Hans 30 miljoner stoppar inte splittringen
Rickard Pålsson, ägare till STCC, ville få slut på konflikten med TTA, ett bolag som bildades av fyra team som bröt sig ur när STCC ville införa ett nytt tekniskt reglemente.
Satsar - med eller utan TTA
- Det finns bara ett STCC och nu kommer vi fortsätta att satsa stenhårt på framtiden – med eller utan TTA-teamen. Jag kommer att finansiellt garantera en fortsättning under minst fem år framöver, låter Pålsson meddela.
Sedan bråket uppstod har parterna först hävdat sin respektive övertygelse, varpå de har börjat diskutera framtiden och det gick så långt att Pålsson övervägde att sälja STCC AB till TTA. Men nu säger han:
- I slutänden kände jag att det bästa för STCC:s framtid var att kvarstå som ägare till företaget och fortsätta den satsning som inleddes när jag tog över för fem år sedan.
STCC blir allt starkare
Han pekar på hur STCC har etablerats och möts av stor uppmärksamhet.
- Vi har också tagit mästerskapet till publiken via City Race i Göteborg och nästa år kör vi på Solvalla.
- Dessutom har vi bra tv-avtal, ett starkare startfält än någonsin och STCC växer i media så det knakar. Framtiden är ljus och jag vill arbeta vidare på att förverkliga den vision som jag hade när jag tog över 2006.
Ska köra två serier
Pålsson deklarerar att varumärket är starkt och att organsiationen idag är etablerad. STCC ska genomföras 2012 enligt planerna – och det samma gäller TTA där planeringen av en egen serie pågår för fullt.
- Planerna rullar på och jag vet att vi kommer att köra säsongen som kommer, säger Janne "Flash" Nilsson, en av de ledande bakom den nya organisationen.
Fråga är vad publiken anser…
- De hoppas väl att vi ska vara med, men det kommer vi inte att vara. Vi har gjort en professionell bedömning och nu ser vi fram emot att starta en bra show, säger Nilsson till TT.
De fyra teamen som har skapat ett bolag och beställt bilar för flera miljoner planerar för nio tävlingar 2012.
Därför splittras de
Det är införandet av ett nytt reglement, New Generation Touring Car, som splittrar stallen och förarna.
Ett nytt regelverk, typ det som gäller i brittiska BTCC, innebär att stallen själva kan utveckla motorerna. TTA kräver att motorna ska köra med likadana motorer.
Nu varslar STCC om att en stegvis övergång och det får Jan "Flash" Nilsson att reagera:
- Jag tror inte att det där reglementet någonsin kommer införas. Först var det 2012, sedan blev det 2013 och nu är det 2014. De skjuter på det hela tiden eftersom det inte är något bra reglemente.
Trots oenigheten vill Rickard Pålsson prata vidare med TTA:
- Det finns goda krafter inom TTA och vi är öppna för en dialog med alla deltagare i STCC när det gäller att utveckla mästerskapet, avslutar Pålsson.
Mest lästa just nu
Den bekväma lösningen när resultaten uteblir inom hockeyn är att sparka tränaren, att omgående riva kontraktet, trots att det oftast innebär en betydande merkostnad för föreningen – i storleksordningen 100 miljoner kronor under den senaste 25 års perioden.
8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.
Närmast kan vi se fram emot hockeyns Nations Cup i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Peter (inte verifierad)
mån, 2011-08-08 16:19
1. Det är TTA som räddar svensk banracing
Pålsson köpte STCC-bolaget 2006, detta var då ett färdigt koncept med sponsorer till 2011, tv-sändingar, m.m I dag så är det Pålssons företag som är de enda sponsorerna. Vad gäller den sportsliga rättvise biten så fungerar den inte som idrott sport skall göra. Man erbjuder dispanser, vikttillägg, turbo för biogas bilar, luftkoner. Har man bara pengar så kan man köpa sig en bra placering. Trots detta så vägrar STCC-bolaget och Pålsson att samarbeta med de andra teamen om att ändra detta. TTA har t.o.m frågat Pålsson om de fick köpa STCC-bolaget, men svaret var nej. Pålsson såg alltså till att TTA (www.ttagroup.se) måste m.a.o göra något annat för att rädda svensk banracing. Stcc-bolaget skapades 1996 av Jan "Flash" Nilsson, han är också en av personerna bakom TTA. Bara ett team omsätter 50-60 miljoner per år för att köra svesnk banracing på elitnivå, detta är avsevärt mycket mera än vad arrangören Stcc investerar. M.a.o så är det TTA som håller på och räddar svensk banracing. Volvo cars stöder TTA satsning för 2012. Tänkbara hur många personer som jobbar åt Volvo i Sverige. Både direkt och indirekt via verkstäder, underleverantörer, andra typer av företag.