Svenska Spel måste byta strategi

Svenska Spel är på offensiven. Marknadsföringen, inklusive sponsring, ses över och snart presenteras den nya taktiken. Det handlar om mediainvesteringar på 500 miljoner årligen då Svenska Spel är en av landets största sponsor och reklamköpare. ”Vi måste bli bättre på att prioritera ”, säger Johan Lindvall.
Svenska Spel är för många synonymt med stryktipset. Men i dag hårdnar konkurrensen på spelmarknaden och nu ska Svenska Spel förändra sin strategi i syfte att få flera spelare. Foto: Jessica Gow, Scanpix

 

I mars utsågs han till chef för Varumärket Svenska Spel.

- Jag är ansvarig för modervarumärket, som han uttrycker det.

"Allt ifrågasätts"

Johan Lindvall har i sju år haft rollen som sponsorchef. Nu har han tagit nästa steg och behåller sponsring men ska också sköta medieköp och varumärket.

Han har sannerligen fått att göra.

Efter en sommar hemma på Gotland är han laddad.

- Vi ser över hela vårt sätt att jobba på. Hur kan vi bli effektivare i allt vi gör? Allt ifrågasätts, vi värderar insatserna och vänder och vrider på projekt och tidigare beslut.

Bygger på motprestation

- Det innebär inte att allt ska förändras. Men allt vad vi gör ska driva intresset och spelet.

- Vi måste utveckla vår kommunikation och optimera investeringarna, betonar Johan Lindvall.

Ett första bevis kom nyligen när RF fick till ett nytt avtal med Svenska Spel. Det bygger helt på motprestation. I projektet Svea är idrotten utlovat 50 miljoner kronor. Syftet är att knyta Svenska Spels modervarumärke ännu närmare idrotten samt att driva användandet av spelkortet.

En halv miljard ska investeras

Många håller andan i Sverige i väntan på Svenska Spels presentation. PR- och reklambranschen och inte minst sponsormottagare är mycket beroende av var en halv miljard ska investeras årligen.

Så gigantisk är budgeten för marknadsföringen.

Johan Lindvall framhåller:

- Vi vrider på allt och uppdaterar oss. I en tid av effektivisering behöver vi prioritera hårt i alla aktiviteter. Vi kan inte göra allt i en framtid.

"Inget är heligt"

Han känner ett starkt stöd från vd:n Lennart Käll och koncernledningen.

Inget är heligt, säger Johan.

- Vi måste ha rätt att avsluta samarbeten. Men det har hänt så sällan att det blir hård kritik när det sker. Att vi är ett statligt bolag gör saken svårare. Många tar för givet att vi finns där, nästan för tid och evighet.

- Vi har ett ansvar både mot samarbetspartners och mot oss själva. Vi kan inte gå kvar i något som inte gynnar båda parterna.

Lagidrotter säkrar spelobjekten

Partnerskapet med RF är ett exempel. Den tidigare överenskommelsen som riktade sig till specialidrottsförbunden gav RF 20 miljoner att fördela årligen 2009-11. Men Svenska Spel tyckte att tre år var nog, parterna fortsatte dock samtalen och nådde ett mera affärsrelaterat samarbete via projektet Svea.

- Sponsring, mediainköp och affärer ska hänga samman, men vi är tvungna att hitta bättre modeller i alla våra åtaganden, säger Johan Lindvall.

Via framför allt de största förbunden får idrotten ytterligare 200 miljoner. Sponsringen i fotboll, ishockey, bandy, innebandy och handboll säkrar spelobjekten.

Tappar markandsandelar

Det är också den vägen Svenska Spel investerar i internationella mästerskap och TV-exponering.

Trots alla egentligen svindlande belopp tappar det statliga spelbolaget marknadsandelar. Från 58 procent för tio år sedan till dagens cirka 50 procent.

Samtidigt växer spelmarknaden snabbt. VD:n Lennart Käll har pekat på 150 konkurrerande spelbolag med liten eller stor verksamhet.

- Och de får egentligen inte marknadsföra sig här i Sverige enligt främjandeförbudet, framhåller Johan Lindvall.

Snabbt avancerat

Med en mindre marknadsandel och flera bolag har inte Svenska Spel något alternativ utan måste finna nya vägar.

Johan Lindvall, 41 år, är inne på sitt tionde år på bolaget. Från rollen som programledare för Keno-dragningen i TV har han nu utökat sitt ansvar i bolaget.

Det är mannen med två kontorsrum, ett på Svenska Spels huvudkontor på Gotland och ett på kontoret i Sundbyberg.

Klippkort på flyget

Det låter som ett ständigt flackande.

- Nejdå, inte alls, det fungerar utmärkt. Jag bor med min hustru och två döttrar i Visby och har klippkort på flyget. Har vi medvind tar det inte mer än 30 minuter över havet. Är jag på flygplatsen vid kvart i sju så är jag framme på kontoret i Sundbyberg vid halv åtta.

- Och jag älskar det här jobbet, framhåller Johan Lindvall.

- Nu ser jag fram emot att utveckla vår koppling till idrotten och vår kommunikation runt modervarumärket. Det blir spännande, det kan jag lova.

Thomas Ejderhov

Fakta

Johan Lindvall

Ålder: 41
Yrke: Chef Modervarumärket SvS och ingår i koncernledningen på Svenska Spel.
Bor: Visby
Familj: hustru och två döttrar, 8 och 12 år.
Bakgrund: Läste till journalist på Jakobsbergs folkhögskola i Järfälla, började 1994 som sportreferent på lokalradion på Gotland, fortsatte hos Radio Stockholm, gjorde en visit hos radiosporten, men var också anställd på Golfkanalen och Tip-TV. Han bodde tio år i Stockholm när han jobbade år inom radio och tv. Vid OS i Sydney 2000 refererade han olika idrotter, bl a tillsammans med Sven ”Plex Pettersson på SVT. Kom till Svenska Spel 2003 som sportredaktör och programledare för Keno-dragningen, tillträdde som sponsringschef 2005 och är sedan i våras chef för modervarumärket Svenska Spel.

19-årige SHL-spelaren Felix Nilsson,  uppvuxen i Stockholms norra förorter och sedan 2021 i Rögles organisation är huvudperson i minst sagt udda hockeyaffär.

I en osannolik miljon affär har Rögle tvingats köpa loss sin egen spelare från IK Oskarshamn för 1,3 miljoner kronor.  Dit han var utlånad – från Rögle.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg!  I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.

Konditor, Bengt Carlsson,  ägare till Thores Bageri, har som specialité att göra tårtor med motiv och dekorera med bilder. Han var stolt över sina tårtor och lade ut en bild på sin Facebook-sida.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.