Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Publiken ökar på arenorna

Publiken strömmar till de allsvenska arenorna igen. På flera arenor är det plussiffror jämfört med tidigare säsonger. Foto: TT

 

Även om det självfallet är mest fokus på MFF efter avancemanget till gruppspelet i Champions League så finns det flera områden som visar på att SEF och Allsvenskan är inne i en period av framgångar.

Här några klara skäl för att allsvenskan 

• Publikökning med 35 procent hittills i år.

• Våldet på arenorna i princip borta.

• Rankingen förbättras från 24 till 20:e plats och en plats som ger två lag i CL-kval är inom räckhåll på några år.

• U21-landslagets framgångar bevisar att ungdomssatsningen har varit kvalitativ ger fördelar i många år framåt.

• TV-avtal och sponsoravtal ger mera pengar redan från nästa år.

• Gemensam satsning på förbättrad service i Elitfotbollens IT-system (EFIT) ger ökade intäkter och är ett bevis på att SEF nu fungerar med samverkan.

• Image har förbättrats vilket lockar sponsorer och mer publik och har redan förbättrat mediabilden.

Men dessa bengaler!

På den negativa listan är det nästan bara bengaler som är kvar som problem för de sällanbesökare som står för merparten av potentialen på ökade matchdagsintäkter. 

Bristen på demokrati är ett problem, dock mindre för den kommersiella idrotten som mer är en del av upplevelseindustri än för bredden. 

Skatteverkets ibland absurda och antiintellektuella tolkningar av Bosman-domen är ett problem som är större än bengalerna. Den heterogena miljön där det skiljer för mycket mellan klubbarna i omsättning är ett problem som man ser ut att hantera.

Med eller utan spelarförsäljningar

Som alla vet så är spiraler, positiva eller negativa svåra att vända på och min tes är att vi kan förutse ett antal år när fotbollen fortsätter uppåt. Förr eller senare blir det en svacka men det är inget man behöver fundera på nu.

Rankingen på 20:e plats är ett steg på vägen mot det långsiktiga målet att nå plats 12-13  med ett direktkvalificerat lag till CL med delmålet position 15 och 2 lag som får kvala till gruppspelet. Det är ökad omsättning och kvalitativ ungdomsverksamhet som är de två verktyg som gör att de målen nås. 

Det är fortfarande en resa kvar innan alla lag har en plusverksamhet exklusive spelarförsäljningar. Jag delar inte Deloittes slutsats att den inte skall ses som kärnaffär, däremot delar jag deras syn på att det är inkomster som är mycket svåra att budgetera. Eget kapital relativt omsättning behöver upp till +10 procent i alla klubbar för att affärsrisken skall minska.

Nu kan de samarbeta

Men på det stora hela är trenden positiv. Det jag ser som mest positivt är att jag upplever att SEF nu är en organisation där man arbetar tillsammans och bara konkurrerar på gräsmattan.

Där var man inte för fem år sedan då alla bara agerade utifrån vad som var kortsiktigt bäst för den egna klubben och man nästan applåderade om andra klubbar hade problem.

Det tror jag är grunden för att man hamnat i den positiva spiralen och det är grunden för att stanna där.

SEF för i första hand Allsvenskan och SHL för Ishockey har som största aktörer ett ansvar för att vara det goda exemplet inte bara för Hockeyallsvenskan och Superettan utan även Basket, handboll och Bandy. De är så här långt båda på rätt väg.

Som vattenskidor...

Vi har tydliga trender på ett antal områden som skapar möjligheter att nå målen om dubblad omsättning. Inte till 2017, det målet var aldrig realistiskt men väl till 2020. 

Den modell jag förordar är vattenskidor. Dvs fokus på fem-sju lag som har bäst förutsättningar som får springa före och utvecklas fortare där vi är trygga i att de övriga kommer att åka vattenskidor bakom och öka lika snabbt med ett års fördröjning.

En ranking på plats tolv är möjlig att nå. Vet inte om det handlar om fem år eller sju år men den är möjlig att nå utifrån vår BNP och våra beteendemönster. Då har vi ett lag i gruppspel direkt, ett som kvalar för CL och ett antal som spelar Europaliga. Det handlar med de astronomiska summor som nu finns om en halv miljard eller mer i omsättning för Allsvenskan. 

Jag är lika ledsen som många andra över att alltmer handlar om pengar men så länge spelarna och deras agenter har skapat en perfekt marknad har klubbarna bara två alternativ. Bli duktigare på att skapa omsättning eller gå nedåt i systemet. Då vi inte kan ändra på detta trista faktum är det bättre att fokusera på att utnyttja alla de möjligheter vi har. 

Dan Persson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.