Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Positiva signaler i allsvensk analys
Utöver att SEF och klubbarna ligger lika långt före Svenska Fotbollförbundet i transparens och öppenhet om ekonomin som H&M i jämförelse med Gazprom, är det rätt rolig läsning om man som jag ser ökad omsättning som vägen till ökad kvalitet.
Vid ett seminarium på tisdagsförmiddagen på Handelshögskolan i Stockholm presenterades Deloittés årliga rapport över Allsvenskans ekonomi. Det är blandade siffror. Några som jag reflekterat över är då följande:
Allsvenskans omsättning (exklusive spelarförsäljningar) har ökat 50 procent på sex år. Det framgår med en tillväxt på ca 20 procent under samma period som en mycket god utveckling. Jämför vi med resten av upplevelseindustrin som vuxit mer än dubbelt så fort som BNP utvecklingen så har man i bästa fall behållit sin marknadsandel.
Deloitté ser ishockey och andra sporter som Allsvenskans konkurrenter. Det ser jag som en förlegad syn.
Varje aktör inom upplevelseindustrin konkurrerar om människors fritid. Den konkurrensen är tuffare och bredare med mer kapitalstarka aktörer som har organisationer som är bättre utbildade och duktigare på att få oss att göra av med pengar. För stora grupper är fritid mer bristresurs än pengar till fritiden.
Spelarförsäljningar en del av kärnaffären
Eget kapital för klubbarna som helhet ser bra ut. Bryter man ner siffrorna till varje klubb så är det fortfarande ett antal som behöver förstärka sin balansräkning. Min tes är att 15 procent av omsättningen är en lämplig miniminivå för att hantera en sportslig kris eller en nedflyttning.
På frågan om hur man skall se på spelarförsäljning delar jag SEF:s ordförande Lars Christer Olssons tanke att utifrån ligans position i näringskedjan är det en del av kärnaffären. Det ändrar inte åsikten att klubbarna skall gå runt redan innan dessa intäkter eftersom de inte går att budgetera.
Nästa område där jag anser att Deloitte har fel är årskorten. De är bara bra om de ger premium betalt och då måste antalet begränsas. Med potential hos sällanbesökare är för många årskort som rabatterats rena katastrofen. Vi måste acceptera ett samhälle där de flesta inte kan gå på alla matcher.
Här kan intäkterna öka
När man tittar på hur inkomsterna ser ut (matchdagsintäkter, visningsrättigheter, sponsring, övrigt och spelarförsäljning) är det bara att krasst konstatera att potentialen ligger på matchdagsintäkter.
En enkel överslagsberäkning ger vid handen att omsättningen (exklusive spelarförsäljning) för ligan skulle öka med ca 20 procent dvs 300 miljoner kronor om alla klubbar tog sig över dagens medel på intäkt per besökare. Något som inte ens får ses som svårt. Det svåra är väl för klubbarnas styrelser att inse att dagens samhälle kräver mer personal med rätt utbildning som har uppdraget att öka intäkterna.
Dock, all annan upplevelseindustri är ett bevis för att det går att dubbla de här intäkterna. Det tycker jag man skall göra och satsningen på IT-stöd gör det möjligt.
Allsvenskan är ekonomiskt en heterogen samling. Det krävs nio klubbar med lägst omsättning för att de tillsammans skall passera MFF. Så kan vi inte ha det. Vi skall självfallet inte ha omsättningskrav på spel i Allsvenskan, det skall vara helt baserat på sportsliga meriter. Det är en förutsättning.
Behövs fler toppklubbar
Problemet är att MFF är ensamma i toppen och riskerar att dras ner. Vi behöver utöver MFF ytterligare tre-fyra klubbar till som har en omsättning på 200 miljoner kronor exklusive spelarförsäljning. Det skulle ge svensk fotboll samma typ av kluster som fungerar som draglok. Sedan kan vi ha ett gäng en nivå under och ytterligare två gäng väsentligt under. Loket kommer att se till att de följer efter. Även om då SM-tecknet skulle hamna hos något av topplagen ekonomiskt fyra år av fem så kommer det ett Leicester det femte året och bevisar att fotboll inte bara är pengar.
När vi når ovanstående kluster kommer vi att mer än ha dubblat mängden Europapengar per år och den vägen når vi (utifrån de spelartrupper som omsättningen ger utrymme för) än bättre resultat. Det är grunden för en ranking på plats 15 och bättre som i sin tur ökar mängden Europapengar ytterligare en gång.
Det som nu sker på IT-området och den digitala satsningen är rätt väg att gå. Det enda som krävs nu är att klubbarna ger fan i att räkna utifrån hur det var förr utan kör fullt ut i den fast tron att det ger de väsentligt ökade intäkter som hela projektet baserats på.
Potential i allt färre orter
Ett megabekymmer utan lösning är Urbaniseringen. Läser man rapporten och börjar titta på upptagningsområdet storlek och sedan tittar på var det finns tillväxt och befolkningsökning i kombo i Sverige så blir man bekymrad.
Att vara framgångsrik elitklubb kräver att man är dominerande aktör på en tillräckligt stor ort eller att man finns i storstad.
Problemet är bristen på tillräckligt stora orter med tillväxt och en BNP-utveckling över medel. Här skall man dela orter med ishockeyn (övriga sporter är för små ekonomiskt) och orterna blir färre och färre.
Utanför storstad har vi tre orter där det fungerar med både ett Allsvenskt lag i både fotboll och Ishockey (Jönköping, Örebro och Gävle) och att Gefle skulle ha haft högre omsättning om inte Brynäs tagit så mycket syre (och tvärtom) krävs det ingen raketforskningsexamen för att komma fram till.
Det finns två orter att slåss om. Västerås och Uppsala är idag de största städerna utan lag i högsta ligan i vare sig ishockey eller fotboll. Vore jag SEF (och Hockeyligan) skulle jag se det som ett strategiskt mål att ta de städerna. Vi börjar få slut på städer med en BNP som kan skapa ett framgångsrikt elitlag. Här finns ett first mover advantage för att prata IT-svenska.
Sedan är Deloitte rätt på det när de pekar på behovet av ekonomiskt långsiktig strategi. I valet mellan ekonomi under kontroll och sportsliga vinster bör man alltid välja det förstnämnda. Det är enda vägen mot det senare. Står valet mellan en brasiliansk spelare eller en B2C-manager skall den senare ge er möjligheten att köpa tre spelare inom något år.
Men på det stora hela rapporten ett bevis på att man är på rätt väg, publik och omsättning ökar. Ekonomin är med något enstaka undantag stabil. Det gläder mig.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.