Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Idrotten gör mer än vad skola, regering och föräldrar klarar av

Frölundas målvakt Julius Hudacek släpper in 1-0-målet vid onsdagens match mellan Rögle BK - Frölunda HC i Lindab arena, ytterligare en arena ägd av kommunen, ett system som kritiseras. Foto: Andreas Hillergren, Scanpix

 

Martin Borg, driver siten ”slöseriombudsmannen” som visar på slöseri med skattemedel. Det gör han bra och skall ha mycket respekt för. Nu skriver han på Expressen.se om kommunalt slöseri med bidrag till idrotten och då har han inte riktigt bilden klart för sig.

Arenor är traditionella kommunala investeringar. Colosseum byggdes inte av entreprenörer. En arena är nämligen en del av den kommunala infrastrukturen på samma sätt som avloppssystem, skolor, vägar, bibliotek, teatrar. Allt enligt tesen ”Bröd och skådespel åt folket”.
De pengar som kommunerna lägger på idrottsarenor är per besökare en bråkdel av vad kommuner lägger på kultur.

En arena både och

Sedan är en arena både en kommersiell fastighet och en icke kommersiell träningsanläggning. En allsvensk fotbollsarena är med lite cupmatcher en kommersiell arena ca 40 timmar per år och en träningsanläggning för ungdomar ca 2500 timmar per år.

För den förstnämnda erhåller fastighetsägaren en kommersiell intäkt som delmängd av biljettintäkter men för den senare betalar kommunen ut bidrag för hyra av anläggningen.

Samhällets satsning på ungdomsidrott är nämligen mycket lönsam. Idrotten gör mer än vad skola, regering och föräldrar klarar av när det gäller att skapa anställningsbara ungdomar.

Hade blivit mycket dyrare

Totalt sett genererar idrotten ofantligt mycket mer i skatteintäkter för samhället än vad samhällsstödet kostar.

Skälet till att så många arenor drivs av klubbarna är att det sparar pengar åt kommunen. Det har visat sig att kommunal drift är väsentligt mycket dyrare. Skälet till konstruktionen i Växjö var att spara pengar för kommunen.

Att bygga i kommunal regi hade blivit +100 millar dyrare på grund av regelverk om offentlig upphandling och kommunala over head kostnader. Här har kommunen valt modeller som är skatteeffektivare.

Får inte bli kommunal doping

Sedan har Martin Borg en poäng i att det kommunala stödet inte får bli ekonomisk doping. Kommunen skall stödja ungdomsverksamhet, den kommersiella elitiddrotten skall kunna bära sina kostnader och idiotier som det Leksand hållit på med är fullt jämförbart med det Lance Armstrong gjorde.

Bandyarenor med 13 hemmamatcher per säsong i serien är utifrån planens storlek och antalet åskådare det mest olönsamma som finns efter Faluns hoppbackar som just nu får ses som det dummaste kommunala projektet där det dessutom förmodligen är lönsamt att spränga backarna efter VM för att slippa framtida driftskostnader.

Kommunens uttalande om att de blir ett av de mest kända monumenten i Europa talar för sig själv.

Dan Persson

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.