Nytt tänk hos företagen inför sponsring

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

En illustration som visar andelen av företagen som anser att sponsring är eller kommer att bli ett strategiskt område* fakta som har kommit fram i Rättighetsbyrås undersökning Sponsring 4.0 som Niklas Birgetz, överst, och Björn Stenvad står bakom.

Det visar en ny studie från sponsringsstrategen Rättighetsbyrån.

Studien Sponsring 4.0 är en djupdykning i en marknad där det i Sverige investeras 7,2 miljarder kronor varje år. Idrottssponsringen står för cirka 5,4 miljarder, den sociala sponsringen för cirka 1 miljard och resterande del till sponsring av kultur.

Allt mer medvetna

Studien syftar till att förstå varför och på vilka sätt ett företag engagerar sig i olika samhällsfrågor och bygger på djupintervjuer under våren med företrädare för Axfood, Ica, Coop, Folksam, If, Trygg-Hansa, SEB, Skandia, Swedbank, NCC och Peab.

Studien visar att svenska företag blir allt mer medvetna om sin plats i omvärlden och de utmaningar samhället står inför, såväl nationellt som globalt i form av FN:s 17 övergripande mål i Agenda 2030.

Samhällsengagemang blir en allt mer naturlig del i företagens sponsringssatsningar. En företagsledare som intervjuades i studien går till och med så långt att han kallar det ”en hygienfaktor”, det vill säga att det är en självklarhet för alla företag som vill lyckas i sin marknadsföring och sponsring via sitt varumärkesbygge – och därmed sin affärsverksamhet.

Företagets engagemang i samhällsfrågor uppskattas dessutom både internt – medarbetarna blir stolta när det egna företag visar samhällsengagemang – och externt av de som söker arbete på företaget, speciellt den yngre generationen som anses mer värderingsstyrd än den äldre.

Sociala motiv ökar

När det gäller huvudmotivet för sponsring har argumentet ”att kunna visa upp ett socialt ansvarstagande” vuxit från 45 procent 2010 till 57 procent 2015 – en ökning med 27 procent – enligt Trendrapporten 2015. 

Trendrapporten är en analys av de svenska sponsorköparna, genomförd av Rättighetsbyråns systerföretag Upplevelseinstitutet i samarbete med Kultur och Näringsliv samt Sponsrings & Eventsverige. 

Björn Stenvad är vd för Rättighetsbyrån och Upplevelseinstitutet. 

- Sponsring i dag är för många företag affärsintegrerad och ofta kopplad till företagets hållbarhetsarbete. Vår studie visar att det finns en stor uppsida för de rättighetsinnehavare som ställer om och kan prata om samhällsnytta istället för exponering. 

Det kanske bästa exemplet på det är Brynäs IF som gått från att sälja exponering på matchtröjorna till att paketera samhällsengagemang, vilket ökat sponsorintäkterna markant. 

Måste ställa om

Niklas Birgetz, konsult på Rättighetsbyrån och projektledare för studien, säger:

- En mycket stor del av idrottens intäkter i dag kommer via sponsring. Med detta som bakgrund är det helt avgörande att idrotten kan utveckla och anpassa sitt erbjudande. En klubb eller förening måste kunna erbjuda, mäta och kommunicera sin samhällsnytta.

Thomas Björn

Fakta

 

Alla siffror i studien Sponsring 4.0 kommer från Trendrapporten, författad av Upplevelseinstitutet. Studien är kvalitativ och går på djupet bakom siffrorna och jobbar mer med citat citat för att beskriva företagens uppfattning i olika frågor. Vill du beställa studien, kontakta niklas@rattighetsbyran.se

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

Länsstyrelsen i Kalmar län har nu godkänt kommunens, och SHL-laget IK Oskarshamns förslag, om att bygga en ny centrumnära hockeyarena, belägen vid den norra infarten.

-Ännu ett steg mot en ny arena, det är förstås mycket glädjande, kommenterar Johan Göransson, ny klubbdirektör för säsongen efter  Martin Åkerberg som valde att stiga av våren  2022. 

Den 24 november avled ishockeylegendaren Börje Salming i sviterna av nervsjukdomen ALS. Börje Salming har hyllats stort ända sedan han berättade att han drabbats av sjukdomen under sommaren 2022. På lördag den 11 februari arrangerar TV4, Brynäs och Börje Salming ALS-stiftelse hyllningsmatchen Game for Börje i legendarens minne, där pengar samlas in till ALS-forskning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Här får gärna flera banker runt om i Sverige ta intryck och göra likadant - så kan många föreningar tänkas resonera efter nyheten från norr. De styrande på Sparbanken Nord var på sitt bästa humör och tog beslutet att dela ut 200 000 kronor vardera till de elitsatsande föreningarna i länet och där partnerskap finns sedan tidigare.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.