Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Använd idrotten som en maktfaktor"

Nästan 90 procent av svenskarna ser idrotten som viktig för att nå en förbättrad integration och ökad jämställdhet. Foto: TT

 

En ny undersökning visar att befolkningen vill att vi bojkottar och ställer idrottsförbundens relation med det internationella förbunden på sin spets. Samtidigt är det få som inser konsekvenserna av hur en spellicens utformas.

Grundtesen har i evig tid varit att idrott och politik inte hör ihop. Trots mycket politiska tillställningar som OS i Berlin, ishockey-VM 69, OS i Mexico och nu senast vinter-OS i Ryssland och kommande fotbolls-VM i Ryssland och fotbolls-VM i Qatar.

Svenskarna är för bojkott

Svenska Spel har precis lanserat en seriös undersökning om hur svenska folket ser på idrottslig samverkan med diktaturstater, stater som inte följer FN-stadgan, idrottens roll för integration, jämställdhet och liknande.

Resultatet var överraskande för mig. En majoritet av svenskarna tycker att vi skall bojkotta stora arrangeman i länder som inte följer mänskliga rättigheter. Bara en tredjedel av svenskarna har en annan åsikt.

Nästan 90 procent ser idrotten som viktig för att nå en förbättrad integration och ökad jämställdhet. Det är slutsatser jag delar även om jag bedömer att det måste till stora belopp i ökat samhällsstöd för att idrotten skall kunna göra skillnad för samhällsutvecklingen.

Betydelsen av en ny spelreform

En slutsats jag fastnar i är att det finns en stark koppling till vad som händer på spelområdet där införande av en s.k. spellicens nu utreds. 

Det är tyvärr så att risken att en omreglering av spelbranschen skadar idrotten kraftigt. 

Här har politikerna ett stort ansvar. Jag är mycket försiktigt uttryckt väldig skeptisk till vad jag sett hittills. Det kan lika gärna sluta med en katastrof för idrotten för att staten och operatörerna vill ha hela kakan.

Det finns anledning för alla större aktörer inom idrotten, dvs RF, Svenska Fotbollförbundet, Svenska Golfförbundet, friidrotten, ridsporten med flera att läsa den här utredningen noga och låta den vara underlag för hur man bör agera.

Styr också sponsring

En garanterad sanning är att sponsorernas agerande kommer att styras av befolkningens syn. Det är nämligen förutsättningen för att sponsring skall vara lönsam. 

Ett beslut på frågan om man skall agera utifrån mänskliga rättigheter eller om man även fortsättningsvis skall följa internationella förbundsregler (dvs strunta i mänskliga rättigheter) bör vara tydligt. Jag kan respektera båda alternativen men inte att man låter bli att tydligt tala om vad man bestämt och hur man motiverar det.

En svensk bojkott av fotbolls-VM i Ryssland 2018 lär inte skrämma skiten ur Putin men ett starkt svenskt agerande för att UEFA skall bojkotta VM skulle göra det. 

Därför agerar specialförbunden

Svenska Spel har steppat upp och agerar för idrotten på opinionsområdet. Jämfört med ATG som lanserar ensidiga förslag som bara är bra för ATG som spelaktör och hästägarna är det roligt att Svenska Spel tar ett bredare grepp på området idrottens roll i samhället.

Stora sponsorer till idrotten bör lusläsa den här undersökningen. Att ta med sig kunderna för att besöka tävlingar som svenska folket anser vara stöd för regimer som motarbetar mänskliga rättigheter är inte lönsamt.

Konsekvensen av detta är att VM i fel land skadar ett förbunds sponsorintäkter. Det är ett skäl så gott som något för förbunden att högljutt slåss för ”rätt” arrangörsländer.

Inte alla är förtjusta

Jag är genuint glad över svenska folkets åsikter om idrotten. Att så stor andel ser mänskliga rättigheter som så viktigt att man är beredd att bojkotta eventen och att så många anser att idrotten kan spela en stor roll på områden som integration och jämställdhet. 

Jag misstänker att rätt många tunga idrottsledare inte är lika förtjusta. Många föredrar ”business as usual” och vill hålla demokrati, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, jämställdhet och skydd för HBTQ personer så långt borta från idrotten som det bara går.

Den generationen är på väg ut men vi skall inte underskatta deras makt idag.

Dan Persson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.