Sponsorerna prioriterar idrotten

Idrotten är den största mottagaren av sponsorpengar (59 procent), medan kultur (7 procent) och välgörenhet/samhällsbyggande (23 procent) har skiftat plats.
En ny och ännu inte publicerad Temo-undersökning visar att relationerna har förändrats under senare år.
Idrotten behåller sin särställning. För fem år sedan hade idrotten 70 procent av marknaden. Kulturen hade ca 20 procent och så kallad social sponsring av till exempel välgörenhetsorganisationer, knappa 10 procent.


- Man kan anta att den sociala sponsringen har vuxit tack vare att välgörenhets- och biståndsorganisationerna är duktiga på att dra till sig medel - medan kulturinstitutionerna inte är det. En annan självklar orsak är ju de katastrofer som inträffat i världen på sista tiden, säger Peter Viklund, sponsoranalytiker på Temo som genomfört undersökningen i samarbete med intresseorganisationen Sponsrings- och eventföreningen, till Dagens Nyheter.

En förklaring till att kultur backar är att sponsringen inte får framträda ordentligt och därmed blir också beslutsfattarna tveksamma.

Temo har kontaktat 152 företag med fler än 100 anställda och bett om enkätsvar som påvisar att ett så kallat kulturbegrepp som "entertainment", dvs underhållning, är på stark frammarsch. Hit räknas bland annat festivaler, shower och andra stora, iögonfallande evenemang. Däremot intresserar inte den mera traditionella kulturen lika mycket.

- Vi har ställt öppna frågor av typen "finns det några bra kulturprojekt som ni skulle kunna tänka er att sponsra". Vissa initierade har svarat "Ostindiefararen" i Göteborg eller Moderna museet i Stockholm. Men det svar som verkligen lyser igenom är Melodifestivalen.

På kollisionskurs, att döma av senaste fakta, är därmed svaren från den årliga Sponsorbarometern, en intervjuundersökning med ett representativt urval av 1.000 svenskar äldre än 16 år, där senaste resultatet och för tredje året i följd är att svenska folket är mer intresserat av kultur än av idrott - men företagens vilja och beslut går i en helt annan riktning.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.