Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Pengarna som ändå styr
EM engagerar hundratals miljoner människor och genererar tiotals miljarder i mediarättigheter, sponsorer och matchdagsintäkter till UEFA och förbunden.
På totalen så tjänar fortfarande klubbarna ofantligt mycket mer än förbunden.
Trots en omfattande samverkan så ligger, oftast hyfsat dold under ytan en logisk konflikt mellan klubblag och landslag.
Förbundens guldkälla
Landslagen och kval och mästerskap är en grundläggande och livsviktig intäkt för förbunden i en värld där klubblagen ökar omsättning och förstärker varumärken i en högre hastighet.
Klubblagen skall låna ut spelare som kan kosta flera hundra miljoner per år med skaderisk. Ofta ganska slitna spelare efter en lång säsong med därtill ökande skaderisk såväl som behov av vila för att kunna leverera när de stora ligorna drar igång igen i augusti.
EM och VM tar dessutom sin andel av marknaden för tv-rättigheter, den potten är inte obegränsad och betalar ett bolag en förmögenhet för ett EM så har de mindre pengar över till en liga.
Vi har också en konkurrens om emotionella varumärken. Det som skiljer vår relation till SAS med relationen med de klubbar vi följer är att vi har en positiv emotionell relation till dessa och en ganska rationell relation till SAS där en strejk, borttappat bagage eller förseningar kan ändra vår inställning till bolaget på en kvart.
Varumärken devalveras
Med ett favoritlag i exempelvis fotboll och ishockey i Sverige såväl som favoritlag i flera andra länder riskerar landslagens varumärke att devalveras. Något som vi redan sett med Tre Kronor i ishockey där NHL med de bästa spelarna, VM varje år och en bunt turneringar som går allt sämre minskat varumärkets värde.
Fotbollslandslaget som inom sig haft det globala varumärket Zlatan har än så länge klarat. Hur det går i framtiden återstår att se.
Ett inneboende problem är att ett landslag har ett varumärke som har svårt att bli stort i andra länder medan redan ett tjugotal klubbar inom fotbollen har globala varumärken.
Ett tillkommande problem är att den nationalism som också förstärker relationen till landslag används av populistiska partier. Här är det en förhoppning, om än utan saklig grund, att vi kan få en pendel som svänger över mot globalisering och frihandel framför nationalism och främlingsfientlighet.
Klubbarna vinner
De stora klubbarna har långtgående planer på brand management. De vet att omsättning ger sportsliga vinster som ger ökade intäkter. Framtida egna globala tv-intäkter, merchandize, en fanbase på miljoner individer som skapar sponsorintäkter.
Arsenal (ren slump att jag alltid väljer Arsenal som exempel i fotboll och Luleå Hockey i ishockey) och de andra stora klubbarna kan med Digitalisering och Globalisering nå en position som gör att de åker i åttor runt de flesta nationella förbund när det gäller ekonomi.
De här 20 stora lagen kommer att vinna det ekonomiska racet mot förbunden. Med alla problem inom FIFA som utöver korruptionen och alla brister dessutom har en struktur som gör att de aldrig kan bli fungerande så kan klubblagen åka vidare. UEFA är inte heller utan problem men här ser det ut som vi kan få en mer fungerande organisation.
Att Champions League över tid äter på de totala sponsorpengarna till fotbollen är ofrånkomligt. Likaså att det drabbar förbunden.
FIFA blir aldrig transparant
Som många tror, att vi får en splittring där nationella ligor slår sig ut från förbunden, ser inte jag i korten. Dock lär både UEFA och FIFA vara försvagade under lång tid framåt, dvs den främsta makten förbunden har för att hålla nere klubbarna är försvagad.
Läser just nu Andrew Jenkins bok om FIFA. Den är fruktansvärd. Den enkla slutsatsen blir att vi aldrig kommer att få ett transparant och icke korrupt FIFA vilket också får till konsekvens att UEFA som åtminstone i teorin kan reformeras till en fungerande icke korrupt organisation även om det tar tid.
Sverige lämnade EM och gick miste om miljoner som slutspelet skulle ha gett som välbehövligt tillskott till det svarta hål som Friends arena fortfarande utgör för Svenska Fotbollförbundet.
Ett alltmer försvagat förbund som fortfarande behöver struktureras till färre anställda och effektivare verksamhet med saknaden av Zlatan Ibrahimovic som en våt filt över sponsorförsäljning och landskampsintäkter med ett VM-kval där möjligheten att komma till VM har försvårats av FIFA via mutor på ena sidan.
Ett allt starkare SEF
På andra sidan ett SEF som satsar stort på att utveckla verksamheten, IT-strukturer, CRM-system med goda möjligheter att öka omsättning med +50 procent de kommande åren. Och ett Malmö FF som ur alla ekonomiska perspektiv är en väsentligt rikare och sundare verksamhet än förbundet.
Att det här kommer att förändra maktbalansen är självklart. Sedan är vi tack och lov i Sverige och alla inblandade brinner för att utveckla fotbollen så det behöver inte leda till konflikter. Men det kommer att förändra impact för besluten och verksamheten där SEF och elitklubbarna får mer att säga till om och distrikt och förbund mindre.
Money talks busshit walks som det heter på engelska. Det är en händelse som ser ut som en tanke att SEF har kontoret planet ovanför förbundet.
Och som om inte det vore nog, Brexitomröstningen påverkar fotbollens utveckling. Ett Premier League med max två utlänningar blir onekligen något annat än idag.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.