Hockey i tv en miljardindustri
Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar Idrottens Affärers unika granskning..
Nuvarande TV-avtal, som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.
2030 beräknas ligans totala ersättning , till de 14 SHL-lagen, uppgå till svindlande 900 miljoner kronor. Det totala värdet 2024-2030 beräknas till 5 miljarder kronor.
SHL har även avtal med SvT gällande Champions Hockey League där årligen fyra svenska lag deltar. Titelförsvarare är Rögle, gruppspelet pågår för närvarande. Prissumman för segrande lag den här säsongen till 5,3 miljoner. Det är okänt vad TV-avtalet innebär för deltagande lag.
Bör förhandla bättre
Hockeyallsvenskan har även de avtal med C More. Nuvarande avtal, som går ut säsongen 2025-2026 ger de 14 lagen sex miljoner var. I perspektiv av att landets andra serie rymmer storheter, och publiklag som Djurgården, AIK, Södertälje, Modo, Björklöven, är vår bedömning att C More dragit en vinstlott . Vid nästa förhandlingsrunda bör Hockeyallsvenskan kunna förhandla från en bättre ekonomisk sits..
Hockeyettan kantades förra säsongen av rubriker om bråk, bojkotter och lag som uteblev vid matcher. Boden och Karlskrona accepterade inte ligans TV-avtal.
Ligans nya ledning har inför den här säsongen tecknat ett fem årigt avtal med StayLive, grundat 2013 och ledande aktör inom streaming-tjänster. Förra säsongen distribuerade StayLive över en miljon livesändningar till kunder som Sportbladet, Sportexpressen, Elitserien i bandy och Indycar.
Jens Israelsson, Hockeyettans nye vd. säger att avtalet med StayLive är värt ”mångmijonbelopp” för ligans just nu 38 föreningar. Boden och Karlskrona står ännu utanför SayLive avtalet, då frågan om ekonomisk kompensation för de bojkotter lagen utsattes för förra säsongen inte har reglerats. Ärendet vilar i hockeyordföranden Anders Larssons långbänk.
SDHL, damernas högsta liga skrev inför säsongen 2019-2020 avtal som löper över sex år och som innebär en bred exponering av svensk damishockey i både Svt och för C More abonnenter. Övriga partners är rättighetsägaren svenska Sports XWI och produktionsbolaget Sportsground.
Bygga upp damhockeyn
SvT bevakar SDHL:s grundserie med 10 matcher, samt slutspelet med en match i kvarts och semifinal samt hela finalserien. C More har tillgång till hela spelprogrammet. XWI Sports är ett svenskt bolag, grundat 2016 och som på SDHL:s uppdrag också säljer den svenska ligan globalt. Grundare är Viktor Johansson.
-Vår ambition är att bygga upp intresset för SDHL och vi märker ett stegrande intresse i våra nordiska länder samt USA/Kanada. Det är en spännande utveckling, framhåller Viktor Johansson.
Den ekonomiska ersättningen till SDHL-lagen är inte känd.
I Svensk Hockey AB, ett dotterbolag till Svenska Ishockeyförbundet, talar ordförande Maria Wilén, tillika ledamot i förbundets styrelse, om en kommande revolution!
-Ja, jag kan inte hitta ett bättre ord för den utveckling, och de möjligheter, vi ser tack vara ”appen” svenskhockey.se. Tänk dig själv, du är ute och promenerar och vill ta del av äldsta sonens bortamatch i J18. Du har ett abonnemang på svenskhockey.se och i mobilen klickar du fram dig rätt match. Det inget annat än en revolution, utbrister Maria Wilén.
Via ”appen” svenskhockey.tv , den digitala tjänsten kommer över 60 000 matcher att direktsändas från 270 av landets 361 ishallar i landet.
Projektet startades upp första pandemiåret och växer lavinartat i omfattning. Redan nu är svenskhockey.tv uppe i en miljon visningar på sociala medier som TikTok och instagram.
Kameraöga i halltaket
Allt sker i samarbete med Sportway Nordic Group som ansvarar för infrastruktur och teknik.
Daniel Frank, vd. på Sportsway, och skolad av Jonas Persson, entreprenör och innovatör i sporträttigheter, hävdar att svensk ishockey är en internationell föregångare inom digitalisering av idrott.
-Vi erbjuder allt inom breddishockey, division ett och nedåt, ungdom och juniorer samt damserier under SDHL,det senaste av automatisk AI-teknik, berättar Daniel Franck.
AI står för artficiell intelligens.
-I ishallens tak har vi kameramannen i form av ett ”öga” bestående av fyra kameralinser. Kvalitén är så bra att norska TV 2 använder sig av vårt system för både herrar och damer på högsta nivå, säger Daniel Franck.
Bolagets utvecklingskostnader landar i dag på 50 miljoner-strecket. Daniel Franck säger samtidigt att utvecklingen fortsätter, nu mot automatiserade highlights och enskilda spelarkonton.
Sportsway har i dag kontor i fem europeiska länder och förhandlar med ett 15 tal sporter, som handboll och innebandy, för att få placera företagets ”öga” i halltaken.
-Vi har precis rullat ut nya AI-algoirtmer ( ett slaga recept som beskriver hur olika signaler ska föras och hur de ska hanteras för att nå ett resultat). Det är algoitmer som ger oss ännu bättre upptagningar från våra matcher. Det är högsta kvalité som gäller, betonar Daniel Franck.
Beroende på abonnemangets storlek, år eller månad, och serieomfattning, varierar avgiften för dig som användare av ”appen” mellan 995 kronor och 119 kronor.
Ingen begränsning, tvärtom
-Jag är övertygad om att det här ”ögat” kommer att lyfta intresset för vår sport ytterligare. Våra bredd -och ungdomsspelare, pojkar och flickor, ska förstås ha tillgång till en modern produkt. Som dotterbolag till förbundet ska vi på sikt vara vinstdrivande, avslutar Maria Wilén.
Tre Kronor, ishockeyns flaggskepp, har kanalmässigt sin hemvist i SvT.
Nuvarande avtal går ut efter säsongen 2024-2025. Avtalet är värt mångmiljonbelopp, och omfattar alla landslags turneringar, med undantag för senior-VM herrar som ligger under det Internationella förbundet, IIHF, och dess samarbetspartner, omstridda Infront med starka Kina-kopplingar.
-I övrigt är det SvT som gäller. Vi är mycket glada över vårt breda samarbete, från TV-pucken, JVM och dam-VM. Tre Kronors VM-förberedande turneringar, som kommande Karjala Cup i november går också SvT, meddelar Christer Plars kommersiell chef på förbundet.
-Jag vill också framhålla att alla mästerskap för våra underliggande landslag, pojkar och flickor har sin hemvist i SvT. Det är viktigt för ishockeyn att synas och vara tillgänglig för alla svenska hushåll, betonar Christer Plars,
Han vill inte tala om några summor. Avtalets omfattning, och längd, avslöjar dock att beloppet utgör en betydande del i förbundets årliga bokslut.
Nästa års VM i finska Tammerfors/Riga delas mellan SvT och Nent-gruppens kanaler, TV 3, TV 6, Viasat och Viaplay, ett avtal som regleras via IIHF och Infront.
Från och med 2024-2028 har Nent-gruppen den exklusiva rätten till herr-VM. Det innebär att 2025 års VM i Globen och danska Herning,, kommer att sändas på TV 3 och TV 6 och övriga Viasat-kanaler. Det svenska förbundets enda, och säkra intäktskälla vid det mästerskapet är antal sålda biljetter.
2024 avgörs VM i Prag och Ostrava.
KJELL NILSSON
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.
Ludvig Åberg är den ende svensken som spelar The Masters. På torsdagen går han ut klockan 19.12, och på fredag slår han ut 15.58.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.