Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Jag vet, arenorna ger intäkter

"Jag har gått igenom samtliga skatter som alla de bolag som har hela sin verksamhet förlagd i Globen-arenorna (Hovet, Globen, Annexet och Tele2)", skriver Dan Persson.

Mediabilden av arenor har de senaste åren dominerats av påståenden om att arenan kostar samhället stora pengar. 400 miljoner i förluster för landets arenor påstod exempelvis Ekot i fjol.

Jag bestämde mig för att ta reda på hur det egentligen såg ut. Ekots sammanställning innehöll bara kostnader och inga intäkter.

Jag har gått igenom samtliga skatter som alla de bolag som har hela sin verksamhet förlagd i Globen-arenorna (Hovet, Globen, Annexet och Tele2). De är: DIF Fotboll och Ishockey, AIK Ishockey, Hammarby, AEG som driver arenorna, SGA som förvaltar fastigheterna, SPG och Levy som driver restaurangerna och konsertarrangörerna för de event som varit i Globen.

Totalt 234 miljoner in

Resultatet är att arenorna genererar direkta skatter till kommunen på 114 miljoner och totalt 234 miljoner. Det här är källskatter på löner till spelare och personal, arbetsgivaravgifter, energiskatter, moms, alkoholskatter.

Den direkta kommunala intäkten är större än den kostnad som uppstår för arenan. Staten är som alltid den stora vinnaren med 120 miljoner i skatter från arenorna.

Verkligheten är mer pengar än så till stad och kommun. Jag har inte mätt skatter från underleverantörer som städ, säkerhet, underhåll. Inte energiskatter på besökarnas bilresor, inte indirekta intäkter som konsumtion utanför arenan av arenabesökare. 

Kan betala välfärd

Utfallet är logiskt. 93 procent av Europas arenor är offentligt ägda och vi har haft offentligt ägda arenor i 2700 år. Hade inte arenorna skapat stora värden hade vi så småningom slutat bygga dem som gemensamt ägda arenor.

Under de fem år jag bevakat den svenska arenamarknaden har jag lärt mig att arenor är en viktig del av den offentliga infrastrukturen. Lika nödvändig som sjukhus, kulturbyggnader, skolor och bibliotek.

Nu har jag fått bevis för att arenor skapar skatteintäkter som kan vara med och betala för vår välfärd. Här skiljer sig arenor från kulturbyggnader som inte skapar några intäkter att tala om.

Likadant ute i landet

Jag kontaktade Luleå kommun som nyligen gjort en sammanställning av vad Coop arena skapar i skatteintäkter för kommunen och fick motsvarande bevis för att bara spelarnas och personalens kommunalskatt gav kommunen mer än vad arenafastigheten hade i underskott. 

Kommunalrådet Niklas Nordström har alltså goda skäl att se Luleå Hockey som viktigt för kommunen, inte bara för varumärke och den stolthet och glädje laget skapar utan lika mycket för att Coop-arena går med plus

Det finns självfallet arenor som inte ger ett överskott men på det stora hela går det konstatera att arenor skapar intäkter till samhället. 

Vi har sedan tiotalet år ett paradigmskifte där upplevelseindustrin växter två-tre gånger fortare än BNP som helhet. Upplevelseindustrin med restauranger, hotell, musik, idrott, resor har högre andel sysselsatta per omsättningskrona så tjänstesamhället skapar också arbete.

Kommuner borde göra egna undersökningar

Landets kommuner kan göra en liknande undersökning som underlag för satsningar på nya arenor eller renovering av befintliga.

För Globen-arenorna vet vi att intäkterna från 50-åriga Hovet är mindre än hälften per besökare jämfört med en modern arena som Vida i Växjö. Ett nytt Hovet kommer alltså att vara med och bidra med skatteintäkter till skola, vård och omsorg.

Företagen som har hela sin verksamhet i arenorna har 695 anställda och omsätter tillsammans över 700 miljoner kronor. Med 1,5 miljoner besökare per år så tillhör Globen-arenorna den del av besöksnäringen som enligt Tillväxtverket ökar mest.

Ändra bilden av arenaekonomi

Nu är det min förhoppning att vi kan ändra bilden av arenor hos politiker, media och allmänhet. Med rätt placering, rätt utformning och bra event är investeringar i arenor något kommuner skall göra för att förbättra för sina invånare och öka sina intäkter.

I övergången till ett tjänstesamhälle där upplevelseindustrin blir en allt viktigare spelare är arenor helt enkelt en omistlig del av den infrastruktur som krävs för att skapa sysselsättning och skatteintäkter. 

Det är jag väldigt glad över att ha fått förmånen att bevisa. 

Dan Persson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Lasse (inte verifierad)

tors, 2015-04-02 12:12

1. RUT och ROT bidrar till att

RUT och ROT bidrar till att minska "skattekilen" som uppstår när privatperson ska betala tjänster med redan beskattade pengar. Låt oss även få motsvarande när det gäller upplevelseindustrin, kanske även för hela tjänstesektorn. Den skatteminskning som görs kan motsvaras av den som betalas in av den yrkeskunniga utföraren. Anpassa sedan skattesatsens storlek på avdraget så att det blir ett "nollsummespel"

Göran Lantz (inte verifierad)

tis, 2015-04-14 23:30

2. Du har ju också hyllat planer

Du har ju också hyllat planer på arenor som ska bli privatägda, som Uppsala Arena. Hur ska de privata finansiärerna kunna dra nytta av att staten och kommunen drar in skatt? Och hur ska klubbägda arenor gå runt om det är ökade skatteintäkter som är vinsten med arenorna?

Dan Persson

ons, 2015-04-15 08:12

3. Arenan i Uppsala förutsätter

Arenan i Uppsala förutsätter stöd på +100 MSEK från kommunen.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.