Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Branschen behöver en egen organisation!"

Arena, event, sponsring och den kommersiella idrotten i Sverige omsätter någonstans mellan 50 och 150 miljarder beroende på hur man mäter och räknar.

Ingen vet, för då det inte finns någon branschorganisation som företräder oss mot politiker och samhälle så har heller ingen gjort de här beräkningarna.

Många fördelar med en organisation

Efter den första samlingen av arena, event och sponsringsindustrin med två dagars kvalitativt, det som benämndes Branschforum, är det dags att allvarligt överväga fördelarna med att skapa en egen branschorganisation.

Vi vet dock en hel del.

• Vi vet att Anders E Borg såväl som de flesta andra politiker tror att idrott är en bidragstagare när idrotten är en skattebetalare.
• Vi vet att branschen växer snabbare och har fler anställda än exempelvis bilindustrin.
• Vi vet att skatteandelen är väsentligt högre än för industrin, dvs per omsatt krona hamnar mer hos stat och kommun från oss liksom från annan tjänsteindustri. Vi skapar mer välfärd per omsatt krona helt enkelt.

Det finns förmodligen flera skäl till att det idag inte finns någon branschorganisation.

Branschen behöver bli tydlig

Branschen har aldrig definierats, ingen vet hur många som ingår eller vilka kategorier som bör finnas med. Bilbranschen i Sverige har det enklare. Volvo och Saab, de som säljer delar till bilar till Volvo och Saab samt de som säljer bilar och reparerar bilar. Svårare än så är det inte för bilindustrin.

Arena, event, sponsring och den kommersiella idrotten är idag delvis oorganiserad, delar av andra branscher tillhör andra riksförbund, verksamheten är spretig för de flesta företag och så vidare.

Stora delar av branschen har ägare som är förbund, del av riksidrottsförbundet och lever kvar i en värld av ideell verksamhet, förtroendevalda och drömmen om att man är demokratiska organisationer där den kommersiella delen av verksamheten ses som något som katten släpat in.

Det var starten till något

Arenaindustrin har på ganska kort tid från att vara kommunal verksamhet till att ha bolag som driftorganisationer.

Sponsring är till stor del verksam på stora företag och inte sett som en egen verksamhet utöver en klick sponsringsbyråer.

Ovanstående är en förklaring till varför inget gjorts, men det är inget skäl till att inte agera nu.

Det Branschforum som Stockholm Globe Arenas, Sponsrings & Eventföreningen och Stockholm Event Network anordnade nyligen är en mycket bra början. Om det var något som klargjordes var det behovet att en av Sveriges snabbast växande verksamheter kunde definieras och beskrivas så att möjligheterna att växa blir bättre.

Vi har under de senaste åren sett otaliga krav på statligt stöd till Saab som har knappt 5000 anställda. Det Sverige behöver är vare sig stöd till oss eller till Saab. Det som behövs är samma förutsättningar som industrin och andra tjänsteområden att fortsätta växa.

Dan Persson

Göran Hellgren (inte verifierad)

tis, 2011-09-20 10:08

1. Bra inlägg Dan! Mycket

Bra inlägg Dan! Mycket tänkvärt! Jag har inte belägg för att dina påståenden stämmer men de låter korrekt och jag stödjer dem. Som idéell ledare så inser man hur mycket idrotts Sverige tillför välfärden och ett samlat forum skulle kunna ta fram mer fakta och föra idrottens talan. Dock pekar du också på svårigheten- att definera vilka vi är. Allt från lilla föreningen på 10 st som samlas 2 gånger i månaden till stora elitföreningen med sponsorer och egen anställd personal. Förutsättningarna är väldigt olika. En möjlig väg fram är att låta våra respektive förbund ta tag i frågan med stöd från näringslivets intressenter såsom arenor, eventföretag etc.

Olle J. (inte verifierad)

tors, 2011-09-22 13:25

2. Tyckte du precis sa i en

Tyckte du precis sa i en replik till mig att du inte tror att kollektivt beteende är bra för samhället...

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sex nyförvärv presenteras - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen.  

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

2020 vann Umeå en överlägsen seger .Nu är det klart vilka 37 kommuner som  som har klarat grundkriteriet och är med och slåss om titeln Sveriges bästa idrottsstad 2021.I år tillkommer två kommuner som aldrig tidigare klarat grundkriteriet; Vänersborg och Mölndal. Däremot försvinner fyra kommuner som var med i omröstningen ifjol; Boden, Falkenberg, Gotlands kommun och Kalmar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.