Så gjorde Kalmar total succé

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Idag är det lätt att se att Ironman har stor betydelse för Kalmar. Det är ett evenemang det pratas om, ett evenemang som lockar över 2 700 deltagare från mer än 50 länder och som har stor turistekonomisk omsättning. Bara deltagarna och deras medföljare omsätter ca 40 miljoner kronor i samband med evenemanget!
Start av simningsdelen av triathlon. Bilden kommer från Ironman World Championship Triathlon i Kailua-Kona, Hawaii. För den intresserade: bilden kommer från fotografen Mark J. Terrill som med den vann Thomas V. diLustro Best Portfolio Award år 2016 från Associated Press Sports Editors. Foto: AP Photo/Mark J. Terrill, File

 

Dessutom lockar evenemanget storpublik, inte bara under själva huvudtävlingen utan även vid kortdistanstävlingen Kalmar Mini Tri och barnloppet Ironkids som hålls samma vecka. 

Stämningen runt evenemanget känns internationell, så ni förstår att mixen blir perfekt för en stad av Kalmars storlek. Plötsligt har Kalmar ett erbjudande som är intressant över hela världen, inom en viss målgrupp. 

Ändå smal sport

När tävlingen startade var det inte lika självklart. Triathlon är en smal sport som kanske inte så många personer kände till. Vid den första tävlingen startade 60 personer, sedan växte tävlingen sakta år för år. En bra organisation formades med de fyra allierade föreningarna (Kalmar Simsällskap, Kfum Cykel, Kalmar OK och Kalmar RC).  Tillsammans löser de evenemanget rent praktiskt på ett förträffligt sätt.

År 2011 tog kommunen beslutet att våga satsa på att skapa ett fullvärdigt Ironmanevenemang ihop med föreningarna. Det var en chansning som gick hem – och som visar att även ganska nischade evenemang kan ge väldigt bra resultat.

Fortsatt utveckling

I Kalmar har vi dels fortsatt att utveckla evenemang inom de tre triathlongrenarna, löpning, simning och cykling, dels har vi tittat på andra idrotter. Bland annat fick Kalmar en stor möjlighet 2013, då vi var en av sju värdstäder under UEFA Dam-EM. Det stärkte vår kunskap som arrangör av ett stort mästerskap, med allt vad det innebär. 

Kalmar kommun har också gjort stora satsningar för att stärka stadens kustnära läge och har då passat på att skapa goda förutsättningar för idrottsevenemang. En ny beacharena vid en av Kalmars populäraste stränder har gjort det möjligt att ta emot både SM i Beach Soccer och Swedish Beach Tour i beachvolley. 

Som så många andra städer tittar vi också på andra säsonger. Kalmar är ett väldigt starkt besöksmål under sommaren (Årets sommarstad för tredj:e gången enligt reseguidens läsare) men idrott utövas året runt. Dart, innebandy och dans är några idrotter där vi har haft lyckade evenemang de senaste månaderna, för att ge några exempel. På hotellstatistiken kan vi se att februari och april 2016 var starkare än vanligt, med en ökning på 9–10 procent jämfört med 2015. 

28 evenemang via bolaget

Flera faktorer samspelar, men sannolikt har idrottsevenemangen stor betydelse. 600 dartspelare från Sveriges olika kommuner, under lågsäsong, märks naturligtvis på hotellbeläggningen i en stad av Kalmars storlek.

Redan nu, efter att kommunen under 6 år har gjort en medveten satsning tillsammans med näringslivet och idrottsföreningar, ser vi att idrottsturismen ger resultat. I skrivande stund är det kommunala marknadsföringsbolaget Destination Kalmar på olika sätt involverat i hela 28 idrottsevenemang. Den turistekonomiska omsättningen i samband med idrottsevenemangen har ökat från 35 miljoner kr år 2011 till 90 miljoner kr år 2016.

Och än så länge är satsningen bara i sin linda. Tänk om vi skulle våga satsa ännu mer på idrottsturismen i vår stad. Eller, tänk om andra kommuner börja skörda av 71 stycken specialförbund eller 3,2 miljoner medlemmar inom svensk idrott.

Så idrottskamrater slå er samman där just ni bor. Ta hjälp av kommunen, så kanske ni lyckas ”bidda” hem just er idrott till er stad. Det är nämligen vår skyldighet i kommunen att hjälpa er!

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.