Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
En mycket trist läsning om allsvenskan
Så illa är det – de allsvenska klubbarna omsätter för lite, tjänar för lite, har för litet eget kapital, för dålig beläggning och intäkten per besökare är för låg.
En bedrövlig sporthelg där både Arsenal och Luleå förlorade och inget annat av intresse pågick gav tid att läsa Deloittés rapport om Allsvenskans ekonomi.
Nedslående siffror
Den innehöll inte heller några glädjeskutt, tvärtom. Viktigt att komma ihåg är att det är 2012 års siffror som rapporten baseras på. Dock lär förbättringarna 2013 vara relativt små när det gäller hard core ekonomi även om publiksiffrorna förbättras av Malmö, AIK i ny arena och Djurgården i ny arena.
För att sammanfatta, klubbarna omsätter för lite, tjänar för lite, har för litet eget kapital, för dålig beläggning och intäkten per besökare är för låg.
Orsaken till ovanstående är inte möjlig att finna i rapporten. Orsakssambandet är dessutom alltför komplext men skall man finna en mer dominerande orsak än andra så är det den extremt heterogena strukturen som allsvenskan uppvisar.
Bara fyra lag över 10 000 i publiksnitt
Sju av de 16 lagen har ett publiksnitt på under 5 000 personer. Vad värre är, samma lag drar också minst folk på bortamatcherna. Bara fyra lag har 2012 ett publiksnitt på över 10 000.
Skillnaden i omsättning är för stor för att det skall skapas synergier. Här bör vi också komma ihåg att relationen omsättning och tabellplacering är extremt hög, väl över 90 procent om man mäter över flera år, men genomgående hög och 2012 i stort sett exakt.
En sportsligt spännande Allsvenska förutsätter en jämnare ekonomi.
Spretigt även ideologiskt
De sex lag som omsätter mindre än 50 miljoner samt Häcken där omsättningen kommer från annan verksamhet har inte omsättning nog att ses som en elitförening.
För att skapa lite relation behöver Real Madrid två dagar på sig för att passera Syrianskas årsomsättning. Malmö omsätter mest, här behöver Real Madrid 13 dagar för att passera. Även när vi tar hänsyn till befolkning och BNP är omsättningen åt skogen för låg.
Min upplevelse är att det spretar rätt ordentligt ideologiskt också. Från superkommersiellt till ideellt. Inget egentligt problem för match, men svårt att skapa gemensam utveckling om värdegrunden skiljer sig för mycket.
Finns inget positivt!
Upptagningsområdena skiljer sig också mycket åt. Elitidrotten når ca 0,8 procent av BNP i upptagningsområde och då är det en avgörande fördel om det bor många och finns ett väl utvecklat näringsliv.
Lag från välmående regionala kluster som Helsingborg, Kalmar, Halmstad, Norrköping och liknande skall över tid kunna klara sig väl. Men orter med färre än 50 000 personer inom tre mil skall inte spela i Allsvenskan.
Det stora gisslet är för dåliga och för stora arenor. Med en beläggning under 50 procent är det i praktiken omöjligt att höja snittpriserna och arenorna är med några undantag inte byggda för att skapa hög arenakonsumtion eller vara en plats som attraherar kunder inom upplevelseindustrin.
En stor del av fotbollens problem är att upplevelsen är så dålig att man måste vara extremt fotbollsintresserad för att gå på match. Jämför SHL där det går att sälja ut de dyraste stolarna fast man inte ser isytan eller Premier League där icke fotbollsintresserade kan lägga 2 000 kronor för att det är en så häftig upplevelse.
Det tristaste efter allt ovanstående elände är dock att det inte fanns något positivt att skriva om i rapporten.
Mest lästa just nu
Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).
- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.
En entusiast och eldsjäl i samma person. Och han snackar inte bara utan får saker och ting gjorda. En Lars Månsson skulle det finnas lite varstans, då blev mycket uträttat. Han har svarat för ett enastående arbete i Arvika.
Lars har förverkligat idén om ”Arenan” och den blir nu till modell för varenda kommun i Sverige. Så bra är det bakomvarandet tänket och nyttan med skapelsen.
Han är SHL-ishockeyns högst avlönade svenske spelare. Skatteverkets siffror avslöjar att Färjestads forward Marcus ”Lilliz” Nilsson, 33, år, redovisade en taxerad inkomst på 3 279 800 kr, taxeringsåret 2022.
Santidigt sprider sig en osäkerhetsfaktor bland SHL-klubbarna och allmänt inom idrotten. Våldsutvecklingen i samhället påverkar alla och risken för attentat har ökat.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.
Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.
Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.
Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos 27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.
Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar.
– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen
Erik (inte verifierad)
tors, 2014-02-13 13:09
1. Du skriver detta som att det
Du skriver detta som att det vore självklart att alla vill öka omsättningen oavsett pris. Jag förstår att du vill göra det och du nämner att det finns olika ideologier, men varför tror du att det spretar så mycket? Vi som är ansvariga för att fotbollen i Sverige hålls vid liv lär knappast fortsätta göra det om fotbollen börjar handla om att öka sin omsättning. Vilka ska då hålla sporten vid liv? Inte är det barnfamiljerna som inte går på matcherna när det regnar eller 65-plussarna som slutar gå när deras "älskade" HBK (där de kan namnet på en spelare) har förlorat två matcher.Dan Persson
tors, 2014-02-13 21:40
2. Nja Erik. Högre omsättning
Nja Erik. Högre omsättning har en total relation med bättre fotboll eftersom spelarna enbart spelar där de utifrån sin kunskap får mest betalt. Du skriver "vi som är ansvariga för att fotbollen hålls vid liv" och då förstår jag inte vilka du menar. Är det tv-tittarna som står för ca 50% av intäkterna, sponsorerna som står för 25%. För det kan inte vara klackarna, de skapar massa god stämning, men står för en försumbar del av intäkterna.Erik (inte verifierad)
tors, 2014-02-13 22:02
3. Jag förstår såklart att
Jag förstår såklart att fotbollen blir bättre om omsättningen ökar, men jag tror inte att omsättningen ökar i längden om klubbarna på kort sikt satsar på att öka intäkterna. Vi som håller sporten vid liv är vi som köper säsongskort och åker på bortamatcher. Utan oss skulle varken tv-avtalspengar eller sponsorpengar finnas. För övrigt skulle jag gärna minska min klubbs omsättning med 50% om det innebar att min klubb slapp det där TV-avtalet.Victor Capel (inte verifierad)
tis, 2014-02-18 16:19
4. Finns rapporten att läsa
Finns rapporten att läsa någonstans?Och varifrån får du siffran att TV-tittarna står för 50% av intäkterna? SvFF:s egna siffror är 15% (http://fogis.se/ImageVault/Images/id_92446/scope_0/ImageVaultHandler.aspx, Sid 9).
Sist men inte minst så ser jag inte riktigt anledningen till att man skulle separera "klackarna" från den övriga kärnpubliken när man talar om varifrån intäkterna kommer, som långsiktig trend och vilka som "kämpar för att fotbollen ska leva". Det är ingen skillnad mellan en klackbesökare och en besökare på familjeläktaren eller bästa plats i den aspekten. Publikintäkterna är dock högre än TV-pengarna i Allsvenskan (se samma länk ovan), 19%.För det större klubbarna är ration mellan publikintäkter och TV-pengar ännu större, en klubb som AIK kan förlora pengar på att TV-sända matcherna och TV-avtalspengarna är för klubben "försummbara" (under 10% av omsättningen), publikintäkterna däremot direkt nödvändiga för överlevnad.
Jag är till stor del beredd att hålla med dig i dina generella tankar om det här, men det blir lite av när du slänger dig med egna, påhittade siffror. Oseriöst Dan.