Nytt tänk hos företagen inför sponsring
Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter.
Det visar en ny studie från sponsringsstrategen Rättighetsbyrån.
Studien Sponsring 4.0 är en djupdykning i en marknad där det i Sverige investeras 7,2 miljarder kronor varje år. Idrottssponsringen står för cirka 5,4 miljarder, den sociala sponsringen för cirka 1 miljard och resterande del till sponsring av kultur.
Allt mer medvetna
Studien syftar till att förstå varför och på vilka sätt ett företag engagerar sig i olika samhällsfrågor och bygger på djupintervjuer under våren med företrädare för Axfood, Ica, Coop, Folksam, If, Trygg-Hansa, SEB, Skandia, Swedbank, NCC och Peab.
Studien visar att svenska företag blir allt mer medvetna om sin plats i omvärlden och de utmaningar samhället står inför, såväl nationellt som globalt i form av FN:s 17 övergripande mål i Agenda 2030.
Samhällsengagemang blir en allt mer naturlig del i företagens sponsringssatsningar. En företagsledare som intervjuades i studien går till och med så långt att han kallar det ”en hygienfaktor”, det vill säga att det är en självklarhet för alla företag som vill lyckas i sin marknadsföring och sponsring via sitt varumärkesbygge – och därmed sin affärsverksamhet.
Företagets engagemang i samhällsfrågor uppskattas dessutom både internt – medarbetarna blir stolta när det egna företag visar samhällsengagemang – och externt av de som söker arbete på företaget, speciellt den yngre generationen som anses mer värderingsstyrd än den äldre.
Sociala motiv ökar
När det gäller huvudmotivet för sponsring har argumentet ”att kunna visa upp ett socialt ansvarstagande” vuxit från 45 procent 2010 till 57 procent 2015 – en ökning med 27 procent – enligt Trendrapporten 2015.
Trendrapporten är en analys av de svenska sponsorköparna, genomförd av Rättighetsbyråns systerföretag Upplevelseinstitutet i samarbete med Kultur och Näringsliv samt Sponsrings & Eventsverige.
Björn Stenvad är vd för Rättighetsbyrån och Upplevelseinstitutet.
- Sponsring i dag är för många företag affärsintegrerad och ofta kopplad till företagets hållbarhetsarbete. Vår studie visar att det finns en stor uppsida för de rättighetsinnehavare som ställer om och kan prata om samhällsnytta istället för exponering.
Det kanske bästa exemplet på det är Brynäs IF som gått från att sälja exponering på matchtröjorna till att paketera samhällsengagemang, vilket ökat sponsorintäkterna markant.
Måste ställa om
Niklas Birgetz, konsult på Rättighetsbyrån och projektledare för studien, säger:
- En mycket stor del av idrottens intäkter i dag kommer via sponsring. Med detta som bakgrund är det helt avgörande att idrotten kan utveckla och anpassa sitt erbjudande. En klubb eller förening måste kunna erbjuda, mäta och kommunicera sin samhällsnytta.
Thomas Björn
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.