Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Men hur går det egentligen för folkrörelsen SvFF?

Hos åskådaren/skattebetalaren finns det ett stort tvivel. ”Går Tele2 och Friends runt ekonomiskt?” Dan Persson försöker här ge svar. Foto: Erik Mårtensson, Scanpix

 

Media har i dagarna, med anledning av invigningen av Tele2 Arena, haft ett antal artiklar om arenaekonomin på temat, ”Går Tele2 och Friends runt ekonomiskt?” Det finns anledning att reda ut begreppen en smula.

Först och främst är arenorna bra för samhället. Vi behöver nu liksom i antikens Rom bröd och skådespel och upplevelseindustrin är sysselsättnings- och skatteintensiv. Att det sedan framstår som onödigt att bygga två arenor på den här nivån i Stockholm får ses som en fullbordad anomali över ett icke fungerande demokratiskt system.

Vinnarna är....

De som tjänar pengar på arenorna är:

Sverige. Event på arenor skapar mycket stora skatteintäkter. Energi, alkohol, reklam, moms, källskatt med mera gör att statens intäkter ligger på nivån +50 öre per krona av omsättningen. Staten har inga kostnader så här är det bara för Anders Borg att stå med stora håven och dra in deg till statskassan.

Kringaktiviteter. Arenaevent ger stora tillkommande intäkter för restauranger, butiker, hotell, taxi med mera.

Arrangörerna. Live Nations, Blixten&Co, AIK, Djurgården, Hammarby och många, många andra kan hyra arenorna och tjäna pengar på sina event. Två arenor som konkurrerar gör att de får billigare hyra, dvs tjänar mer pengar.

Driftsbolagen. AEG som driver Globenområdet och driftsbolaget på Friends tjänar pengar på att driva arenorna. Driftbolaget på Friends behöver 2014 också som uppstart, men sedan skall även de kunna gå runt.

Förlorarna är...

De som förlorar pengar varje år är fastighetsbolagen som äger arenafastigheten. Det är inget konstigt med detta, så har det alltid varit och inte blev det bättre av två moderna arenor samtidigt.

Min bedömning är att vi landar på 100-150 miljoner kronor per arena och år i förlust. Varje år i evig tid.

För Stockholms skattebetalare som äger Tele2 Arena är detta inget problem. Intäkterna från nya skattebetalare, byggrätter och fler arbetstillfällen från ombyggnaden av hela slakthusområdet är mångdubbelt större och moderbolaget Stockholms Stadshus AB har en balansräkning och ett resultat som får 100 miljoner att vara kaffepengar.

Skattebetalarna kan vara lugna

För Solnas skattebetalare som äger 16 procent av Friends Arena är det heller inget problem. Intäkterna från arenastaden blir ofantligt mycket större.

I Europa idag är ca 7 procent av större arenafastigheter privatägda, de ses normalt som en del av infrastrukturen i en större stad och ägs av offentliga aktörer.

Det förvånande är att Friends byggs med 66 procent icke offentliga ägare (SvFF, Peab, Fabege) och 33 procent offentliga (Solna stad och statliga Jernhusen) i ett läge där konkurrensen från Globenområdet och Tele2 Arena är känd.

Men fotbollen då?

Sammanfattningsvis så kan vi alla sova lugnt.

Friends och Tele2 medverkar till tillväxt, skatteintäkter och utvecklingen av regionens upplevelseindustri i sådan omfattning att de förluster som hamnar på Solna Stad, Jernhusen och Stockholms stad får ses som försumbara i sammanhanget.

Hur det går för Peab och Fabege är en fråga enbart för deras aktieägare och den deal de gjort gör mig frestad att köpa aktier.

Hur det går för folkrörelsen SvFF är en fråga för deras demokratiska struktur och drabbar ingen annan.

Dan Persson

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.