Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Pengarna som ändå styr

Efter Frankrikes seger mot Irland ökar förväntningarna i arrangörslandet. Laget övertygade och nu tror många att det räcker långt. EM kan bli en dubbel succé. Foto: TT

 

EM engagerar hundratals miljoner människor och genererar tiotals miljarder i mediarättigheter, sponsorer och matchdagsintäkter till UEFA och förbunden.

 

På totalen så tjänar fortfarande klubbarna ofantligt mycket mer än förbunden.

Trots en omfattande samverkan så ligger, oftast hyfsat dold under ytan en logisk konflikt mellan klubblag och landslag.

Förbundens guldkälla

Landslagen och kval och mästerskap är en grundläggande och livsviktig intäkt för förbunden i en värld där klubblagen ökar omsättning och förstärker varumärken i en högre hastighet.

Klubblagen skall låna ut spelare som kan kosta flera hundra miljoner per år med skaderisk. Ofta ganska slitna spelare efter en lång säsong med därtill ökande skaderisk såväl som behov av vila för att kunna leverera när de stora ligorna drar igång igen i augusti.

EM och VM tar dessutom sin andel av marknaden för tv-rättigheter, den potten är inte obegränsad och betalar ett bolag en förmögenhet för ett EM så har de mindre pengar över till en liga.

Vi har också en konkurrens om emotionella varumärken. Det som skiljer vår relation till SAS med relationen med de klubbar vi följer är att vi har en positiv emotionell relation till dessa och en ganska rationell relation till SAS där en strejk, borttappat bagage eller förseningar kan ändra vår inställning till bolaget på en kvart.  

Varumärken devalveras

Med ett favoritlag i exempelvis fotboll och ishockey i Sverige såväl som favoritlag i flera andra länder riskerar landslagens varumärke att devalveras. Något som vi redan sett med Tre Kronor i ishockey där NHL med de bästa spelarna, VM varje år och en bunt turneringar som går allt sämre minskat varumärkets värde.

Fotbollslandslaget som inom sig haft det globala varumärket Zlatan har än så länge klarat. Hur det går i framtiden återstår att se.

Ett inneboende problem är att ett landslag har ett varumärke som har svårt att bli stort i andra länder medan redan ett tjugotal klubbar inom fotbollen har globala varumärken.

Ett tillkommande problem är att den nationalism som också förstärker relationen till landslag används av populistiska partier. Här är det en förhoppning, om än utan saklig grund, att vi kan få en pendel som svänger över mot globalisering och frihandel framför nationalism och främlingsfientlighet.  

Klubbarna vinner 

De stora klubbarna har långtgående planer på brand management. De vet att omsättning ger sportsliga vinster som ger ökade intäkter. Framtida egna globala tv-intäkter, merchandize, en fanbase på miljoner individer som skapar sponsorintäkter.

Arsenal (ren slump att jag alltid väljer Arsenal som exempel i fotboll och Luleå Hockey i ishockey) och de andra stora klubbarna kan med Digitalisering och Globalisering nå en position som gör att de åker i åttor runt de flesta nationella förbund när det gäller ekonomi.

De här 20 stora lagen kommer att vinna det ekonomiska racet mot förbunden. Med alla problem inom FIFA som utöver korruptionen och alla brister dessutom har en struktur som gör att de aldrig kan bli fungerande så kan klubblagen åka vidare. UEFA är inte heller utan problem men här ser det ut som vi kan få en mer fungerande organisation.

Att Champions League över tid äter på de totala sponsorpengarna till fotbollen är ofrånkomligt. Likaså att det drabbar förbunden.

FIFA blir aldrig transparant

Som många tror, att vi får en splittring där nationella ligor slår sig ut från förbunden, ser inte jag i korten. Dock lär både UEFA och FIFA vara försvagade under lång tid framåt, dvs den främsta makten förbunden har för att hålla nere klubbarna är försvagad.

Läser just nu Andrew  Jenkins bok om FIFA. Den är fruktansvärd. Den enkla slutsatsen blir att vi aldrig kommer att få ett transparant och icke korrupt FIFA vilket också får till konsekvens att UEFA som åtminstone i teorin kan reformeras till en fungerande icke korrupt organisation även om det tar tid.

Sverige lämnade EM och gick miste om miljoner som slutspelet skulle ha gett som välbehövligt tillskott till det svarta hål som Friends arena fortfarande utgör för Svenska Fotbollförbundet.

Ett alltmer försvagat förbund som fortfarande behöver struktureras till färre anställda och effektivare verksamhet med saknaden av Zlatan Ibrahimovic som en våt filt över sponsorförsäljning och landskampsintäkter med ett VM-kval där möjligheten att komma till VM har försvårats av FIFA via mutor på ena sidan.

Ett allt starkare SEF

På andra sidan ett SEF som satsar stort på att utveckla verksamheten, IT-strukturer, CRM-system med goda möjligheter att öka omsättning med +50 procent de kommande åren. Och ett Malmö FF som ur alla ekonomiska perspektiv är en väsentligt rikare och sundare verksamhet än förbundet.

Att det här kommer att förändra maktbalansen är självklart. Sedan är vi tack och lov i Sverige och alla inblandade brinner för att utveckla fotbollen så det behöver inte leda till konflikter. Men det kommer att förändra impact för besluten och verksamheten där SEF och elitklubbarna får mer att säga till om och distrikt och förbund mindre.

Money talks busshit walks som det heter på engelska. Det är en händelse som ser ut som en tanke att SEF har kontoret planet ovanför förbundet.

Och som om inte det vore nog, Brexitomröstningen påverkar fotbollens utveckling. Ett Premier League med max två utlänningar blir onekligen något annat än idag.

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Den svenska hockeykartan blir allt mindre – det kan inte vara förbundsbasen Anders Larssons visioner om en ishockey för alla. Förbundets överklagandenämnd har avslagit fyra lags klagan sedan Licensnämnden inte beviljat spel i Hockeyettan säsongen 2024-2025.

Beslutet avser lagen Strömbro, Kristianstad, Bäcken och KRIF Hockey (Kallinge-Ronneby)  som samtliga degraderas till Hockeytvåan. Beskedet kan överklagas till Riksidrottsnämnden (RIN).

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

OS-invigningen är bara ett par dagar bort.  Det må vara världens största idrottsfest, men det är också den särklassigt dyraste. Totalkostnaden för olympiska spelen har skjutit i höjden till över 187 miljarder dollar sedan 2000, tre gånger mer än planerat. För att vara värd kommer Paris sannolikt att spendera över 9,6 miljarder dollar, mer än turismintäkterna ger och 76 procent mer än planerat.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elite Hotels of Sweden är stolta att tillkännage att vår grundare, Bicky Chakraborty, har valts in i Swedish Tennis Hall of Fame. En av Svenska Tennisförbundets största sponsorer tar plats bredvid legendarer som Björn Borg, Stefan Edberg, Mats Wilander,s Magnus Norman, Thomas Enqvist och Kent Karlsson.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

Ingen kan undgå att OS är i antågande.  Det blir en och annan timme framför TV:n de närmaste veckorna. Inget slötittande utan vi är på helspänn hela tiden.  Man vill ju ha koll på allt. I klartext, det tar på krafterna att vara uppdaterad . Vi förbereder på skilda sätt. Vissa kan till och med strunta i evenemanget, andra sitter som klistrade vid tv:n.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.