Hockey i tv en miljardindustri

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

Det enorma utbudet av hockey via traditionell tv i kombination med vågen av streamingbilder väcker ju frågan om publikens intresse av närvaro på läktarna

 

2030 beräknas ligans totala ersättning , till de 14 SHL-lagen, uppgå till svindlande 900 miljoner kronor. Det totala värdet 2024-2030 beräknas till 5 miljarder kronor.

SHL har även avtal med SvT gällande Champions Hockey League där årligen fyra svenska lag deltar. Titelförsvarare är Rögle, gruppspelet pågår för närvarande.  Prissumman för segrande lag den här säsongen till 5,3 miljoner. Det är okänt vad TV-avtalet innebär för deltagande lag.

Bör förhandla bättre

Hockeyallsvenskan har även de avtal med C More. Nuvarande avtal, som går ut säsongen 2025-2026  ger de 14 lagen sex miljoner var.  I perspektiv av att landets andra serie rymmer storheter, och publiklag som  Djurgården, AIK, Södertälje, Modo, Björklöven, är vår bedömning att C More dragit en vinstlott . Vid nästa förhandlingsrunda bör Hockeyallsvenskan kunna förhandla från en bättre ekonomisk sits..

 Hockeyettan kantades förra säsongen av rubriker om bråk, bojkotter och lag som uteblev vid matcher. Boden och Karlskrona accepterade inte ligans TV-avtal. 

 Ligans nya ledning har inför den här säsongen tecknat ett fem årigt avtal med StayLive,  grundat 2013 och ledande aktör inom streaming-tjänster. Förra säsongen distribuerade StayLive över en miljon livesändningar till kunder som Sportbladet, Sportexpressen, Elitserien i bandy och Indycar.

Jens Israelsson, Hockeyettans nye vd. säger att avtalet med StayLive är värt ”mångmijonbelopp” för ligans just nu 38 föreningar. Boden och Karlskrona står ännu utanför SayLive avtalet, då frågan om ekonomisk kompensation för de bojkotter lagen utsattes för förra säsongen inte har reglerats. Ärendet vilar i hockeyordföranden Anders Larssons långbänk.

SDHL, damernas högsta liga skrev inför säsongen 2019-2020  avtal  som löper över sex år och som innebär en bred exponering av svensk damishockey i både Svt och för C More abonnenter. Övriga partners är rättighetsägaren svenska Sports XWI  och produktionsbolaget Sportsground.

Bygga upp damhockeyn

 SvT bevakar SDHL:s grundserie med 10 matcher, samt slutspelet med en match i kvarts och semifinal samt hela finalserien.  C More har tillgång till hela spelprogrammet.  XWI Sports är ett svenskt bolag, grundat 2016 och som på  SDHL:s uppdrag också säljer den svenska ligan globalt. Grundare är Viktor Johansson.

-Vår ambition är att bygga upp intresset för SDHL och vi märker ett stegrande intresse i våra nordiska länder samt USA/Kanada. Det är en spännande utveckling, framhåller Viktor Johansson.

Den ekonomiska ersättningen till SDHL-lagen är inte känd.

I Svensk Hockey AB, ett dotterbolag till Svenska Ishockeyförbundet, talar ordförande Maria Wilén, tillika ledamot i förbundets styrelse, om en kommande revolution!

-Ja, jag kan inte hitta ett bättre ord för den utveckling, och de möjligheter, vi ser tack vara  ”appen”  svenskhockey.se. Tänk dig själv, du är ute och promenerar och vill ta del av äldsta sonens bortamatch i  J18. Du har ett abonnemang på svenskhockey.se och i mobilen klickar du fram dig rätt match.  Det inget annat än en revolution, utbrister Maria Wilén.

Via ”appen” svenskhockey.tv , den digitala tjänsten kommer över  60 000 matcher att direktsändas från 270  av landets 361 ishallar i landet.

 Projektet startades upp första pandemiåret och växer lavinartat i omfattning. Redan nu  är svenskhockey.tv uppe i en miljon visningar på sociala medier som TikTok och instagram.

Kameraöga i halltaket

 Allt sker i samarbete med Sportway Nordic Group som ansvarar för infrastruktur och teknik. 

Daniel Frank, vd. på Sportsway, och skolad av Jonas Persson,  entreprenör och innovatör i sporträttigheter, hävdar att svensk ishockey är en internationell föregångare inom digitalisering av idrott.

-Vi erbjuder allt inom breddishockey, division ett och nedåt, ungdom och juniorer samt damserier under SDHL,det senaste av automatisk AI-teknik, berättar Daniel Franck.

AI står för artficiell intelligens.

-I ishallens tak har vi kameramannen i form av ett ”öga” bestående av fyra kameralinser. Kvalitén är så bra att norska TV 2 använder sig av vårt system för både herrar och damer på högsta nivå, säger Daniel Franck.

Bolagets utvecklingskostnader landar i dag på 50 miljoner-strecket. Daniel Franck säger samtidigt att utvecklingen fortsätter, nu mot automatiserade highlights och enskilda spelarkonton.

Sportsway har i dag kontor i fem europeiska länder och förhandlar med ett 15 tal sporter, som handboll och innebandy, för att få placera företagets ”öga” i halltaken.

-Vi har precis rullat ut nya AI-algoirtmer ( ett slaga recept som beskriver hur olika signaler ska föras och hur de ska hanteras för att nå  ett resultat).  Det är algoitmer som ger oss ännu bättre upptagningar från våra matcher. Det är högsta kvalité som gäller, betonar Daniel Franck.

Beroende på abonnemangets storlek, år eller månad, och serieomfattning, varierar avgiften för dig som användare av ”appen” mellan 995 kronor och 119 kronor.

Ingen begränsning, tvärtom

-Jag är övertygad om att det här ”ögat” kommer att lyfta intresset för vår sport ytterligare. Våra bredd -och ungdomsspelare, pojkar och flickor, ska förstås ha tillgång till en modern produkt. Som dotterbolag till förbundet ska vi på sikt vara vinstdrivande, avslutar Maria Wilén.

Tre Kronor, ishockeyns flaggskepp, har kanalmässigt sin hemvist i SvT.

Nuvarande avtal går ut efter säsongen 2024-2025. Avtalet är värt mångmiljonbelopp, och omfattar alla landslags turneringar, med undantag för senior-VM herrar som ligger under det Internationella förbundet, IIHF, och dess samarbetspartner, omstridda Infront med starka Kina-kopplingar.

-I övrigt är det SvT som gäller. Vi är mycket glada över vårt breda samarbete, från TV-pucken, JVM och dam-VM.  Tre Kronors VM-förberedande turneringar, som kommande Karjala Cup i november går också SvT, meddelar Christer Plars kommersiell chef på förbundet.

-Jag vill också framhålla att alla mästerskap för våra underliggande landslag, pojkar och flickor har sin hemvist i  SvT. Det är viktigt för ishockeyn att synas och vara tillgänglig för alla svenska hushåll, betonar Christer Plars, 

Han vill inte tala om några summor. Avtalets omfattning, och längd, avslöjar dock att beloppet utgör en betydande del i förbundets årliga bokslut. 

Nästa års VM i finska Tammerfors/Riga delas mellan SvT och Nent-gruppens kanaler, TV 3, TV 6, Viasat och Viaplay,  ett avtal som regleras via IIHF och Infront.

 Från och med 2024-2028 har Nent-gruppen den exklusiva rätten till herr-VM. Det innebär att 2025 års VM i Globen  och danska Herning,, kommer att sändas på TV 3 och TV 6 och övriga Viasat-kanaler.  Det svenska förbundets enda, och säkra intäktskälla vid det mästerskapet är antal sålda biljetter.

2024 avgörs VM i Prag och Ostrava.

KJELL NILSSON

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.