Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

70 event med 40 000 besökare i snitt krävs för lönsamhet i Solna

Det väntade beskedet kom idag. Väntat därför att AEG är så mycket professionellare organisation än nybörjarna på Swedbank arena som dessutom är för stor för Allsvenskan.

Iprenpaketen torde dock som en följd av detta bli frekventa föremål på skrivborden hos ägarna Svenska Fotbollsförbundet, Solna stad, Peab, Fabege och Jernhusen samt hos namnsponsorn och långivaren Swedbank.

Jag vet inte vilka ekonomiska åtaganden Solna kommun egentligen har. Det verkar ingen veta, men så mycket förstår jag att ägarna är de som får betala förluster och nedskrivningar och empiriskt vid monument brukar en generation politisk ledning förbrukas för att förtroende skall återskapas.

Jag vet inte hur SvFFs åtagande ser ut och Lagrell har redan aviserat sin avgång så här kan vi bara gissa vilken påverkan en förlust 2013 får för ägarna. Jag gissar att SvFF har förberett det här genom att lägga arenaägandet i ett bolag som i värsta fall går att kursa. Inte vackert men moral betyder rätt lite om summan är stor.

Det generella nyckeltalet för arenor är att det krävs 60 event per år. Fördyringar gör att man kan anta att 70 event med ett snitt om 40 000 besökare krävs för lönsamhet i Solna.

I nuläget med AIK borta (såvida detta inte är ett extremt fiffigt förhandlingstekniskt utspel) så kan SvFf lägga ca fyra av normala sex hemmamatcher för landslaget på arenan (fotbollen är väldigt distriktsstyrd och Malmö resp Göteborg går inte att negligera).

EM för damer lockar inte publik i sådan omfattning att det räknas som event. Landslagets förmåga att locka storpublik hänger dessutom på en persons närvara samt ett lyckat EM-kval så även här är risken stor.

Kvar är 66 Event som skall locka 40 000 besökare i genomsnitt. Konkurrensen från Malmö, Göteborg, Globens tre arenor, Stadion samt för megaartister Köpenhamn och Oslo är mördande. Det finns inte tio artister som fyller Swedbank arena två kvällar i rad och de här artistera har Asien som ett mycket lönsammare alternativ än Norden. För väldigt många konserter är arenan för stor.

Jag gör bedömningen utifrån de siffror jag kunnat ta del av och min kunskap om marknaden att Lagrell med drömmar om EM som grund har lyckats få ett antal aktörer att satsa 2,2 miljarder på en arena som aldrig kommer att gå runt.

En årlig förlust på nivån nio siffror är inte konstig på något sätt. Räntor, avskrivningar och underhåll är inga små siffror när man bygger för flera miljarder. Biljettintäkter skall delas med artisternas bolag och dessutom hantera stora kostnader för genomförande. Därav behovet av många event med mycket folk.

När SKL publicerade sin stora genomgång av kommuners satsningar på arenor så doftade rapporten stora förluster för ägare. Det är nu troligt att vi får ett exempel på nivåer som får landsorten att framstå som amatörer.

Vore jag ordförande i ett fotbollsdistrikt eller ett elitlag så är frågan till Lagrell självklar - hur mycket måste SvFF betala om Swedbank arena går med 100 millar i förlust fem år i rad?

Jag känner mig trygg att opposiitonen i Solna redan har skrivit ner frågan till nästa fullmäktige.

Trist om Swedbank först på ett fantastiskt sätt lyckas reda upp den baltiska soppan och sedan skall få sitt varumärke förknippat med ett arenafiasko.

Återstår bara att säga ett jättegrattis till Globens Vd Ninna Engberg.

Dan Persson

Anonymous (inte verifierad)

fre, 2011-02-25 14:39

1. Har svårt att se hur det

Har svårt att se hur det skall gå ihop, ÄVEN om SvFF får behålla AIK som hyresgäst. Förutsatt att alla siffror som presenteras här stämmer....

Magnus (inte verifierad)

fre, 2011-03-04 11:29

2. Mycket bra blogginlägg.

Mycket bra blogginlägg. Kanske beroende på att det här är enbart ett ekonomiskt ställningstagande, vilket det inte är med exempelvis slopandet av 51 % regeln. Dock undrar jag över brytpunkten 60 event per år som beskrivs som nyckeltal. Det har ju inte de flesta arenor idag. ca 30 matcher och sedan kanske 10 konserter på det är mer rimligt. Förutom i största arenorna. Varifrån kommer denna siffra?

Johanna Graf (inte verifierad)

tis, 2011-05-03 13:41

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Mikael Ymer får ett wildcard och kallas in till  Båstad-tennisens herrturnering, där han blir det främsta namnet tillsammans med storebror Elias Ymer och William Rejchtman. Det är femte gången Mikael Ymer spelar turneringen i Båstad, i nästa vecka.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.