Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Larmrapporten måste väcka reaktion

Risken är att spelet på hästar minskar om dagens regelverk får fortsätta att gälla. Foto: TT

 

ATG kom med en rapport förra veckan. Den finns att läsa här. För den som inte orkar klicka och läsa utifrån tesen att kvartalsrapporter är tråkiga så är sammanfattningen som följer:

1: ATG har ökat omsättningen med 3,3 procent och omsätter mer än de någonsin gjort. Det är kul.

2: Resultatet är en ordentlig försämring. ATG:s resultat går till hästsporten som då får sämre förutsättningar. Det är trist. Vi riskerar att prispengar på travet går ner, dvs färre hästägare, fler stjärnhästar till Frankrike och USA och på sikt sämre kvalitet på tävlingar som leder till färre som spelar på trav.

Staten måste sänka skatten

Ökad konkurrens från utländska spelbolag ökar kostnader för marknadsföring relativt omsättningskronor. De utländska spelbolagen öser på med reklam och ATG måste svara. 

En ond cirkel som lär pågå de två till fem år det tar innan vi får ett spellicenssystem och förmodligen längre än så. På det kommer att ATG inte kan ta ut svängarna i reklamen på det sätt de utländska spelbolagen kan eftersom man tar ett ansvar för spelmissbruk som svensk aktör.

Det av staten kontrollerade ATG betalar tusentals procent mer i skatt än de utländska företagen. De betalar dessutom till Malta medan ATG skickar in pengar till den svenska statskassan.

Den här rapporten blir ett bevis på det jag hävdat de senaste åren, dvs hela perioden då vi har diskuterat spellicens. För att de svenska spelbolagen som idag har licens i Sverige inte skall försvagas måste staten ensidigt sänka deras skatt så att de har samma förutsättningar att leverera, dvs har råd med marknadsföringen såväl som en återbetalningsnivå som gör dem konkurrenskraftiga på odds-spel.

Kan äta upp vinsten

ATG måste också klara av att öka kundmassan, det är en sak att få mig och min svåger att kasta in 60 spänn på Boost när vi lämnar in veckans V75 och därigenom öka omsättningen från oss med 10 procent. 

Det är en helt annan sak att få 100 000 människor till att börja spela på travet och bry sig om travet. I den ökande konkurrens som uppstår så är det här otroligt kostnadskrävande och kan äta upp hela vinsten under flera år.

Lotteriinspektionen pekar i sin rapport på att de utländska spelbolagen ökar med 12 procent, dvs växer fyra gånger snabbare än ATG. I det sammanhanget bör påpekas att i praktiken alla ökar, dvs även fysiska lotterier hos mindre aktörer.

Marknaden prisar nu in en skattesats på 20 procent i det omreglerade spellicenssystemet som en del av en kanalisation (andel spel på aktörer med licens) på +90 procent.

Det görs då utan en mycket för att inte säga extremt viktig pusselbil. Det etiska råd som skall besluta hur marknadsföring får vara utformad och vilka spelprodukter som är så farliga att de inte blir tillåtna har sagt någonting, primärt för att rådet inte finns än. 

En trist sanning

De farligaste spelen är de lönsammaste och risken är stor att för många kul men farliga spel utanför licenssystem skapar minskad kanalisation.

När nu ATG växer långsammare än konkurrenterna och tappar i resultat borde någon på Finansen dra slutsatsen att de borde ge ATG och Svenska Spel bättre förutsättningar. 

Den trista sanningen verkar vara att Finansen noterar detta och skiter i det eftersom skatteintäkten på kort sikt blir viktigare än det långsiktigt strategiska. Inte säker på att jag tycker det är bra att Finansdepartementet blir föredöme för kvartalskapitalismens förespråkare. 

Risken för mina farhågor att omregleringen leder till att idrotten och hästsporten är de stora förlorarna blir sanna har då inte minskat. 

Det gör mig ledsen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.