Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Branschen behöver en egen organisation!"

Arena, event, sponsring och den kommersiella idrotten i Sverige omsätter någonstans mellan 50 och 150 miljarder beroende på hur man mäter och räknar.

Ingen vet, för då det inte finns någon branschorganisation som företräder oss mot politiker och samhälle så har heller ingen gjort de här beräkningarna.

Många fördelar med en organisation

Efter den första samlingen av arena, event och sponsringsindustrin med två dagars kvalitativt, det som benämndes Branschforum, är det dags att allvarligt överväga fördelarna med att skapa en egen branschorganisation.

Vi vet dock en hel del.

• Vi vet att Anders E Borg såväl som de flesta andra politiker tror att idrott är en bidragstagare när idrotten är en skattebetalare.
• Vi vet att branschen växer snabbare och har fler anställda än exempelvis bilindustrin.
• Vi vet att skatteandelen är väsentligt högre än för industrin, dvs per omsatt krona hamnar mer hos stat och kommun från oss liksom från annan tjänsteindustri. Vi skapar mer välfärd per omsatt krona helt enkelt.

Det finns förmodligen flera skäl till att det idag inte finns någon branschorganisation.

Branschen behöver bli tydlig

Branschen har aldrig definierats, ingen vet hur många som ingår eller vilka kategorier som bör finnas med. Bilbranschen i Sverige har det enklare. Volvo och Saab, de som säljer delar till bilar till Volvo och Saab samt de som säljer bilar och reparerar bilar. Svårare än så är det inte för bilindustrin.

Arena, event, sponsring och den kommersiella idrotten är idag delvis oorganiserad, delar av andra branscher tillhör andra riksförbund, verksamheten är spretig för de flesta företag och så vidare.

Stora delar av branschen har ägare som är förbund, del av riksidrottsförbundet och lever kvar i en värld av ideell verksamhet, förtroendevalda och drömmen om att man är demokratiska organisationer där den kommersiella delen av verksamheten ses som något som katten släpat in.

Det var starten till något

Arenaindustrin har på ganska kort tid från att vara kommunal verksamhet till att ha bolag som driftorganisationer.

Sponsring är till stor del verksam på stora företag och inte sett som en egen verksamhet utöver en klick sponsringsbyråer.

Ovanstående är en förklaring till varför inget gjorts, men det är inget skäl till att inte agera nu.

Det Branschforum som Stockholm Globe Arenas, Sponsrings & Eventföreningen och Stockholm Event Network anordnade nyligen är en mycket bra början. Om det var något som klargjordes var det behovet att en av Sveriges snabbast växande verksamheter kunde definieras och beskrivas så att möjligheterna att växa blir bättre.

Vi har under de senaste åren sett otaliga krav på statligt stöd till Saab som har knappt 5000 anställda. Det Sverige behöver är vare sig stöd till oss eller till Saab. Det som behövs är samma förutsättningar som industrin och andra tjänsteområden att fortsätta växa.

Dan Persson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Göran Hellgren (inte verifierad)

tis, 2011-09-20 10:08

1. Bra inlägg Dan! Mycket

Bra inlägg Dan! Mycket tänkvärt! Jag har inte belägg för att dina påståenden stämmer men de låter korrekt och jag stödjer dem. Som idéell ledare så inser man hur mycket idrotts Sverige tillför välfärden och ett samlat forum skulle kunna ta fram mer fakta och föra idrottens talan. Dock pekar du också på svårigheten- att definera vilka vi är. Allt från lilla föreningen på 10 st som samlas 2 gånger i månaden till stora elitföreningen med sponsorer och egen anställd personal. Förutsättningarna är väldigt olika. En möjlig väg fram är att låta våra respektive förbund ta tag i frågan med stöd från näringslivets intressenter såsom arenor, eventföretag etc.

Olle J. (inte verifierad)

tors, 2011-09-22 13:25

2. Tyckte du precis sa i en

Tyckte du precis sa i en replik till mig att du inte tror att kollektivt beteende är bra för samhället...

Donationer, nyemission av aktier samt kapitaltillskott kommer att finansiera AIK i Hockeyallsvenskan säsongen 2025-2026. Det framgår av föreningens förvaltningsberättelse för säsongen 2024-2025 som resulterade i en förlust på 5 241 912 kronor.

AIK föll i den allsvenska finalen mot Djurgården men föreningen upplever ett den succé artade säsongavslutningen har gett avtryck i både säsongskortförsäljningen som slagit tidigare rekord, med 1 978 säkrade säsongbiljetter inför midsommarhelgen, även partnerförsäljningen har börjat mycket bra.

Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli  ska tennisbanorn även  kantas av TV-kameror

Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder  från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen  lockar i år  ett starkt startfält med internationella toppspelare. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.

- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.