Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"AIK mot rekordvinst efter förhandling"

AIK Fotboll kan öka intäkterna i alla led och får resurser som överträffar det mesta bland elitklubbarna. Foto: Erik Mårtensson, Scanpix


Hur det rent sportsliga går 2013 har jag självfallet ingen aning om. Korrelationen mellan ekonomi och sportsliga resultat är som bekant inte absolut. Trist vore det dessutom om så var fallet. Men att 2013 blir AIK Fotbolls bästa år ekonomiskt är dock troligt.

Det får självfallet konskevensen att man har råd med dyrare spelare. Om det sedan leder till fler vunna matcher beror på många faktorer, men visst kommer 2013 och flytten till nya arenan att vara en höjdare när det noterade bolaget summerar första året i Friends arena.

Höjningar, hellre sänkningar av årskorten

Jag hör rykten om kraftigt ökade priser på årskort, men här finns inga beslut och jag blir inte förvånad om det till och med kan bli sänkningar för vissa kategorier. Matchdagsintäkten styrs av många faktorer och för höga årskortsavgifter, respektive biljettpriser sänker intäkten på samma sätt som för låga avgifter gör.

En kvalificerad gissning (finns inga alternativ) är att det vi får se är en ökad mångfald med årskortspriser från dagens nivå upp till årskort av VIP-karaktär för mycket höga priser. Även för biljetter till enskilda matcher får vi priser från under 100-lappen till över 1 000 spänn beroende på plats och paketering.

Inom hela arenaindustrin är trenden entydig.  Samma Revenue management (hur man tjänar mer pengar på lagret av platser) tänk som flygbolag och hotellkedjor har använt sig av i decennier är på väg in i Arena industrin.

Modellen för prissättning

Det innebär följande enkla förändringar som implementeras över tid.

1. Prissättning sker tidsmässigt. Ju tidigare man köper en biljett till en match, desto billigare blir den, ju senare desto dyrare. Enda fungerande modellen för det vi kallar inventory business.

2. Väsentligt många fler kategorier biljetter för att tillfredsställa alla önskemål. 

3. Väsentligt mer paketering, dvs utöver biljetten ingår en massa olika paket på mat och dryck.

Försiktiga - och vågade

Min gissning är att AIK kommer att vara mycket försiktig med prishöjningar för ett antal standardplatser och sedan ta i ordentligt för både kräsna konsumenter och företagskunder på de bra platserna.

Det är lika viktigt att nå målet fler besökare som att kunna höja snittpriserna ordentligt.

Ett ökat publiksnitt med 30-50 procent 2013 är inte orimligt och utöver att matcherna blir väderneutrala, och arenan är ofantligt mycket bekvämare är 2013 inget sommar-OS och inget fotbolls EM/VM som stör publiksiffrorna. Örebromatchen i söndags som gick samtidigt som handbollsfinalen kostade 3 000-5 000 åskådare.

De som inte tror bekvämligheten har betydelse måste betänka att nu handlar det om att gå från att sitta i en VW 1200 av 1958 års modell till en Audi A7 2012 års modell i skillnad.  Allt är helt enkelt ofantligt mycket bättre. 

25 miljoner i större intäkter

AIK med 207 000 besökare år 2011 bör kunna räkna med upp emot 300 000 besökare 2013. Det rycker sönder åskådarantalet i Allsvenskan ytterligare där bottenskrapet publikmässigt ligger under 50 000 åskådare.

Ett ökat snitt på 50 spänn per besökare är också rimligt att räkna med. Med i stort sett samma kostnad för hyra av arenan om den informella information jag fått mig till del är korrekt.

Vi pratar ca 25 miljoner till i intäkter för AIK fotboll och det före ökade intäkter för sponsring, event och reklamsom den nya arenan skapar. 

Mycket större resurser än Djurgården

Konkurrensfördelen mot de andra lagen blir stor. AIK var extremt skickliga när de förhandlade fram sitt arenaavtal och kunde tack vara byggandet av två arenor spela ut dem mot varandra.

Även om Djurgårdenlyckades väl i sin förhandling och får liknande fördelar och utveckling när Stockholmsarenan blir klar så är min bedömning att AIK kommer att tjäna mer än någon annan.

Rent teoretiskt så skall de ökade intäkterna ge AIK chansen att förbättra sina sportsliga framgångar.  Nu är värvningar och lagbygge ingen exakt vetenskap men över tid så har AIK nu lagt grunden till ökade sportsliga framgångar, bättre fotboll och i slutändan en positiv spiral av fler åskådare och mer pengar.

Djurgården får under 2013 en liknande situation med Stockholmsarenan men den trista sanningen är att de övriga arenorna inte ens är nära i design och struktur för att kunna skapa intäkter på samma sätt.

 

Fotnot 1: AIK Fotboll AB redovisar en förlust före skatt på 267 000 kronor för årets andra kvartal. Att jämföras med förlusten på 769 000 kronor under samma kvartal i fjol. Intäkterna från rörelsen steg till 25,4 miljoner kronor, upp från 24,7 miljoner ett år tidigare.

Fotnot 2: På torsdagen håller klubben ett informationsmöte. Inbjudna är aktieägare, medlemmar, supportrar, samarbetspartners, media och andra intresserade till ett, som klubben kallar, öppet informationsmöte angående AIK Fotboll AB:s kvartalsrapport 2 och den sportsliga verksamheten.

Delar av AIK Fotboll AB:s styrelse, vd Thomas Edselius, chefstränare Andreas Alm, scoutingansvarige Björn Wesström och kommunikationschef Gabriella Blombäck deltar för att informera om såväl ekonomi som sporten 2012.

Dan Persson

Mathias (inte verifierad)

fre, 2012-08-17 10:33

1. "Djurgården får under 2013 en

"Djurgården får under 2013 en liknande situation med Stockholmsarenan men den trista sanningen är att de övriga arenorna inte ens är nära i design och struktur för att kunna skapa intäkter på samma sätt." Kan du berätta för oss oinvigda vad exakt det är i strukturen och designen av Friends arena som gör att AIKs ca 20-25 000 åskådare kommer generera så ofantliga mycket större intäkter än DIFs uppskattningsvis ca 20 000 åskådare på Stockholmsarenan?

Fredrik (inte verifierad)

fre, 2012-08-17 12:36

2. Jag delar artikelförfattarens

Jag delar artikelförfattarens åsikt att AIK kommer gå ut starkare finansiellt av arenabytet, men jag tror inte det kommer ske så drastiskt som +25 msek redan 2013. Artikeln är baserad på "tycker&tror" och inte så mycket bekräftad rådata. Det vi vet att AIK's arenagrupp sagt om arenabytet är att AIK får del av övriga intäkter såsom mat, dryck, parkeringsavgifter och det är förstås bra. När det gäller åskådarsiffrorna så tror jag att AIK's sportsligaresultat är viktigare än vädret eller om stolen är bekväm. Ett AIK i topp drar mycket publik, medan ett AIK som inte ligger i topp drar väsentligt färre publik. Jag tror personligen att 2012 och 2013 blir plus-minus-noll år, men att den nya arenan ger oss möjligheter att växa. Kom ihåg att de satsningar som nu görs (Majstorovic, Goitom, 23-årig landslagsman från Ghana) också utökar kostnadssidan. Om vi tittar på 2-3 års sikt och om vi kan bibehålla bra sportsresultat, ja då tror jag att AIK kommer ha stor nytta av den nya arenan och framför allt det nya avtalet och de ytterligare satsningar som tillkommer genom ökad mediaexponering osv.

Dan Persson

sön, 2012-08-19 18:30

3. Fredrik, jag sätter inte

Fredrik, jag sätter inte rubriker och hade inte valt rekordvinst, AIK lär använda varje krona över efter nödvändig städning av balansräkning till nya spelare så nettot blir noll på en högre intäktsnivå. Vi pratar om en ökning av intäkter på nivån 25% och den har jag bedömt som rimlig. Sedan kan ingen förutsäga framtid så några rådata finns inte. Lag tappar publik om det går väldigt dåligt och får publik om det går väldigt bra. I hela mellanregistret så är tabellplacering och publik mindre viktigt. Bekvämlighet, service, utbud, sociala faktorer är idag lika viktiga för de ca 70% av publiken och 100% av tillväxten publik som inte är hard core. Hard core räcker inte för att leva på så tricket är att nå de andra. Då är arenan viktig.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.