Sportjättar vill vara utan päls
Pälsfria listan är namnet på den lista som tagits fram av det internationella nätverket Fur Free Alliance under projektnamnet Fur Free Retailer Program.
94 svenska företag på listan
Bakom Fur Free Alliance står 30 djurrätts- och djurskyddsorganisationer från hela världen, bland annat Djurens Rätt i Sverige. Gemensamt är att de alla arbetar för en pälsfri värld.
Den världsomspännande listan har i dag 297 företag som via avtal försäkrat att de inte säljer, eller kommer att sälja, klädesplagg eller accessoarer med päls från djur.
94 av dessa har verksamhet i Sverige. Tre av dessa i sin tur är alltså sportjättarna Stadium, Intersport och Team Sportia.
Påverka andra aktörer
Ulf Kinneson, vd för Intersport med över 150 butiker runt om i landet, förklarar i Djurens Rätts medlemstidning Djurens Rätt att pälsfria listan är ett viktigt steg i Intersports arbete med att visa samhällsengagemang.
- Intersport tar avstånd ifrån att djur avlivas för sin päls skull och har under en längre tid haft pälsfria butiker, men i och med beslutet kommuniceras ställningstagandet tydligare till våra kunder. Vi tror även att det kan påverka andra aktörer i branschen att skriva på listan. Tillsammans kan vi göra ännu större skillnad, säger Ulf Kinneson.
Intersports vd hoppas att företagets ställningstagande har inverkan både på pälsindustrin och andra företag i branschen – i det sistnämnda fallet att också bli pälsfria.
Positiv reaktion från kunderna
Reaktionen från kunderna har varit positiv, enligt Ulf Kinneson:
- Vi har fått massvis av positiva reaktioner på vårt beslut, inte minst i sociala medier, säger han till tidningen Djurens Rätt.
Stadium, Nordens största sportkedja, har också skrivit på och är med på listan. Även Stadium har goda erfarenheter att berätta om.
- År 2011 tog Stadium beslutet att bli en pälsfri kedja. Vi kan inte påvisa på några konkreta resultat i form av ökad försäljning eller varumärkesvärde. Sedan vårt deltagande har dock responsen varit väldigt positiv både externt och internt, säger Stadiums PR- och informationschef Ebba Seidlitz till Idrottens Affärer.
Kunderna ska känna sig trygga
Det var flera sammanhängande anledningar till beslutet, som gäller Stadiums samtliga 150 butiker i Sverige, Danmark och Finland.
- Genom vårt deltagande i Fur Free Alliance vill vi att våra kunder ska känna sig trygga med produkterna vi erbjuder. För oss är det viktigt att tydligt visa vad vi står för både gentemot våra kunder och leverantörer, och att agera efter dessa värderingar, säger Ebba Seidlitz.
Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum, branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige, säger till Idrottens Affärer:
- Det är viktigt att våra medlemsföretag tar ställning helhjärtat och med stor trovärdighet. Ett engagemang som detta måste förankras internt hos alla anställda. Då blir det en viktig och seriös ingrediens i varumärket. Därmed blir det i sin tur betydelsefullt för kunderna och avgör vad och var de handlar.
Camilla Björkbom, ordförande i Djurens Rätt, säger om sportkedjornas engagemang:
- Jag är oerhört glad över det ökande intresset hos företagen att visa att de tar ställning. Djurskydd har blivit en naturlig del av deras etiska arbete och det är något som är viktigt för många människor. Det är glädjande att företag alltmer börjar titta på alternativa material, så att kunderna kan köpa snygga och funktionella kläder utan att djur lidit för dem.
Räven hör också till de grupper som utnyttjas för klädindustrin, men i Sverige vill allt flera företag inte veta av utnyttjandet av djur.
Mest lästa just nu
Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa.
Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV. Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.
Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats.
Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.