Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

En mycket trist läsning om allsvenskan

Malmö omsätter mest, men för att få lite perspektiv, det tar Real Madrid 13 dagar att passera MFF:s årsomsättning. Foto: TT Nyheter


Så illa är det – de allsvenska klubbarna omsätter för lite, tjänar för lite, har för litet eget kapital, för dålig beläggning och intäkten per besökare är för låg.

En bedrövlig sporthelg där både Arsenal och Luleå förlorade och inget annat av intresse pågick gav tid att läsa Deloittés rapport om Allsvenskans ekonomi.

Nedslående siffror

Den innehöll inte heller några glädjeskutt, tvärtom. Viktigt att komma ihåg är att det är 2012 års siffror som rapporten baseras på. Dock lär förbättringarna 2013 vara relativt små när det gäller hard core ekonomi även om publiksiffrorna förbättras av Malmö, AIK i ny arena och Djurgården i ny arena.

För att sammanfatta, klubbarna omsätter för lite, tjänar för lite, har för litet eget kapital, för dålig beläggning och intäkten per besökare är för låg.

Orsaken till ovanstående är inte möjlig att finna i rapporten. Orsakssambandet är dessutom alltför komplext men skall man finna en mer dominerande orsak än andra så är det den extremt heterogena strukturen som allsvenskan uppvisar.

Bara fyra lag över 10 000 i publiksnitt

Sju av de 16 lagen har ett publiksnitt på under 5 000 personer. Vad värre är, samma lag drar också minst folk på bortamatcherna. Bara fyra lag har 2012 ett publiksnitt på över 10 000.

Skillnaden i omsättning är för stor för att det skall skapas synergier. Här bör vi också komma ihåg att relationen omsättning och tabellplacering är extremt hög, väl över 90 procent om man mäter över flera år, men genomgående hög och 2012 i stort sett exakt. 

En sportsligt spännande Allsvenska förutsätter en jämnare ekonomi.

Spretigt även ideologiskt

De sex lag som omsätter mindre än 50 miljoner samt Häcken där omsättningen kommer från annan verksamhet har inte omsättning nog att ses som en elitförening.

För att skapa lite relation behöver Real Madrid två dagar på sig för att passera Syrianskas årsomsättning. Malmö omsätter mest, här behöver Real Madrid 13 dagar för att passera. Även när vi tar hänsyn till befolkning och BNP är omsättningen åt skogen för låg.

Min upplevelse är att det spretar rätt ordentligt ideologiskt också. Från superkommersiellt till ideellt. Inget egentligt problem för match, men svårt att skapa gemensam utveckling om värdegrunden skiljer sig för mycket.

Finns inget positivt!

Upptagningsområdena skiljer sig också mycket åt. Elitidrotten når ca 0,8 procent av BNP i upptagningsområde och då är det en avgörande fördel om det bor många och finns ett väl utvecklat näringsliv.

Lag från välmående regionala kluster som Helsingborg, Kalmar, Halmstad, Norrköping och liknande skall över tid kunna klara sig väl. Men orter med färre än 50 000 personer inom tre mil skall inte spela i Allsvenskan.

Det stora gisslet är för dåliga och för stora arenor. Med en beläggning under 50 procent är det i praktiken omöjligt att höja snittpriserna och arenorna är med några undantag inte byggda för att skapa hög arenakonsumtion eller vara en plats som attraherar kunder inom upplevelseindustrin.

En stor del av fotbollens problem är att upplevelsen är så dålig att man måste vara extremt fotbollsintresserad för att gå på match. Jämför SHL där det går att sälja ut de dyraste stolarna fast man inte ser isytan eller Premier League där icke fotbollsintresserade kan lägga 2 000 kronor för att det är en så häftig upplevelse.

Det tristaste efter allt ovanstående elände är dock att det inte fanns något positivt att skriva om i rapporten.

Dan Persson

Erik (inte verifierad)

tors, 2014-02-13 13:09

1. Du skriver detta som att det

Du skriver detta som att det vore självklart att alla vill öka omsättningen oavsett pris. Jag förstår att du vill göra det och du nämner att det finns olika ideologier, men varför tror du att det spretar så mycket? Vi som är ansvariga för att fotbollen i Sverige hålls vid liv lär knappast fortsätta göra det om fotbollen börjar handla om att öka sin omsättning. Vilka ska då hålla sporten vid liv? Inte är det barnfamiljerna som inte går på matcherna när det regnar eller 65-plussarna som slutar gå när deras "älskade" HBK (där de kan namnet på en spelare) har förlorat två matcher.

Dan Persson

tors, 2014-02-13 21:40

2. Nja Erik. Högre omsättning

Nja Erik. Högre omsättning har en total relation med bättre fotboll eftersom spelarna enbart spelar där de utifrån sin kunskap får mest betalt. Du skriver "vi som är ansvariga för att fotbollen hålls vid liv" och då förstår jag inte vilka du menar. Är det tv-tittarna som står för ca 50% av intäkterna, sponsorerna som står för 25%. För det kan inte vara klackarna, de skapar massa god stämning, men står för en försumbar del av intäkterna.

Erik (inte verifierad)

tors, 2014-02-13 22:02

3. Jag förstår såklart att

Jag förstår såklart att fotbollen blir bättre om omsättningen ökar, men jag tror inte att omsättningen ökar i längden om klubbarna på kort sikt satsar på att öka intäkterna. Vi som håller sporten vid liv är vi som köper säsongskort och åker på bortamatcher. Utan oss skulle varken tv-avtalspengar eller sponsorpengar finnas. För övrigt skulle jag gärna minska min klubbs omsättning med 50% om det innebar att min klubb slapp det där TV-avtalet.

Victor Capel (inte verifierad)

tis, 2014-02-18 16:19

4. Finns rapporten att läsa

Finns rapporten att läsa någonstans?

Och varifrån får du siffran att TV-tittarna står för 50% av intäkterna? SvFF:s egna siffror är 15% (http://fogis.se/ImageVault/Images/id_92446/scope_0/ImageVaultHandler.aspx, Sid 9).

Sist men inte minst så ser jag inte riktigt anledningen till att man skulle separera "klackarna" från den övriga kärnpubliken när man talar om varifrån intäkterna kommer, som långsiktig trend och vilka som "kämpar för att fotbollen ska leva". Det är ingen skillnad mellan en klackbesökare och en besökare på familjeläktaren eller bästa plats i den aspekten. Publikintäkterna är dock högre än TV-pengarna i Allsvenskan (se samma länk ovan), 19%.För det större klubbarna är ration mellan publikintäkter och TV-pengar ännu större, en klubb som AIK kan förlora pengar på att TV-sända matcherna och TV-avtalspengarna är för klubben "försummbara" (under 10% av omsättningen), publikintäkterna däremot direkt nödvändiga för överlevnad.

Jag är till stor del beredd att hålla med dig i dina generella tankar om det här, men det blir lite av när du slänger dig med egna, påhittade siffror. Oseriöst Dan.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Den 152:a upplagan av golfens The Open var en svensk TV-klassiker redan innan förste svensk hade slagit ut på torsdagmorgonen.
Med direktsändningar i TV runt sju timmar dagligen torsdag-söndag innebär den här bevakningen ett nytt rekord.Och nu eggar tre svenskar varandra

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

I Sverige finns det runt en halv miljon aktiva golfentusiaster. Vad de gör de närmaste fyra dagarna råder det inget tvivel om.  Tro inte att de är på golfbanan, nej, de  tillbringar ett stort antal timmar framför TV:n.

British Open pågår i fyra dagar, timme efter timme.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.