Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Branschen behöver en egen organisation!"

Arena, event, sponsring och den kommersiella idrotten i Sverige omsätter någonstans mellan 50 och 150 miljarder beroende på hur man mäter och räknar.

Ingen vet, för då det inte finns någon branschorganisation som företräder oss mot politiker och samhälle så har heller ingen gjort de här beräkningarna.

Många fördelar med en organisation

Efter den första samlingen av arena, event och sponsringsindustrin med två dagars kvalitativt, det som benämndes Branschforum, är det dags att allvarligt överväga fördelarna med att skapa en egen branschorganisation.

Vi vet dock en hel del.

• Vi vet att Anders E Borg såväl som de flesta andra politiker tror att idrott är en bidragstagare när idrotten är en skattebetalare.
• Vi vet att branschen växer snabbare och har fler anställda än exempelvis bilindustrin.
• Vi vet att skatteandelen är väsentligt högre än för industrin, dvs per omsatt krona hamnar mer hos stat och kommun från oss liksom från annan tjänsteindustri. Vi skapar mer välfärd per omsatt krona helt enkelt.

Det finns förmodligen flera skäl till att det idag inte finns någon branschorganisation.

Branschen behöver bli tydlig

Branschen har aldrig definierats, ingen vet hur många som ingår eller vilka kategorier som bör finnas med. Bilbranschen i Sverige har det enklare. Volvo och Saab, de som säljer delar till bilar till Volvo och Saab samt de som säljer bilar och reparerar bilar. Svårare än så är det inte för bilindustrin.

Arena, event, sponsring och den kommersiella idrotten är idag delvis oorganiserad, delar av andra branscher tillhör andra riksförbund, verksamheten är spretig för de flesta företag och så vidare.

Stora delar av branschen har ägare som är förbund, del av riksidrottsförbundet och lever kvar i en värld av ideell verksamhet, förtroendevalda och drömmen om att man är demokratiska organisationer där den kommersiella delen av verksamheten ses som något som katten släpat in.

Det var starten till något

Arenaindustrin har på ganska kort tid från att vara kommunal verksamhet till att ha bolag som driftorganisationer.

Sponsring är till stor del verksam på stora företag och inte sett som en egen verksamhet utöver en klick sponsringsbyråer.

Ovanstående är en förklaring till varför inget gjorts, men det är inget skäl till att inte agera nu.

Det Branschforum som Stockholm Globe Arenas, Sponsrings & Eventföreningen och Stockholm Event Network anordnade nyligen är en mycket bra början. Om det var något som klargjordes var det behovet att en av Sveriges snabbast växande verksamheter kunde definieras och beskrivas så att möjligheterna att växa blir bättre.

Vi har under de senaste åren sett otaliga krav på statligt stöd till Saab som har knappt 5000 anställda. Det Sverige behöver är vare sig stöd till oss eller till Saab. Det som behövs är samma förutsättningar som industrin och andra tjänsteområden att fortsätta växa.

Dan Persson

Göran Hellgren (inte verifierad)

tis, 2011-09-20 10:08

1. Bra inlägg Dan! Mycket

Bra inlägg Dan! Mycket tänkvärt! Jag har inte belägg för att dina påståenden stämmer men de låter korrekt och jag stödjer dem. Som idéell ledare så inser man hur mycket idrotts Sverige tillför välfärden och ett samlat forum skulle kunna ta fram mer fakta och föra idrottens talan. Dock pekar du också på svårigheten- att definera vilka vi är. Allt från lilla föreningen på 10 st som samlas 2 gånger i månaden till stora elitföreningen med sponsorer och egen anställd personal. Förutsättningarna är väldigt olika. En möjlig väg fram är att låta våra respektive förbund ta tag i frågan med stöd från näringslivets intressenter såsom arenor, eventföretag etc.

Olle J. (inte verifierad)

tors, 2011-09-22 13:25

2. Tyckte du precis sa i en

Tyckte du precis sa i en replik till mig att du inte tror att kollektivt beteende är bra för samhället...

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.