Svenska Spel måste byta strategi
I mars utsågs han till chef för Varumärket Svenska Spel.
- Jag är ansvarig för modervarumärket, som han uttrycker det.
"Allt ifrågasätts"
Johan Lindvall har i sju år haft rollen som sponsorchef. Nu har han tagit nästa steg och behåller sponsring men ska också sköta medieköp och varumärket.
Han har sannerligen fått att göra.
Efter en sommar hemma på Gotland är han laddad.
- Vi ser över hela vårt sätt att jobba på. Hur kan vi bli effektivare i allt vi gör? Allt ifrågasätts, vi värderar insatserna och vänder och vrider på projekt och tidigare beslut.
Bygger på motprestation
- Det innebär inte att allt ska förändras. Men allt vad vi gör ska driva intresset och spelet.
- Vi måste utveckla vår kommunikation och optimera investeringarna, betonar Johan Lindvall.
Ett första bevis kom nyligen när RF fick till ett nytt avtal med Svenska Spel. Det bygger helt på motprestation. I projektet Svea är idrotten utlovat 50 miljoner kronor. Syftet är att knyta Svenska Spels modervarumärke ännu närmare idrotten samt att driva användandet av spelkortet.
En halv miljard ska investeras
Många håller andan i Sverige i väntan på Svenska Spels presentation. PR- och reklambranschen och inte minst sponsormottagare är mycket beroende av var en halv miljard ska investeras årligen.
Så gigantisk är budgeten för marknadsföringen.
Johan Lindvall framhåller:
- Vi vrider på allt och uppdaterar oss. I en tid av effektivisering behöver vi prioritera hårt i alla aktiviteter. Vi kan inte göra allt i en framtid.
"Inget är heligt"
Han känner ett starkt stöd från vd:n Lennart Käll och koncernledningen.
Inget är heligt, säger Johan.
- Vi måste ha rätt att avsluta samarbeten. Men det har hänt så sällan att det blir hård kritik när det sker. Att vi är ett statligt bolag gör saken svårare. Många tar för givet att vi finns där, nästan för tid och evighet.
- Vi har ett ansvar både mot samarbetspartners och mot oss själva. Vi kan inte gå kvar i något som inte gynnar båda parterna.
Lagidrotter säkrar spelobjekten
Partnerskapet med RF är ett exempel. Den tidigare överenskommelsen som riktade sig till specialidrottsförbunden gav RF 20 miljoner att fördela årligen 2009-11. Men Svenska Spel tyckte att tre år var nog, parterna fortsatte dock samtalen och nådde ett mera affärsrelaterat samarbete via projektet Svea.
- Sponsring, mediainköp och affärer ska hänga samman, men vi är tvungna att hitta bättre modeller i alla våra åtaganden, säger Johan Lindvall.
Via framför allt de största förbunden får idrotten ytterligare 200 miljoner. Sponsringen i fotboll, ishockey, bandy, innebandy och handboll säkrar spelobjekten.
Tappar markandsandelar
Det är också den vägen Svenska Spel investerar i internationella mästerskap och TV-exponering.
Trots alla egentligen svindlande belopp tappar det statliga spelbolaget marknadsandelar. Från 58 procent för tio år sedan till dagens cirka 50 procent.
Samtidigt växer spelmarknaden snabbt. VD:n Lennart Käll har pekat på 150 konkurrerande spelbolag med liten eller stor verksamhet.
- Och de får egentligen inte marknadsföra sig här i Sverige enligt främjandeförbudet, framhåller Johan Lindvall.
Snabbt avancerat
Med en mindre marknadsandel och flera bolag har inte Svenska Spel något alternativ utan måste finna nya vägar.
Johan Lindvall, 41 år, är inne på sitt tionde år på bolaget. Från rollen som programledare för Keno-dragningen i TV har han nu utökat sitt ansvar i bolaget.
Det är mannen med två kontorsrum, ett på Svenska Spels huvudkontor på Gotland och ett på kontoret i Sundbyberg.
Klippkort på flyget
Det låter som ett ständigt flackande.
- Nejdå, inte alls, det fungerar utmärkt. Jag bor med min hustru och två döttrar i Visby och har klippkort på flyget. Har vi medvind tar det inte mer än 30 minuter över havet. Är jag på flygplatsen vid kvart i sju så är jag framme på kontoret i Sundbyberg vid halv åtta.
- Och jag älskar det här jobbet, framhåller Johan Lindvall.
- Nu ser jag fram emot att utveckla vår koppling till idrotten och vår kommunikation runt modervarumärket. Det blir spännande, det kan jag lova.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Fotbollförbundets nyvalde ordförande, Urban Åström, fick vidkännas ett svårt nederlag vid helgens RF-stämma i Göteborg Med röstsiffrorna 131-58 föll fotbollens, och Riksidrottsstyrelsens förslag för en höjning av det så kallade ”taket” från nuvarande 10,0 till 12,0 procent.
Striden handlar om hur det statliga anslaget, cirka 1.8 miljarder kronor ska fördelas inom idrottens medlemsförbund.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
En dags biljett kostade 300 kr, två dagars entré minst 500 kr.
Åskådarna trängdes i varenda backe, utförslöpa, ja överallt under tävlingsdagarna.
Ändå tvingas nu de ansvariga medge att skid-VM drabbas av minst 1 miljon kronor i förlust, men det finns farhågor om mera.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.