Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Elitklubbar en verklig tillgång för en kommun

Ett elitlag på en ort skapar en mängd värden som ändå glöms bort av både media och politiker, skriver Dan Persson. Foto: TT

 

Av landets 290 kommuner strävar 289 efter tillväxt. Det är bara Sundbyberg där moderater, folkpartister (vägrar kalla dem för liberaler), C och MP strävar efter minskad tillväxt och färre jobb.

Av landets 290 kommuner är det få, väldigt få som har sådana villkor som krävs för tillväxt. Utöver de tre storstadsområdena är det i praktiken ett drygt tjugotal som har de förutsättningar som krävs idag för att vara ett regionalt kluster med egen tillväxtförmåga.

Med en från media, politiker, befolkning och i många fall även från klubbarna ensidig eller okunnig bild av vad elitidrotten tillför så hamnar vi genomgående fel när behovet och värdet av ett elitlag i den högsta serien i ishockey och fotboll och dess inverkan på tillväxt diskuteras.

Så stora skatteeffekter

En SHL-klubb omsätter i genomsnitt 140 miljoner kronor och ett allsvensk klubb i fotboll i genomsnitt ca 70 miljoner. Klubbarna är i sig medelstora företag med allt vad det innebär.

Tittar vi på antal anställda såväl som skatteandelen mellan upplevelseindustri dit elitidrotten hör och tillverkningsindustri så har man nästan dubbelt så många anställda per omsättningskrona och drygt dubbelt så hög skatteandel per omsättningskrona som industrin.

Klubben genererar genom sina anställda och event direkta skatteintäkter till kommun, landsting och stat i form av källskatter på löner, moms, energiskatter, alkoholskatter och arbetsgivaravgifter. 

Största mötesplatsen

Genomgående är summan av de direkta skatteintäkterna väsentligt högre än vad kommunen kan ha i kostnader för exempelvis arenafastigheter. Spelarna i en elitklubb hamnar garanterat på listan över den procent i kommunen som tjänar mest och det skapar självfallet mycket höga skatter också.

Hemmamatcherna är ofta de mest uppskattade eventen i omsättning såväl som publikantal på respektive ort. Bröd och skådespel åt folket myntade senator Juvenalis för 2000 år sedan, då handlade det om att undvika upplopp, nu är behovet av event växande och den exkluderande kulturen kan inte leverera så elitklubben tar ett stort ansvar för att ge befolkningen den upplevelse som de efterfrågar. 

Då 64 procent av besökarna väljer att äta utanför hemmet innanför match så skapar SHL och Allsvenskan nästan 3 miljoner krognotor varje år.  Även detta ger sysselsättning, skattekronor och förutsättningar för restaurangerna att överleva. 

PR och mötesplats

Elitklubben är också den som ger orten mest exponering allt annat lika. Går man igenom alla pressklipp (numer även de digitala) så ser man att elitklubben har genererat flest sådana då ortsnamnet nämnts och de få gånger det inte stämmer är det en extremt negativ händelse som orten förlorar på (Västerås eller Trollhättan) en enstaka gång som är alternativet.

Elitklubben är normalt också den största aktören vad gäller idrott för ungdomar på orten där elitspelarna är föredömen för ungdom. Idrottande ungdomar blir anställningsbara. Det värdet kan bara underskattas.

Elitklubben är också i normalfallet det i särklass största företagscommunityn på orten. Oavsett om man tycker om fotboll eller ishockey går man dit för att ens kunder, leverantörer och partners är där. Den här miljön skapar affärer och tillväxt.

Här är alla fördelar

För att sammanfatta. Elitklubbens uppdrag som den levererar är följande:

1. Skattebetalare och medelstort företag med 60-140 miljoner i omsättning

2. Viktig leverantör av eventutbudet som skapar attraktionskraft för ort

3. Stor aktör med ungdomsidrott i föreningen.

4. Lokalt föredöme för ungdom

5. Största Företags-Community på orten

6. Marknadsför varumärket kommunen, mer än någon annat.

7. Skapar gemensamhet och stolthet

Bara kaffepengar

Att media inte förstår det här är uppenbart, men om politiker inte förstår vad elitidrott skapar så blir det felaktiga beslut. 

Det vi kan vara 100 procent säkra på att om politiker vare sig förstår vad en elitklubb kan skapa såväl som vilka investeringar kommunen bör göra för att de skall klara sig så kommer de inte att göra det.

De så kallade besparingar kommunen då har gjort är kaffepengar i jämförelser med vad man förlorat.

Dan Persson

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.