är givna för alla som har ett ansvar för ”inventory business”. Metoderna finns, modellerna är där och borträknat ett par strategiska beslut där man måste förstå vad man kan och inte kan är det ganska enkelt.

Om det är så illa att det finns ett antal klubbar som inte tycker det är enkelt så har de fel styrelse, fel ledning och inga förutsättningar.

Om det är ännu värre så att det finns klubbar som tror att det räcker med att vinna matcher och att idrotten attraherar tillräckligt så kommer kräftgången att fortsätta.

En enkel sanning är att det går att tjäna massor med pengar och ha en attraktiv produkt och ligga nia såväl som det går att gå back och ligga etta. Samma sanning som innebär att två stjärnor i Guide Rouge inte på något sätt innebär att man tjänar pengar samtidigt som det garanterar att man har mycket höga kostnader.

Men valet är enkelt. Att ha en mycket attraktiv produkt och tjäna pengar eller ett fokus på sportsliga framgångar (där CL med mera kan ge stora pengar men där en miss innebär stora förluster)

Min tes är enkel. Börja med att utveckla den attraktiva produkten och se till ni tjänar pengar, sen kan ni använda pengarna för att vinna. Gör ni tvärtom går det åt skogen.

Dan Persson

Olle J. (inte verifierad)

ons, 2011-03-30 15:52

1. Jämförelsen med

Jämförelsen med hotellbranschen blir la ändå en smula haltande med tanke på att många av klubbarna inte äger sina egna arenor och/eller stjälper över kostnader till tredje part. Hotell skulle säkert ha sämre Revpar om de var kommunen som stod för byggkostnaderna. Det blir mer det perspektivet lite fel att "bara" anklaga klubbarna för detta. Däremot är jag benägen att hålla med dig i mycket kring detta och ditt föregående inlägg, även om jag varken delar din emellanåt patologiska avsky för samhället utanför golfklubbens lounge eller personligen är en kund/konsument/supporter som är intresserad av den produkt du föreslår.

Jenny Furtenbach (inte verifierad)

tors, 2011-03-31 23:26

2. Bra att fler får upp ögonen

Bra att fler får upp ögonen för hur man driver verksamhet inom idrotten, man kanske bör ha rätt kompetens på rätt plats?

Rocker Science (inte verifierad)

fre, 2011-04-01 05:47

3. Du kunde ju börja med att

Du kunde ju börja med att föreslå en lösning? Din analys slår in redan öppnade dörrar, inget nytt. Förstår inte heller jämförelsen med REVPAR? Har du grepp på fotbollskulturen alls?

Rikard Windh (inte verifierad)

lör, 2011-04-16 19:27

4. Jag håller med dig Dan. Jag

Jag håller med dig Dan. Jag tror det finns oändligt mycket att göra för att öka intäkten per säte. Klubbarna har en fantastisk produkt men lite görs för att utnyttja tillfället på matcherna för mer försäljning och rekrytering av nya fans. Jag själv jobbar med mobila tjänster och vet att man på ett kostnadseffektivt sätt kan kommunicera erbjudanden samt driva försäljning via publikens mobiler. Med en mobil kommunikations strategi och med mobila lösningar kan klubbarna få en långsiktig och hållbar ökning av REVPAS.

Riksidrottsförbundet har svarat på regeringens remiss  om ett nytt regelverk med tuffa begränsningar av allmänna sammankomster och matcher. Björn Eriksson, RF:s ordförande, är i till vissa delar positiv till förslagen från regeringen men han ser mycket olika på vissa delar och önskar  förtydliganden på flera punkter. 

Svensk Elitfotboll lanserar en öppningsplan för återgång till publik, "Så ska fotbollssäsongen räddas". 

På onsdagen presenterade Svensk Elitfotboll en öppningsplan som visar hur elitfotbollen ändå ska kunna genomföras. På fredag får Folkhälsomyndigheten se förslaget.

10 miljoner back. Det skulle få vilken klubbkassör som helst att gråta. I BK Häcken tar den ansvarige beskedet med ro. Prognosen i fjol var 40 miljoner! Då är 10 miljoner bra mycket lättare att acceptera. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I tisdags morse rasade taket till Berners bilhall i Östersund. Människor som befann sig bland bilarna flydde ut när takkonstruktionen började knaka, och ingen människas skadades lyckligtvis.

Nu pågår röjningsarbetet och en av de ledande personerna är Thomas Wassberg och hans klubb, Åsarna IK.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.