Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"En match mot ett riktigt fotbollslag ger mer intäkter än flera omgångar i allsvenskan"

Malmö är i slutkval till CLs gruppspel. Det innebär att MFF är ungefär lika nära en kvartsfinal i CL som jag är att få spela Nordea Masters 2012. Detta till trots är det en framgång av stora mått.

Och allsvenskan då?

Det MFFs framgång tydligt visar är att globaliseringen har slagit igenom totalt. Några få matcher på nivå genererar mer pengar än halva allsvenskan och skulle man mot alla odds ta sig till gruppspelet så ger det mer pengar än en säsong i allsvenskan. Omsättningen i CL och de stora ligorna är så mycket större än Allsvenskan att det inte ens går att göra jämförelser.

Analysen är enkel att göra. Allsvenskan i fotboll genererar inte nog med pengar och saknar förmågan att göra så även på lång sikt. Då blir inte fotbollen bra heller.

Vi kan skylla på att vi är ett litet land, på att vi har ett kallt klimat, ofördelaktiga skatteregler och en kärnpublik i form av klackarna som inte vill betala vad det kostar för att gå på fotboll och kostar för mycket i säkerhet och böter.

Det ändrar inte på grunderna. Allsvenskan i fotboll är inte bra nog och genererar inte pengar nog.

Allsvenskan som Saab...

Går det göra något åt situationen? Det är tveksamt. Känns lite som om Allsvenskan och Saab befinner sig i samma situation.

Till råga på allt elände tog RF bort möjligheten att bolagisera verksamheten med externt kapital. Kvar är fuskmodellen där riskkapitalbolagen äger spelarna och därmed de enda tillgångarna.

Serien har för få omgångar relativt lönekostnaderna. Spelarna jobbar för lite och tjänar för mycket sett till antalet intäktstillfällen. Serien haltar med långa uppehåll, spelas när fotbollssäsongen är avslutad i Europa vilket skapar felaktiga transferfönster där de bästa försvinner när det drar ihop sig.

Elitserien långt före Allsvenskan

Allsvenskan har ett REVPAS (revenue per available Seat) på 58 kronor vilket är så dåligt att bara arenaomsättningen på 8 kronor per besökare är sämre. Elitserien i hockey har dubbelt så många matcher och mer än dubbelt så högt REVPAS och sex gånger högre arenaomsättning. Allsvenskan är så omkörd att den framstår som en epatraktor på en formel 1 bana.

Kan vara dags att gilla läget, göra analysen och acceptera de mycket stora förändringar som krävs för att ta sig ur misären.

Men MFF med egen arena och framgånger ger lite hopp. Det är intressant att se hur MFF som arenaägare lyckas göra en Lady Gaga, dvs skapa nya lönsamma event genom att pynta Milan och fylla arenan till bra priser även om maxpriser på 495 känns futtigt då alternativkostnaden för att se Milan ligger på ca 10 tkr inkl flyg, krog och hotell.

Klubbar måste visa vägen

En vänskapsmatch mot ett riktigt fotbollslag ger mer intäkter än flera omgångar i allsvenskan. Talande i sig.

MFF bör fortsätta på den inslagna linjen och försöka finna tre till fem matcher mot Europeiska stora lag per år.

Det som återstår är att vinna allsvenskan så intäkterna återkommer. Här visar det sig vid en okulärbesiktning av tabellen att det inte är helt enkelt. Årets framgång kommer inte att upprepas nästa år.

Det är trist för vi behöver ett lag som visar vägen och har ekonomi nog att spela bra fotboll och fylla arenor till höga biljettpriser.

Får vi inte det så återstår bara att få in Viktor Muller i SEFS och den vägen skapa hopp om att det finns en ny lösning för varje som fallerar.

Dan Persson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.