Hockey i tv en miljardindustri
Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar Idrottens Affärers unika granskning..
Nuvarande TV-avtal, som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.
2030 beräknas ligans totala ersättning , till de 14 SHL-lagen, uppgå till svindlande 900 miljoner kronor. Det totala värdet 2024-2030 beräknas till 5 miljarder kronor.
SHL har även avtal med SvT gällande Champions Hockey League där årligen fyra svenska lag deltar. Titelförsvarare är Rögle, gruppspelet pågår för närvarande. Prissumman för segrande lag den här säsongen till 5,3 miljoner. Det är okänt vad TV-avtalet innebär för deltagande lag.
Bör förhandla bättre
Hockeyallsvenskan har även de avtal med C More. Nuvarande avtal, som går ut säsongen 2025-2026 ger de 14 lagen sex miljoner var. I perspektiv av att landets andra serie rymmer storheter, och publiklag som Djurgården, AIK, Södertälje, Modo, Björklöven, är vår bedömning att C More dragit en vinstlott . Vid nästa förhandlingsrunda bör Hockeyallsvenskan kunna förhandla från en bättre ekonomisk sits..
Hockeyettan kantades förra säsongen av rubriker om bråk, bojkotter och lag som uteblev vid matcher. Boden och Karlskrona accepterade inte ligans TV-avtal.
Ligans nya ledning har inför den här säsongen tecknat ett fem årigt avtal med StayLive, grundat 2013 och ledande aktör inom streaming-tjänster. Förra säsongen distribuerade StayLive över en miljon livesändningar till kunder som Sportbladet, Sportexpressen, Elitserien i bandy och Indycar.
Jens Israelsson, Hockeyettans nye vd. säger att avtalet med StayLive är värt ”mångmijonbelopp” för ligans just nu 38 föreningar. Boden och Karlskrona står ännu utanför SayLive avtalet, då frågan om ekonomisk kompensation för de bojkotter lagen utsattes för förra säsongen inte har reglerats. Ärendet vilar i hockeyordföranden Anders Larssons långbänk.
SDHL, damernas högsta liga skrev inför säsongen 2019-2020 avtal som löper över sex år och som innebär en bred exponering av svensk damishockey i både Svt och för C More abonnenter. Övriga partners är rättighetsägaren svenska Sports XWI och produktionsbolaget Sportsground.
Bygga upp damhockeyn
SvT bevakar SDHL:s grundserie med 10 matcher, samt slutspelet med en match i kvarts och semifinal samt hela finalserien. C More har tillgång till hela spelprogrammet. XWI Sports är ett svenskt bolag, grundat 2016 och som på SDHL:s uppdrag också säljer den svenska ligan globalt. Grundare är Viktor Johansson.
-Vår ambition är att bygga upp intresset för SDHL och vi märker ett stegrande intresse i våra nordiska länder samt USA/Kanada. Det är en spännande utveckling, framhåller Viktor Johansson.
Den ekonomiska ersättningen till SDHL-lagen är inte känd.
I Svensk Hockey AB, ett dotterbolag till Svenska Ishockeyförbundet, talar ordförande Maria Wilén, tillika ledamot i förbundets styrelse, om en kommande revolution!
-Ja, jag kan inte hitta ett bättre ord för den utveckling, och de möjligheter, vi ser tack vara ”appen” svenskhockey.se. Tänk dig själv, du är ute och promenerar och vill ta del av äldsta sonens bortamatch i J18. Du har ett abonnemang på svenskhockey.se och i mobilen klickar du fram dig rätt match. Det inget annat än en revolution, utbrister Maria Wilén.
Via ”appen” svenskhockey.tv , den digitala tjänsten kommer över 60 000 matcher att direktsändas från 270 av landets 361 ishallar i landet.
Projektet startades upp första pandemiåret och växer lavinartat i omfattning. Redan nu är svenskhockey.tv uppe i en miljon visningar på sociala medier som TikTok och instagram.
Kameraöga i halltaket
Allt sker i samarbete med Sportway Nordic Group som ansvarar för infrastruktur och teknik.
Daniel Frank, vd. på Sportsway, och skolad av Jonas Persson, entreprenör och innovatör i sporträttigheter, hävdar att svensk ishockey är en internationell föregångare inom digitalisering av idrott.
-Vi erbjuder allt inom breddishockey, division ett och nedåt, ungdom och juniorer samt damserier under SDHL,det senaste av automatisk AI-teknik, berättar Daniel Franck.
AI står för artficiell intelligens.
-I ishallens tak har vi kameramannen i form av ett ”öga” bestående av fyra kameralinser. Kvalitén är så bra att norska TV 2 använder sig av vårt system för både herrar och damer på högsta nivå, säger Daniel Franck.
Bolagets utvecklingskostnader landar i dag på 50 miljoner-strecket. Daniel Franck säger samtidigt att utvecklingen fortsätter, nu mot automatiserade highlights och enskilda spelarkonton.
Sportsway har i dag kontor i fem europeiska länder och förhandlar med ett 15 tal sporter, som handboll och innebandy, för att få placera företagets ”öga” i halltaken.
-Vi har precis rullat ut nya AI-algoirtmer ( ett slaga recept som beskriver hur olika signaler ska föras och hur de ska hanteras för att nå ett resultat). Det är algoitmer som ger oss ännu bättre upptagningar från våra matcher. Det är högsta kvalité som gäller, betonar Daniel Franck.
Beroende på abonnemangets storlek, år eller månad, och serieomfattning, varierar avgiften för dig som användare av ”appen” mellan 995 kronor och 119 kronor.
Ingen begränsning, tvärtom
-Jag är övertygad om att det här ”ögat” kommer att lyfta intresset för vår sport ytterligare. Våra bredd -och ungdomsspelare, pojkar och flickor, ska förstås ha tillgång till en modern produkt. Som dotterbolag till förbundet ska vi på sikt vara vinstdrivande, avslutar Maria Wilén.
Tre Kronor, ishockeyns flaggskepp, har kanalmässigt sin hemvist i SvT.
Nuvarande avtal går ut efter säsongen 2024-2025. Avtalet är värt mångmiljonbelopp, och omfattar alla landslags turneringar, med undantag för senior-VM herrar som ligger under det Internationella förbundet, IIHF, och dess samarbetspartner, omstridda Infront med starka Kina-kopplingar.
-I övrigt är det SvT som gäller. Vi är mycket glada över vårt breda samarbete, från TV-pucken, JVM och dam-VM. Tre Kronors VM-förberedande turneringar, som kommande Karjala Cup i november går också SvT, meddelar Christer Plars kommersiell chef på förbundet.
-Jag vill också framhålla att alla mästerskap för våra underliggande landslag, pojkar och flickor har sin hemvist i SvT. Det är viktigt för ishockeyn att synas och vara tillgänglig för alla svenska hushåll, betonar Christer Plars,
Han vill inte tala om några summor. Avtalets omfattning, och längd, avslöjar dock att beloppet utgör en betydande del i förbundets årliga bokslut.
Nästa års VM i finska Tammerfors/Riga delas mellan SvT och Nent-gruppens kanaler, TV 3, TV 6, Viasat och Viaplay, ett avtal som regleras via IIHF och Infront.
Från och med 2024-2028 har Nent-gruppen den exklusiva rätten till herr-VM. Det innebär att 2025 års VM i Globen och danska Herning,, kommer att sändas på TV 3 och TV 6 och övriga Viasat-kanaler. Det svenska förbundets enda, och säkra intäktskälla vid det mästerskapet är antal sålda biljetter.
2024 avgörs VM i Prag och Ostrava.
KJELL NILSSON
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg! I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar