Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

70 event med 40 000 besökare i snitt krävs för lönsamhet i Solna

Det väntade beskedet kom idag. Väntat därför att AEG är så mycket professionellare organisation än nybörjarna på Swedbank arena som dessutom är för stor för Allsvenskan.

Iprenpaketen torde dock som en följd av detta bli frekventa föremål på skrivborden hos ägarna Svenska Fotbollsförbundet, Solna stad, Peab, Fabege och Jernhusen samt hos namnsponsorn och långivaren Swedbank.

Jag vet inte vilka ekonomiska åtaganden Solna kommun egentligen har. Det verkar ingen veta, men så mycket förstår jag att ägarna är de som får betala förluster och nedskrivningar och empiriskt vid monument brukar en generation politisk ledning förbrukas för att förtroende skall återskapas.

Jag vet inte hur SvFFs åtagande ser ut och Lagrell har redan aviserat sin avgång så här kan vi bara gissa vilken påverkan en förlust 2013 får för ägarna. Jag gissar att SvFF har förberett det här genom att lägga arenaägandet i ett bolag som i värsta fall går att kursa. Inte vackert men moral betyder rätt lite om summan är stor.

Det generella nyckeltalet för arenor är att det krävs 60 event per år. Fördyringar gör att man kan anta att 70 event med ett snitt om 40 000 besökare krävs för lönsamhet i Solna.

I nuläget med AIK borta (såvida detta inte är ett extremt fiffigt förhandlingstekniskt utspel) så kan SvFf lägga ca fyra av normala sex hemmamatcher för landslaget på arenan (fotbollen är väldigt distriktsstyrd och Malmö resp Göteborg går inte att negligera).

EM för damer lockar inte publik i sådan omfattning att det räknas som event. Landslagets förmåga att locka storpublik hänger dessutom på en persons närvara samt ett lyckat EM-kval så även här är risken stor.

Kvar är 66 Event som skall locka 40 000 besökare i genomsnitt. Konkurrensen från Malmö, Göteborg, Globens tre arenor, Stadion samt för megaartister Köpenhamn och Oslo är mördande. Det finns inte tio artister som fyller Swedbank arena två kvällar i rad och de här artistera har Asien som ett mycket lönsammare alternativ än Norden. För väldigt många konserter är arenan för stor.

Jag gör bedömningen utifrån de siffror jag kunnat ta del av och min kunskap om marknaden att Lagrell med drömmar om EM som grund har lyckats få ett antal aktörer att satsa 2,2 miljarder på en arena som aldrig kommer att gå runt.

En årlig förlust på nivån nio siffror är inte konstig på något sätt. Räntor, avskrivningar och underhåll är inga små siffror när man bygger för flera miljarder. Biljettintäkter skall delas med artisternas bolag och dessutom hantera stora kostnader för genomförande. Därav behovet av många event med mycket folk.

När SKL publicerade sin stora genomgång av kommuners satsningar på arenor så doftade rapporten stora förluster för ägare. Det är nu troligt att vi får ett exempel på nivåer som får landsorten att framstå som amatörer.

Vore jag ordförande i ett fotbollsdistrikt eller ett elitlag så är frågan till Lagrell självklar - hur mycket måste SvFF betala om Swedbank arena går med 100 millar i förlust fem år i rad?

Jag känner mig trygg att opposiitonen i Solna redan har skrivit ner frågan till nästa fullmäktige.

Trist om Swedbank först på ett fantastiskt sätt lyckas reda upp den baltiska soppan och sedan skall få sitt varumärke förknippat med ett arenafiasko.

Återstår bara att säga ett jättegrattis till Globens Vd Ninna Engberg.

Dan Persson

Anonymous (inte verifierad)

fre, 2011-02-25 14:39

1. Har svårt att se hur det

Har svårt att se hur det skall gå ihop, ÄVEN om SvFF får behålla AIK som hyresgäst. Förutsatt att alla siffror som presenteras här stämmer....

Magnus (inte verifierad)

fre, 2011-03-04 11:29

2. Mycket bra blogginlägg.

Mycket bra blogginlägg. Kanske beroende på att det här är enbart ett ekonomiskt ställningstagande, vilket det inte är med exempelvis slopandet av 51 % regeln. Dock undrar jag över brytpunkten 60 event per år som beskrivs som nyckeltal. Det har ju inte de flesta arenor idag. ca 30 matcher och sedan kanske 10 konserter på det är mer rimligt. Förutom i största arenorna. Varifrån kommer denna siffra?

Johanna Graf (inte verifierad)

tis, 2011-05-03 13:41

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.