Nytt tänk hos företagen inför sponsring

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

En illustration som visar andelen av företagen som anser att sponsring är eller kommer att bli ett strategiskt område* fakta som har kommit fram i Rättighetsbyrås undersökning Sponsring 4.0 som Niklas Birgetz, överst, och Björn Stenvad står bakom.

Det visar en ny studie från sponsringsstrategen Rättighetsbyrån.

Studien Sponsring 4.0 är en djupdykning i en marknad där det i Sverige investeras 7,2 miljarder kronor varje år. Idrottssponsringen står för cirka 5,4 miljarder, den sociala sponsringen för cirka 1 miljard och resterande del till sponsring av kultur.

Allt mer medvetna

Studien syftar till att förstå varför och på vilka sätt ett företag engagerar sig i olika samhällsfrågor och bygger på djupintervjuer under våren med företrädare för Axfood, Ica, Coop, Folksam, If, Trygg-Hansa, SEB, Skandia, Swedbank, NCC och Peab.

Studien visar att svenska företag blir allt mer medvetna om sin plats i omvärlden och de utmaningar samhället står inför, såväl nationellt som globalt i form av FN:s 17 övergripande mål i Agenda 2030.

Samhällsengagemang blir en allt mer naturlig del i företagens sponsringssatsningar. En företagsledare som intervjuades i studien går till och med så långt att han kallar det ”en hygienfaktor”, det vill säga att det är en självklarhet för alla företag som vill lyckas i sin marknadsföring och sponsring via sitt varumärkesbygge – och därmed sin affärsverksamhet.

Företagets engagemang i samhällsfrågor uppskattas dessutom både internt – medarbetarna blir stolta när det egna företag visar samhällsengagemang – och externt av de som söker arbete på företaget, speciellt den yngre generationen som anses mer värderingsstyrd än den äldre.

Sociala motiv ökar

När det gäller huvudmotivet för sponsring har argumentet ”att kunna visa upp ett socialt ansvarstagande” vuxit från 45 procent 2010 till 57 procent 2015 – en ökning med 27 procent – enligt Trendrapporten 2015. 

Trendrapporten är en analys av de svenska sponsorköparna, genomförd av Rättighetsbyråns systerföretag Upplevelseinstitutet i samarbete med Kultur och Näringsliv samt Sponsrings & Eventsverige. 

Björn Stenvad är vd för Rättighetsbyrån och Upplevelseinstitutet. 

- Sponsring i dag är för många företag affärsintegrerad och ofta kopplad till företagets hållbarhetsarbete. Vår studie visar att det finns en stor uppsida för de rättighetsinnehavare som ställer om och kan prata om samhällsnytta istället för exponering. 

Det kanske bästa exemplet på det är Brynäs IF som gått från att sälja exponering på matchtröjorna till att paketera samhällsengagemang, vilket ökat sponsorintäkterna markant. 

Måste ställa om

Niklas Birgetz, konsult på Rättighetsbyrån och projektledare för studien, säger:

- En mycket stor del av idrottens intäkter i dag kommer via sponsring. Med detta som bakgrund är det helt avgörande att idrotten kan utveckla och anpassa sitt erbjudande. En klubb eller förening måste kunna erbjuda, mäta och kommunicera sin samhällsnytta.

Thomas Björn

Fakta

 

Alla siffror i studien Sponsring 4.0 kommer från Trendrapporten, författad av Upplevelseinstitutet. Studien är kvalitativ och går på djupet bakom siffrorna och jobbar mer med citat citat för att beskriva företagens uppfattning i olika frågor. Vill du beställa studien, kontakta niklas@rattighetsbyran.se

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nej, en stockhomare i ledningen för IFK  Göteborg, det blev aldrig någon succé- Nu framkommer uppgifter om att Oa Larsson, teknisk direktör i IFK Göteborg, tvingas lämna klubben.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.