I sportens (o)tillåtna värld
Ni ser på bilderna här hur olika resultat det kan bli.
- Fotograferna har en viktig uppgift för att minimera exponering av varumärken i inslagen. Självklart går det inte att få bort allting, men mycket kan lösas genom exempelvis täta bilder, förklarar Per Yng.
”Otillbörlig reklam”
Han är ansvarig utgivare för SVT Sport och väl medveten om problematiken som kommersialiseringen medför. Förutom att rätta sig efter de etiska riktlinjerna måste dessutom SVT, som som står för public service, anpassa inslagen efter radio- och TV-lagen.
Där står bland annat att det inte är tillåtet med ”otillbörligt kommersiellt gynnande”.
För att undvika onödig exponering har SVT sport antagit en strikt policy gällande varumärkesexponering. I stora drag innebär det att inga varumärken tillåts kontrollerade miljöer, som den egna studion.
Därför finns granskningsnämnden
Däremot får viss exponering förekomma när idrottarna intervjuas i miljöer SVT inte kan råda över, som inne på en arena eller i en spelaringång.
Granskningsnämnden är den instans som kontrollerar SVT:s beteende.
Men i en tid då idrotten kommersialiseras allt mer är ett mål förutom sportsliga vinster att vinna exponering. Det är vad sponsorerna betalar för. Det är vad föreningar och förbund jobbar för, och ju bättre synlighet desto mer samarbetsvänlig är sponsorerna vid nästa förhandling.
En skog av loggor
Alla arenor är fulla med olika varumärken och idrottarna själva liknar mest reklampelare, med sina kläder fullproppade av allehanda företagsloggor.
I verkligheten befinner sig journalister och fotografer i en skog av reklam i idrottssammanhang.
I de allmänna etiska riktlinjerna uppmanas journalist att förhålla sig kritisk mot ”när produkter eller varumärken exponeras i sammanhang som kan antas utgöra produktplacering”.
Täcker över varumärken
- Trots en strikt policy är gränsdragningen svår, berättar Per Yng.
Han exemplifierar med OS-studion och SOK:s uppmaningar till idrottarna att bära sina speciella kläder med sponsorloggor. Men om idrottarna inte får ha de kläderna har det också hänt att de inte ställer upp på intervju.
- Där handlar det ofta om en journalistisk bedömning. Hur intressant och viktig är personen att prata med, hur ska vi göra för att undvika exponering? säger Per Yng.
Återkommande diskussioner
- Så gott som dagligen diskuterar vi var gränsen går. Speciellt om vi har en mobil studio, som Vinterstudion.
- Om vi först intervjuar skidåkaren vid målgången och då tillåter full exponering, varför tillåter vi inte sponsrade kläder en kvart senare när han eller hon ska intervjuas i studion? fortsätter han.
I vissa fall kan varumärken täckas över i inslagen. Det innebär att de helt sonika redigerar bort sponsorerna som finns på idrottarens kläder eller i bakgrunden.
Idrottarna reagerar
Per Yng poängterar dock att det sker väldigt sällan.
- Självklart reagerar idrottarna på att vi gör så. De har ju intressen i att sponsorn får så mycket exponering som möjligt, förklarar han.
Per Yng beskriver processen som en ständigt pågående kamp.
Det händer ofta att idrottaren kommer till studion i en vanlig tröja som de sedan drar av sig när sändningen börjar. Under har de haft en tröja med sina sponsorer på.
Försöker komma runt
- Även när man rapporterar från olika evenemang är det svårt att komma runt exponeringen. Om vi kommer på ett sätt att gå runt varumärkena, dröjer det inte längre förrän sponsorerna tar till nya knep, som hur de ska placera sina reklamskyltar för att synas, säger Per Yng.
Speciell personal har som enda uppgift att hitta de bästa positionerna för att skyltar ska synas mest och bäst i TV-sändningen.
För inte så länge sedan fälldes också SVT Sport för ”otillbörligt kommersiellt gynnande” av granskningsnämnden.
En bok öppnade för intervju
Då gällde det en recension av boken om Zlatan Ibrahimovic, där granskningsnämnden ansåg att boken exponerades för mycket.
- I det fallet tycker jag nog att granskningsnämnden hade rätt. Det var en överexponering av boken, å andra sidan är det svårt att komma från det om man gör en recension, påpekar Per Yng.
Här var det också en fråga om att få en intervju eller ej. Något som tenderar att också öka. Dvs kravet är att sponsor syns, annars blir det heller ingen träff med stjärnan. Så långt har det gått.
Märligt med Hellner och Nordhug
Mycket stor uppmärksamhet vållade också inslaget i Vinterstudion om Marcus Hellner och Petter Northug som fick synnerligen mycket tid att exponera Pokerstars.
SVT Sport gjorde ett reportage om kampen mellan de två skidstjärnorna. Tid anslogs till att grabbarna fick prata om kommersialismen runt tävlandet.
Inslaget var utförligt och det gällde också en speciell sponsor. Alltså pokerleverantören.
Försökte minska reklamen
Det gick inte att ta miste på att Hellner och Northug betalas av spelbolaget. SVT:s försök at kringgå reklamen var att låta stjärnorna ingå i en utmaning i poker och tennis. Med ett pris, förloraren skulle skänka 10 000 kr till ungdomsidrott i vinnarens hemland.
Gissningsvis och logiskt är att Pokerstars gladeligt stod för de pengarna. I synnerhet som inte bara SVT sände, det gjorde även NRK.
Det blev bara för mycket. Pokerföretaget fick synlighet så det förslog och blev över. Motsvarande reklamköp hade kostat åtskilligt.
Förlorare var...
Vinnaren var Pokerstars – och stjärnorna vars lönekuvert gynnades. Och förlorarna var SVT och troligen också tittarna.
Är det bara att acceptera situationen att kampen har så olika intressen att det är oförenligt?
Per Yng har dock en idé hur man kan gå runt det.
- Man får väl ta fram det journalistiskt intressanta i att kommersialiseringen har lett till en otroligt nedkladdad miljö av sponsorer, avslutar han.
Freja Andersson
Mest lästa just nu
- Vi vill ha stabilitet, vi måste också vara lyhörda för verkligheten. Det är ansträngt i många av våra klubbar., säger Hockeybasen Anders Larsson.
Verkligheten i SHL är att lönenivån väcker uppseende, inte minst efter en analys av kreditupplysningsföretaget, CreditSafe.
I en sammanställning av företag med högst snittlöner i landets kommuner är Örebro Elithockey AB i topp i Örebro kommun bland alla bolag. SHL-laget Örebro HC:s moderbolag har 65 anställda och en årslön på i snitt 774 000 kronor. Då ingör ändå inte Lön till styrelse och vd.
SHL-ettan Brynäs nobbades helt av Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam då han presenterade sin trupp till Beijer Hockeys Games, 6-9 februari, då Avicci Arena återinvigs efter en totalrenovering i miljard-klassen.
Ingen Brynäs-spelare föll Sam Hallam i smaken, det är förstås anmärkningsvärt. Som nykomling har Brynäs krossat allt motstånd, slagit knock på förhandstipsen i höstas och framstår nu som en seriös guldkandidat
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.
Närmast kan vi se fram emot hockeyns Nations Cup i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Hinc Robur et securitas (inte verifierad)
tis, 2013-01-22 10:47
1. Ett löjets skimmer
När SVT sänder stora idrottsevanemang så är en stor del av arrangemanget bekostat av sponsorer. Dom bidrar alltså till TV har något intressant att visa. SVT i sin tur kan då få sponsorer som "bidrar" till sändningen, antingen av ett direkt exponeringsintresse eller också därför att man vill ha évanemanget sänt då man också är arenasponsor. Sedan intervjuas de tävlande med med ny,tydligare utrustning, tydligare mössa och överdragskläder framför en stor vägg med sponsorer. Att sedan, i studio, intervjua samma tävlande med övertejpade märken är löjligt och avviker så starkt från verkligheten att man bara sitter och funderar/gissar på vad det står under tejpen.