Så gjorde Kalmar total succé

Dessutom lockar evenemanget storpublik, inte bara under själva huvudtävlingen utan även vid kortdistanstävlingen Kalmar Mini Tri och barnloppet Ironkids som hålls samma vecka.
Stämningen runt evenemanget känns internationell, så ni förstår att mixen blir perfekt för en stad av Kalmars storlek. Plötsligt har Kalmar ett erbjudande som är intressant över hela världen, inom en viss målgrupp.
Ändå smal sport
När tävlingen startade var det inte lika självklart. Triathlon är en smal sport som kanske inte så många personer kände till. Vid den första tävlingen startade 60 personer, sedan växte tävlingen sakta år för år. En bra organisation formades med de fyra allierade föreningarna (Kalmar Simsällskap, Kfum Cykel, Kalmar OK och Kalmar RC). Tillsammans löser de evenemanget rent praktiskt på ett förträffligt sätt.
År 2011 tog kommunen beslutet att våga satsa på att skapa ett fullvärdigt Ironmanevenemang ihop med föreningarna. Det var en chansning som gick hem – och som visar att även ganska nischade evenemang kan ge väldigt bra resultat.
Fortsatt utveckling
I Kalmar har vi dels fortsatt att utveckla evenemang inom de tre triathlongrenarna, löpning, simning och cykling, dels har vi tittat på andra idrotter. Bland annat fick Kalmar en stor möjlighet 2013, då vi var en av sju värdstäder under UEFA Dam-EM. Det stärkte vår kunskap som arrangör av ett stort mästerskap, med allt vad det innebär.
Kalmar kommun har också gjort stora satsningar för att stärka stadens kustnära läge och har då passat på att skapa goda förutsättningar för idrottsevenemang. En ny beacharena vid en av Kalmars populäraste stränder har gjort det möjligt att ta emot både SM i Beach Soccer och Swedish Beach Tour i beachvolley.
Som så många andra städer tittar vi också på andra säsonger. Kalmar är ett väldigt starkt besöksmål under sommaren (Årets sommarstad för tredj:e gången enligt reseguidens läsare) men idrott utövas året runt. Dart, innebandy och dans är några idrotter där vi har haft lyckade evenemang de senaste månaderna, för att ge några exempel. På hotellstatistiken kan vi se att februari och april 2016 var starkare än vanligt, med en ökning på 9–10 procent jämfört med 2015.
28 evenemang via bolaget
Flera faktorer samspelar, men sannolikt har idrottsevenemangen stor betydelse. 600 dartspelare från Sveriges olika kommuner, under lågsäsong, märks naturligtvis på hotellbeläggningen i en stad av Kalmars storlek.
Redan nu, efter att kommunen under 6 år har gjort en medveten satsning tillsammans med näringslivet och idrottsföreningar, ser vi att idrottsturismen ger resultat. I skrivande stund är det kommunala marknadsföringsbolaget Destination Kalmar på olika sätt involverat i hela 28 idrottsevenemang. Den turistekonomiska omsättningen i samband med idrottsevenemangen har ökat från 35 miljoner kr år 2011 till 90 miljoner kr år 2016.
Och än så länge är satsningen bara i sin linda. Tänk om vi skulle våga satsa ännu mer på idrottsturismen i vår stad. Eller, tänk om andra kommuner börja skörda av 71 stycken specialförbund eller 3,2 miljoner medlemmar inom svensk idrott.
Så idrottskamrater slå er samman där just ni bor. Ta hjälp av kommunen, så kanske ni lyckas ”bidda” hem just er idrott till er stad. Det är nämligen vår skyldighet i kommunen att hjälpa er!
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.