Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Logiskt och korrekt av Skatteverket, men det fungerar inte"

Stockholms stad och Göteborgs stad hyr genom helägda fastighetsbolag ut arenor och skapar en bild av vad som är marknadsmässig prissättning för arenor. Foto: Björn Larsson Rosvall , Scanpix

 

Pia Blank Thörnroos skriver om principerna för marknadsmässiga hyror då en ideell förening äger ett bolag som i sin roll som arenaoperatör hyr ut arenan till föreningen. För att inte undanhållen vinstskatt skall uppstå anser Skatteverket att hyran måste vara marknadsmässig, annars uppstår vinstutdelning som skall beskattas om vi skall mycket kort sammanfatta Pias text.

Läs den först och kom tillbaka hit sedan så blir den här krönikan tydlig utan allt för mycket upprepning av Pias pedagogiska text.

Logik - och ändå inte

Det finns självfallet väldigt mycket logik i Skatteverkets tolkning. Det borde egentligen inte finnas någon möjlighet att peka på att konsekvenserna blir felaktiga men det gör det på grund av hur arenamarknaden ser ut och fungerar.

Arenor i vårt land är till 90 procent finansierade av offentlig sektor utifrån helt andra bedömningsgrunder än avkastning på kommersiell fastighet. Skattebetalarna i de kommuner där det finns en arena för elitidrott täcker årligen underskott på 7-9 miljarder kronor.

En siffra som kommer att öka där det finns en tillkommandel dold kostnad för framtida renovering på grund av bristande underhåll.

Ungefär som grekisk ekonomi

Ovanstående innebär att skatteverkets idéer om marknadsmässig hyra och normal avkastning, dvs vinstnivåer är lika realitiska som en grekisk hållbar ekonomi. 

Det normala med en kommersiell fastighet är att avkastningskravet sätts som procent av bygg eller förvärvskostnaden. Det saknas helt i den här världen (Linköping kommuns  hyror för Linköping Hockey som är en överdebitering är enda undantaget)

Vidare uppstår i nästa fas en tillkommande problembild. När den ideella föreningen hyr arenan av sitt dotterbolag är det nästan genomgående för ungdomsverksamhet, då är det i slutändan kommunen som genom bidrag till föreningen för anläggningshyra sätter nivån. Dvs föreningen betalar sitt dotterbolag i hyra lika mycket som man fått från kommunen.

Översatt till näringslivssvenska får kommuner på det här området ses som s.k. dominerande aktör. Dvs de sätter pris på en imperfekt marknad.

Anmäla sina tjänstemän...

Det finns vidare ett par större aktörer i form av Stockholms stad och Göteborgs stad som genom helägda fastighetsbolag hyr ut arenor. Här kan vi få en bild av vad som är marknadsmässig prissättning för arenor.

Stockholm Stadshus fick i sitt dotterbolag som äger alla Globenfastigheter en hyra på 23 kronor per besökare av AB Stockholm Globe Arenas (dotterbolag till AEG som driver Globenarenorna) . Detta då för kommersiella event.

Om Skatteverket ställer högre krav på föreningsägda arenaoperatörer än vad Stockholm Stad genom sitt fastighetsbolag gör på Globenoperatören utifrån någon egen modell om ”marknadsmässig hyra” så borde man fullfölja detta genom att anmäla stadens tjänstemän för antingen brott mot kommunallagen (gynnande av enskilt privat bolag) eller alternativt trolöshet mot huvudman. 

Begreppet underpris avgörande

Det kan man självfallet inte göra för det vore helt fel, men då måste man acceptera helt andra hyresnivåer.

Utifrån skattesystemets uppbyggnad så kan självfallet inte ett bolag hyra ut sin arena till underpris till sin ägare en ideell förening utan skattekonsekvenser. Det är en grundprincip för hur vårt skattesystem för juridiska personer är uppbyggt och kan inte ifrågasättas.

Frågan är dock hur man på en imperfekt marknad där offentlig sektor agerar på ett sätt som är direkt motstridigt med idén för hur man driver kommersiella fastigheter definierar begreppet underpris.

Nej, principerna stämmer inte

Då det finns kommuner som ger mer i bidrag för anläggningskostnader till en förening än vad den föreningens bolag som driver arenan betalar i hyra till kommunen så finns det i det här fallet ingen botten på begreppet underpris och till och med negativa kostnader.

Att då straffbeskatta föreningsägda bolag för otillåten utdelning blir rättsligt mycket tveksamt.

Vi befinner oss på en marknad där jag utan vidare kan lova varje föreningsägd bolag med en skattetvist på det här området att jag kan påvisa att den hyra de tagit ut är skälig och skall ses som marknadsmässig utifrån hur marknaden fungerar. Här går det nämligen att bevisa nästan vad som helst.

Skatteverkets principer är både korrekta och genomtänkta men de förutsätter att marknader fungerar rationellt. Så är icke fallet här.

Dan Persson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.