Svenska Spel måste byta strategi
I mars utsågs han till chef för Varumärket Svenska Spel.
- Jag är ansvarig för modervarumärket, som han uttrycker det.
"Allt ifrågasätts"
Johan Lindvall har i sju år haft rollen som sponsorchef. Nu har han tagit nästa steg och behåller sponsring men ska också sköta medieköp och varumärket.
Han har sannerligen fått att göra.
Efter en sommar hemma på Gotland är han laddad.
- Vi ser över hela vårt sätt att jobba på. Hur kan vi bli effektivare i allt vi gör? Allt ifrågasätts, vi värderar insatserna och vänder och vrider på projekt och tidigare beslut.
Bygger på motprestation
- Det innebär inte att allt ska förändras. Men allt vad vi gör ska driva intresset och spelet.
- Vi måste utveckla vår kommunikation och optimera investeringarna, betonar Johan Lindvall.
Ett första bevis kom nyligen när RF fick till ett nytt avtal med Svenska Spel. Det bygger helt på motprestation. I projektet Svea är idrotten utlovat 50 miljoner kronor. Syftet är att knyta Svenska Spels modervarumärke ännu närmare idrotten samt att driva användandet av spelkortet.
En halv miljard ska investeras
Många håller andan i Sverige i väntan på Svenska Spels presentation. PR- och reklambranschen och inte minst sponsormottagare är mycket beroende av var en halv miljard ska investeras årligen.
Så gigantisk är budgeten för marknadsföringen.
Johan Lindvall framhåller:
- Vi vrider på allt och uppdaterar oss. I en tid av effektivisering behöver vi prioritera hårt i alla aktiviteter. Vi kan inte göra allt i en framtid.
"Inget är heligt"
Han känner ett starkt stöd från vd:n Lennart Käll och koncernledningen.
Inget är heligt, säger Johan.
- Vi måste ha rätt att avsluta samarbeten. Men det har hänt så sällan att det blir hård kritik när det sker. Att vi är ett statligt bolag gör saken svårare. Många tar för givet att vi finns där, nästan för tid och evighet.
- Vi har ett ansvar både mot samarbetspartners och mot oss själva. Vi kan inte gå kvar i något som inte gynnar båda parterna.
Lagidrotter säkrar spelobjekten
Partnerskapet med RF är ett exempel. Den tidigare överenskommelsen som riktade sig till specialidrottsförbunden gav RF 20 miljoner att fördela årligen 2009-11. Men Svenska Spel tyckte att tre år var nog, parterna fortsatte dock samtalen och nådde ett mera affärsrelaterat samarbete via projektet Svea.
- Sponsring, mediainköp och affärer ska hänga samman, men vi är tvungna att hitta bättre modeller i alla våra åtaganden, säger Johan Lindvall.
Via framför allt de största förbunden får idrotten ytterligare 200 miljoner. Sponsringen i fotboll, ishockey, bandy, innebandy och handboll säkrar spelobjekten.
Tappar markandsandelar
Det är också den vägen Svenska Spel investerar i internationella mästerskap och TV-exponering.
Trots alla egentligen svindlande belopp tappar det statliga spelbolaget marknadsandelar. Från 58 procent för tio år sedan till dagens cirka 50 procent.
Samtidigt växer spelmarknaden snabbt. VD:n Lennart Käll har pekat på 150 konkurrerande spelbolag med liten eller stor verksamhet.
- Och de får egentligen inte marknadsföra sig här i Sverige enligt främjandeförbudet, framhåller Johan Lindvall.
Snabbt avancerat
Med en mindre marknadsandel och flera bolag har inte Svenska Spel något alternativ utan måste finna nya vägar.
Johan Lindvall, 41 år, är inne på sitt tionde år på bolaget. Från rollen som programledare för Keno-dragningen i TV har han nu utökat sitt ansvar i bolaget.
Det är mannen med två kontorsrum, ett på Svenska Spels huvudkontor på Gotland och ett på kontoret i Sundbyberg.
Klippkort på flyget
Det låter som ett ständigt flackande.
- Nejdå, inte alls, det fungerar utmärkt. Jag bor med min hustru och två döttrar i Visby och har klippkort på flyget. Har vi medvind tar det inte mer än 30 minuter över havet. Är jag på flygplatsen vid kvart i sju så är jag framme på kontoret i Sundbyberg vid halv åtta.
- Och jag älskar det här jobbet, framhåller Johan Lindvall.
- Nu ser jag fram emot att utveckla vår koppling till idrotten och vår kommunikation runt modervarumärket. Det blir spännande, det kan jag lova.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
IfK Göteborg utlyste medlemsmöte oh de ansvariga kände att det kunde hända mycket. Det gjorde det inte. Mötet på Elite Park Avenue lockade över 300 medlemmar medan ytterligare 975 följde händelserna via sändning . Det blev överraskande lugnt med tanke på en svajig säsong. Men slutet blev bra, och det tjänade som lugnande medel i klubben. Blåvitt hängde kvar och ordförande Rickard Berkling kunde knäppa upp västknapparna och andas ut. Både efter sista matchen och Medlemsmötet.
Då hade han ställt sig inför alla och varit mycket uppriktig.
Gamla Ullevi i Göteborg förbereds för en ny hybridgräsmatta (Carpet-hybrid) inför nästa säsong. Innan nyanläggningen påbörjas kommer den gamla gräsmattan att fräsas bort och underlaget förberedas.
”Konstgräset är framtiden i Sverige”, det kommer att öka spelarnas teknik och tempo, alla får bättre möjligheter att träna”, har det hetat i några år, men nu gäller ett annat resonemang bland arenaägare
SVT-dokumentären ”Hotet mot handbollen”, SVT-play, som handlar om misstänkt matchfixning inom sporten, är inget som oroar Krister Bergström.
Han är svensk VM-general för damernas 26:e mästerskap, som nu pågår fram till 17 december, med final i danska Jyske Bank Boxen i Herning på Jylland.
-Nej, det är inget som vi reflekterar över, eller påverkar oss det minsta. Jag kan inte säga att det är någon ”snackis” i korridorer eller omklädningsrum, säger Krister Bergström.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt.
Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke sagt konsekvent nej
Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk
Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela
överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.
Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett
led i detta presentera Folkspel som en ny partner.
Viaplays nya dramaserie Börje – The Journey of a Legend golvade recensenter och tittare i helgen. Premiäravsnittet på söndagen är den mest sedda originalserien på Viaplay i Sverige någonsin. Därutöver bänkade sig runt 400 000 tittare framför TV3 för premiären. Dramaserien i sex delar, med Valter Skarsgård i huvudrollen som Börje Salming, har dessutom hyllats av kritiker.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen