Vi bör bli mer amerikanska

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Behöver inte vi svenskar bli lite mer amerikanska i vårt sätt att sälja begreppet idrottsturism? Det undrar IA:s krönikör Johan Göransson.

Foto: CC; Fotomontage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

I min yrkesroll inspireras jag ofta av USA, inte minst när det gäller försäljning och att maximera intäkterna. För en tid sedan hade jag förmånen att besöka West Palm Beach Sports Confederation i Florida och titta på hur de arbetar med idrottsturism. Vad skiljer oss och vad gör oss lika?

Vad är skillnaden?

En sak som slog mig då – och som har slagit mig under alla år som jag har jobbat med frågan – är hur lite våra städer i Sverige arbetar med näringslivet. Det är ju ändå näringslivet som är en av de stora vinnarna på idrottsturism. Om företagen arbetar på rätt sätt har de mycket att tjäna på att vi drar hit idrottsturisterna. Jag tänker på det som vi i Sverige brukar kalla den turistekonomiska faktorn.

 

Varför ”säljer” vi då inte mer på det i våra besöksorganisationer? Och varför väntar så många på att kommunen/staten eller någon annan offentlig verksamhet ska ta det första initiativet till det där idrottsevenemanget eller den där tävlingen? Trenden i Sverige just nu är att alla kommuner ska göra en egen evenemangsstrategi för att kunna öka komptensen internt i kommunen. I USA, eller för att citera Scott Glinski marketing manager west palm sports confederation, är det företagen eller ”businessen” som är grejen. Där skulle inte en tävling arrangeras för att väga upp ett politiskt beslut eller något liknande. Det pratas betydligt mycket mer om ”impact ” eller revenue” än om det folkhälsoekonomiska bokslutet eller om interndebitering inom kommunen.

Rätt eller fel lägger jag ingen värdering i. Däremot tycker jag nog att vi måste skapa våra vägar framåt i städerna genom att öka samverkan mellan de privata aktörerna och offentligt stödda organisationer som föreningar, förbund och kommunen.

Samtal och plattformar behövs

Vi måste skapa samtal och plattformar där näringslivet drar upp riktlinjerna och få med företagen i de offentliga satsningar som görs i våra regioner och städer. Just där och bara där kan våra gemensamma intressen mötas. Hur kan vi maximera försäljningen? Vad kan vi erbjuda? Vad ska säljas före, under och efter evenemanget, lägret eller konferensen?

Idag när jag besöker andra kommuner märker jag att det fortfarande ofta är ”vattentäta skott” mellan näringen, det offentliga och det ideella. Och om något inte blir som planerat skyller man ofta på varandra så om vi inte vill bli ifrånsprungna är det dags att öka säljet tillsammans och se till varandras bästa. Vi måste försöka få till samtal med varandra och inte bara prata enskilt som vi ofta gör just nu.

Nedan delar jag med mig av en intervju som jag gjorde med en kollega i Florida och hur han såg på Sport tourism och ”försäljning” kopplat till det.

Johan Göransson

Se filmen

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällbys genombrott i svensk fotboll är inte fullt så överraskande som det kan tyckas.Nu framkommer att klubben årligen har förbättrat resurserna sedan 2017 och stärkt sin ekonomi.

I dag säger Magnus Emeus, klubbens ordförande:

– Vi hade ett eget kapital som var minus 4,5 miljoner 2016. Men 2021 hade det förbytts till ett plus på 15 miljoner och nu har vi byggt ett eget kapital på 46 miljoner.  

Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till  Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna  firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.

I samband med att Strawberry Arena har  ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.

Festveckor av allehanda slag arrangeras runt om i Sverige i skarven mellan sommaren och jobb igen. Men ingen slår Kalmar. Här är man värst. 

4 000 atleter kommer till stan för världens bästa Ironmanevenemang – utsett av deltagarna själva.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Hon tog emot Guldskölden ovh hyllades som årets kvinnliga programledare för ett par dagar sedan. På tisdagen fick Karin Frick huvudrollen igen Hon är utvald som ny  programledare i Mästarnas mästare och ska ersätta en person som har blivit mycket uppskattad  av tittarna. Micke Leijnegard. har i 17 år  varit den trygga rösten med intensiv närvaro i SVT:s folkkära program Plötsligt flyttas han åt sidan… Och bakomvarande skäl  vill inte SVT:s ledning prata högt om.

. Det är Bäckström-feber i svensk ishockey. Brynäs ”hemvändare”, Nicklas Bäckström, 38 år i november, och 18 säsonger i NHL, är det bästa som hänt SHL-ishockeyn på år och dag! Ligalagens ekonomiansvariga säljer säsongbiljetter som aldrig tidigare och kryssar för i almanackan när Brynäs kommer på besök.

En försmak ges redan på torsdagskvällen, den 14 august. TV 4 finns på plats i Holmen Center i Hudiksvall, invigd 1989 och med 1 565 som publikrekord från finalen i Hockeyettan i våras, Hudik Hockey mot Troja Ljungby.