Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Vinterstaden blev allsvensk

Daniel Kindberg är Östersunds dynamiske ledare som nu ska fortsätta bygget av en framgångsrik fotbollsklubb.

 

Bör nämna att jag är född i Östersund, när det gäller glädjen över att ”stan” går upp i allsvenskan så är jag inte objektiv. Men som alla vet är det inte min sak att skriva om det sportsliga. ”Stan” är talesättet. Ingen säger att man skall åka till Östersund, eftersom det bara finns en stad blir det bestämd form singularis och norrländska.

Östersunds kommun har 60 000 invånare, länet har 126 000 invånare, dvs länet är mindre än orter som Västerås och Uppsala som inte har elitlag i någon av de två kommersiellt stora idrotterna. 

Dynamisk nog

Min bedömning är dock att ”stan” tillsammans med korridoren till Åre är en region som är dynamisk nog för att klara av att förse ett allsvenskt lag med de pengar som behövs för att etablera sig.

Man får i och förty inte göra mycket fel. Det saknas ett storföretag i antal anställda som kan gå in tungt som sponsor motiverat med att det betyder mycket för de anställda.

Som SSAB i Luleå, Boliden i Skellefteå men det finns många privata företag som bör vara intresserade. Det väldigt få utanför länet vet är att de små samhällena Nälden och Trångsviken några mil bort har större andel privatanställda än Gnosjö med nästan tiotalet mycket framgångsrika företag.

Det få förstår är också hur stor industriturismen är i Östersund-Åre området. Elitidrott är liksom turism upplevelseindustri och det här ger Östersund väldigt mycket kompetens på området som också kommer att vara värd mycket pengar i omsättning. 

Vad ett elitlag betyder

Konkurrensen från andra elitlag är begränsad men utmaningen är ändå stor.

Dels måste man få kommunen att förstå vad ett elitlag betyder för tillväxt, sammanhållning, stolthet och skatteintäkter. Kommuner skall lägga skattepengar på bredd och ungdomsidrott men bara satsa på elit när kommunen tjänar på det, vilket man kan göra (bara elitkultur som kan få skattepengar utan att kommunen tjänar på det). 

Dels måste man få hela näringslivet med sig, både som sponsorer och som besökare med inbjudna kunder.

På det kommer behovet att få hela länet att samlas runt klubben och laget.

Lyckas man med ovanstående är det bara en tillräckligt lönsam arena som återstår för att alla de ekonomiska förutsättningarna skall vara uppfyllda. 

Onödigt med 10 000 stolar

Även om man nu säger sig sikta på 10 000 stolar på en ombyggd arena så tror jag det vore smartare att hålla nere den siffran och istället fokusera på hur man optimerar biljettintäkter och arenakonsumtion. 

Det är inte publiksiffror som skapar SM-guld, det är publikintäkter.

Hög beläggning ger ökade snittpriser, rätt typ av ytor ger arenakonsumtion. Låg beläggning, dvs för stor arena garanterar låga snittpriser och man framstår inte som attraktiv. Klubben måste kunna räkna med att ha fullsatt på mer än premiären och derbyt mot Sundsvall (bara 20 mil bort).

Sedan bör klubben budgetera för en vinst som gör att man även med den ökade omsättningen på några år når 20 procent eget kapital i relation till omsättning. 60-80 miljoner är en nivå som behövs för att man behöver etablera sig för att allt annat lika ha en position mellan sex och tolv.

Enstaka år kan man över- och underprestera men korrelationen omsättning och placering är nästan total. Arenan skall vara lagom stor även om man säsong fyra harvar på den nedre delen av tabellen. Beläggningen i Allsvenskan ligger just under 50 procent, Östersund bör sikta på att ligga på 70 procent, då kommer dynamiken.

Sluta med mazariner!

Klubben har en tydlig värdegrundsprofil och spelarna läser förmodligen fler böcker än de andra lagens spelare läser tillsammans. Det ger fler områden att engagera sponsorer på. 

Jämtkraft med 4 miljarder i omsättning säljer el i hela Sverige. Vi har deras ström i våra ledningar här i Saltsjö-Boo i Nacka som ett exempel. De får i klubben ett fönster mot de ca 5 miljoner svenskar som följer Allsvenskan på något sätt. Att de är kommunalt ägda skall utifrån hur det fungerar i Skellefteå inte ses som ett problem. Snarare tvärtom.

Med ovanstående vill jag förklara varför jag anser att Östersund har alla ekonomiska förutsättningar att etablera sig i Allsvenskan.

När det kommer till vad man bör göra och hur man bör göra så är stalltipset att inte tänka så mycket själv. Det finns många goda exempel på vad man skall göra och hur man gör. Lyft blicken ”steal with pride” på varje enskilt område och ni kan bli bland de duktigaste.

Att Östersund saknar tradition av att ha ett Allsvenskt lag går att vända till en fördel. Växjö Lakers hade aldrig nått sin nivå på arenakonsumtion om de hade haft publik som druckit kaffe och ätit mazariner i arenan sedan 60-talet.

Som jämte i förskingringen så är det självfallet ett stort grattis som gäller. Nu återstår en massa hård arbete, men det är görbart.

Dan Persson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.