Svenska Spel måste byta strategi
I mars utsågs han till chef för Varumärket Svenska Spel.
- Jag är ansvarig för modervarumärket, som han uttrycker det.
"Allt ifrågasätts"
Johan Lindvall har i sju år haft rollen som sponsorchef. Nu har han tagit nästa steg och behåller sponsring men ska också sköta medieköp och varumärket.
Han har sannerligen fått att göra.
Efter en sommar hemma på Gotland är han laddad.
- Vi ser över hela vårt sätt att jobba på. Hur kan vi bli effektivare i allt vi gör? Allt ifrågasätts, vi värderar insatserna och vänder och vrider på projekt och tidigare beslut.
Bygger på motprestation
- Det innebär inte att allt ska förändras. Men allt vad vi gör ska driva intresset och spelet.
- Vi måste utveckla vår kommunikation och optimera investeringarna, betonar Johan Lindvall.
Ett första bevis kom nyligen när RF fick till ett nytt avtal med Svenska Spel. Det bygger helt på motprestation. I projektet Svea är idrotten utlovat 50 miljoner kronor. Syftet är att knyta Svenska Spels modervarumärke ännu närmare idrotten samt att driva användandet av spelkortet.
En halv miljard ska investeras
Många håller andan i Sverige i väntan på Svenska Spels presentation. PR- och reklambranschen och inte minst sponsormottagare är mycket beroende av var en halv miljard ska investeras årligen.
Så gigantisk är budgeten för marknadsföringen.
Johan Lindvall framhåller:
- Vi vrider på allt och uppdaterar oss. I en tid av effektivisering behöver vi prioritera hårt i alla aktiviteter. Vi kan inte göra allt i en framtid.
"Inget är heligt"
Han känner ett starkt stöd från vd:n Lennart Käll och koncernledningen.
Inget är heligt, säger Johan.
- Vi måste ha rätt att avsluta samarbeten. Men det har hänt så sällan att det blir hård kritik när det sker. Att vi är ett statligt bolag gör saken svårare. Många tar för givet att vi finns där, nästan för tid och evighet.
- Vi har ett ansvar både mot samarbetspartners och mot oss själva. Vi kan inte gå kvar i något som inte gynnar båda parterna.
Lagidrotter säkrar spelobjekten
Partnerskapet med RF är ett exempel. Den tidigare överenskommelsen som riktade sig till specialidrottsförbunden gav RF 20 miljoner att fördela årligen 2009-11. Men Svenska Spel tyckte att tre år var nog, parterna fortsatte dock samtalen och nådde ett mera affärsrelaterat samarbete via projektet Svea.
- Sponsring, mediainköp och affärer ska hänga samman, men vi är tvungna att hitta bättre modeller i alla våra åtaganden, säger Johan Lindvall.
Via framför allt de största förbunden får idrotten ytterligare 200 miljoner. Sponsringen i fotboll, ishockey, bandy, innebandy och handboll säkrar spelobjekten.
Tappar markandsandelar
Det är också den vägen Svenska Spel investerar i internationella mästerskap och TV-exponering.
Trots alla egentligen svindlande belopp tappar det statliga spelbolaget marknadsandelar. Från 58 procent för tio år sedan till dagens cirka 50 procent.
Samtidigt växer spelmarknaden snabbt. VD:n Lennart Käll har pekat på 150 konkurrerande spelbolag med liten eller stor verksamhet.
- Och de får egentligen inte marknadsföra sig här i Sverige enligt främjandeförbudet, framhåller Johan Lindvall.
Snabbt avancerat
Med en mindre marknadsandel och flera bolag har inte Svenska Spel något alternativ utan måste finna nya vägar.
Johan Lindvall, 41 år, är inne på sitt tionde år på bolaget. Från rollen som programledare för Keno-dragningen i TV har han nu utökat sitt ansvar i bolaget.
Det är mannen med två kontorsrum, ett på Svenska Spels huvudkontor på Gotland och ett på kontoret i Sundbyberg.
Klippkort på flyget
Det låter som ett ständigt flackande.
- Nejdå, inte alls, det fungerar utmärkt. Jag bor med min hustru och två döttrar i Visby och har klippkort på flyget. Har vi medvind tar det inte mer än 30 minuter över havet. Är jag på flygplatsen vid kvart i sju så är jag framme på kontoret i Sundbyberg vid halv åtta.
- Och jag älskar det här jobbet, framhåller Johan Lindvall.
- Nu ser jag fram emot att utveckla vår koppling till idrotten och vår kommunikation runt modervarumärket. Det blir spännande, det kan jag lova.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Idrottens massmönstringar avlöser varandra. I Göteborg har fotbollens ungdomsturnering Gothia Cup nu avslutats, ett event som sätter staden på världskartan som ingenting annat och vars turistekonomiska omsättning tangerar ett miljardbelopp.
I Jönköping invigdes under söndagen O-ringens, orienteringens överlägsna skyltfönster, den första upplagan redan 1965 med ett budskap som har spridits över hela världen. Med i år cirka 15 000 deltagare, och med sportens unika världsetta, 23 VM-guld, Tove Alexandersson, 34 år, på startlinjen i D 21-klassen, damer elit
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.
– Jag är supertaggad, säger Jonas .
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.