Hans 30 miljoner stoppar inte splittringen

Rickard Pålsson försöker rädda banracing-Sverige genom att att pumpa in 10 miljoner kronor årligen till och med 2013. Men det hjälper inte, utbrytarna inom TTA vill lämna STCC och splittringen är total.
Annons

Rickard Pålsson, ägare till STCC, ville få slut på konflikten med TTA, ett bolag som bildades av fyra team som bröt sig ur när STCC ville införa ett nytt tekniskt reglemente.

Satsar - med eller utan TTA

- Det finns bara ett STCC och nu kommer vi fortsätta att satsa stenhårt på framtiden – med eller utan TTA-teamen. Jag kommer att finansiellt garantera en fortsättning under minst fem år framöver, låter Pålsson meddela.

Sedan bråket uppstod har parterna först hävdat sin respektive övertygelse, varpå de har börjat diskutera framtiden och det gick så långt att Pålsson övervägde att sälja STCC AB till TTA. Men nu säger han:

- I slutänden kände jag att det bästa för STCC:s framtid var att kvarstå som ägare till företaget och fortsätta den satsning som inleddes när jag tog över för fem år sedan.

STCC blir allt starkare

Han pekar på hur STCC har etablerats och möts av stor uppmärksamhet.

- Vi har också tagit mästerskapet till publiken via City Race i Göteborg och nästa år kör vi på Solvalla.

- Dessutom har vi bra tv-avtal, ett starkare startfält än någonsin och STCC växer i media så det knakar. Framtiden är ljus och jag vill arbeta vidare på att förverkliga den vision som jag hade när jag tog över 2006.

Ska köra två serier

Pålsson deklarerar att varumärket är starkt och att organsiationen idag är etablerad. STCC ska genomföras 2012 enligt planerna – och det samma gäller TTA där planeringen av en egen serie pågår för fullt.

- Planerna rullar på och jag vet att vi kommer att köra säsongen som kommer, säger Janne "Flash" Nilsson, en av de ledande bakom den nya organisationen.

Fråga är vad publiken anser…

- De hoppas väl att vi ska vara med, men det kommer vi inte att vara. Vi har gjort en professionell bedömning och nu ser vi fram emot att starta en bra show, säger Nilsson till TT.

De fyra teamen som har skapat ett bolag och beställt bilar för flera miljoner planerar för nio tävlingar 2012.

Därför splittras de

Det är införandet av ett nytt reglement, New Generation Touring Car, som splittrar stallen och förarna.

Ett nytt regelverk, typ det som gäller i brittiska BTCC, innebär att stallen själva kan utveckla motorerna. TTA kräver att motorna ska köra med likadana motorer.

Nu varslar STCC om att en stegvis övergång och det får Jan "Flash" Nilsson att reagera:

- Jag tror inte att det där reglementet någonsin kommer införas. Först var det 2012, sedan blev det 2013 och nu är det 2014. De skjuter på det hela tiden eftersom det inte är något bra reglemente.

Trots oenigheten vill Rickard Pålsson prata vidare med TTA:

- Det finns goda krafter inom TTA och vi är öppna för en dialog med alla deltagare i STCC när det gäller att utveckla mästerskapet, avslutar Pålsson.

Fakta

TTA består än så länge av fyra team i STCC:

+ Polestar, Volvos fabriksteam.
+ West Coast racing, stallet som vunnit flest lopp i STCC.
+ Flash Engineering, med Jan "Flash" Nilsson, stark enskild maktfaktor.
+ Brovallen Design, som driver Seats team.

Uppgifter gör gällande att ytterligare stall diskuterar en medverkan I TTA.

Peter (inte verifierad)

mån, 2011-08-08 16:19

1. Det är TTA som räddar svensk banracing

Pålsson köpte STCC-bolaget 2006, detta var då ett färdigt koncept med sponsorer till 2011, tv-sändingar, m.m I dag så är det Pålssons företag som är de enda sponsorerna. Vad gäller den sportsliga rättvise biten så fungerar den inte som idrott sport skall göra. Man erbjuder dispanser, vikttillägg, turbo för biogas bilar, luftkoner. Har man bara pengar så kan man köpa sig en bra placering. Trots detta så vägrar STCC-bolaget och Pålsson att samarbeta med de andra teamen om att ändra detta. TTA har t.o.m frågat Pålsson om de fick köpa STCC-bolaget, men svaret var nej. Pålsson såg alltså till att TTA (www.ttagroup.se) måste m.a.o göra något annat för att rädda svensk banracing. Stcc-bolaget skapades 1996 av Jan "Flash" Nilsson, han är också en av personerna bakom TTA. Bara ett team omsätter 50-60 miljoner per år för att köra svesnk banracing på elitnivå, detta är avsevärt mycket mera än vad arrangören Stcc investerar. M.a.o så är det TTA som håller på och räddar svensk banracing. Volvo cars stöder TTA satsning för 2012. Tänkbara hur många personer som jobbar åt Volvo i Sverige. Både direkt och indirekt via verkstäder, underleverantörer, andra typer av företag.

Nu skärper Björn Eriksson och Riksidrottsförbundet rösten och kravet på regeringen. RF gör bedömningen att den ekonomiska effekten för idrottsrörelsen ligger mellan fyra och sex miljarder kronor för 2021. Till regeringen lämnas därför idag krav på ekonomiskt stöd för kompensation och omställning för idrottsrörelsen på minst två till fyra miljarder kronor beroende på utvecklingen av pandemin och dess konsekvenser under 2021.

Göteborg får en ny jätteanläggning för padel. Det är företaget  Time4Padel som i samarbete med fastighetsbolaget Tuvebacken Förvaltnings AB planerar  ennybyggnation i Torslanda/Björlanda.  Parterna siktar på en unik anläggning som ska öppna i november-december.

Vintern och snön är här med besked och intresset för längdskidåkning är stort runt om i landet. I Vasaloppsarenan är förhållandena just nu i det närmaste idealiska med ett snödjup på närmare metern uppe i Sälen och fina skidspår hela vägen till Mora. Och Vasaloppsorganisationens arbete med att anpassa verksamheten och planera för att alla ska få en härlig och trygg och skidupplevelse i Vasaloppspåret i vinter pågår för fullt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

Solidsport, Nordens största plattform för streamingtjänster av idrott, har tecknat ett unikt avtal med Turkiska Basketbollförbundet. Kontraktet innebär att Solidsport blir global distributör av mediarättigheter för den turkiska högsta ligan, TBL (Turkish First League) och rankad trea i Europa.

Enligt SCB bor i Sverige, 2019 års siffror, 104 854 personer som antingen själva var födda i Turkiet, eller hade minst en förälder som var det.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.