Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Ett OS-nej på fel grunder

Foto: Janerik Henriksson / TT

 

S i Stockholms stad har överraskande sagt nej till OS-ansökan om ett Vinter-OS 2026. Överraskande av flera skäl, främst tre.

  • September var beslutstidpunkten.
  • S är för en OS-ansökan.
  • M är också för, dvs det finns en stor majoritet och frågan är blockmässigt neutral.

Analysen är mycket enkel och det är två slutsatser som analysen leder till:

  • Det är V, MP och FI som bestämmer i Stadshuset, kan vara bra att känna till när det blir val nästa år.
  • Idrotten, i det här fallet både SOK och RF, får gravt underkänt betyg för sin insats.

Varit negativ - och positiv 

Jag var på den här sidan mycket negativ till ansökan för 2022, men har på faktagrund varit positiv till en ansökan för 2026 då den skulle bli lönsam för staden före mjuka intäkter som varumärke, turistintäkter, skapade jobb och så vidare.

När det gäller RF och IOK (som har huvudansvaret, det framgår av namnet) så gjorde man två fel.

Man enades inte på kammaren i frågan om hoppbackarna i Falun. IOK ansåg helt korrekt att det skulle bli svårare att vinna en ansökan med tre orter än med två (Stockholm och Åre) medan RF också helt korrekt bedömde det som omöjligt att få med sig svenska folket och politikerna på en ansökan om det skulle byggas nya hoppbackar i Stockholm. Hade SOK tänkt efter så hade man kommit fram till att ingen ansökan är noll procent möjlighet att få ett OS, medan hoppbackar i Falun och en ansökan är högre chans än noll att vinna en ansökan. Här uppstod en politisk dissonans då åsikterna blev publika.

Fel utgångspunkt 

Opinionsbildningen gjordes utifrån hur samhället fungerade förr, dvs topp-politiker i Stadshuset och Rosenbad. En korrekt bedömning hade lett till att man utfört ett omfattande faktabaserat informationsarbete mot följande målgrupper med olika intensitet och olika budskap:

  1. Hela svenska folket.
  2. Alla stockholmare.
  3. Landets samtliga ledarskribenter och kulturredaktörer (sportjournalisterna är i sammanhanget ointressanta, de begriper inte politik och ekonomi).
  4. Alla medlemmar i samtliga partiers alla föreningar i Stockholms län.
  5. Alla fullmäktigeledamöter och chefstjänstemän i landsting och länets alla kommuner.
  6. Riksdagsledamöter, politiska partiers tjänstemän.

Glömde anpassad fakta

Att förse alla med korrekta fakta om vad OS innebär, anpassat till respektive mottagare, under 12-18 månader med olika frekvens för olika målgrupper är både dyrt och ett omfattande arbete, men det skulle ha gjorts.

Sedan är min bedömning att det hade behövts något mer. Därför knatade jag upp till SOKs dåvarande ledning för ett drygt år sedan med en grov idé om hur man kopplade hela vägen från nu till OS till ett gigantiskt folkhälsoprojekt - som bara det skulle leda till många tiotals miljarder i lägre kostnader för äldrevård och sjukvård för alla kommuner och landsting i landet. Omtänksam som jag är erbjöd jag mig att mot en smärre ersättning göra en förstudie på området.

Vi som läst varje ledare om OS (de har genomgående varit negativa) kan notera att skribenterna inte bekymrat sig om research och fakta utan sett det som enklare att bara tycka utifrån fördomar och felaktigheter. 

Missade öppet mål

Det nya mediesamhället har gjort ledarskribenterna till artister och deras inflytande har ökat dramatiskt de senaste tio åren. Något idrotten tokmissade. 

Det är fritt översatt som om Zlatan har bollen en meter från mål, fått målvakten att gå och köpa korv och sedan skjuter över.

Jag inväntar med spänning SOKs utvärdering av vad som gick fel, den bör logiskt sett komma fram till vad jag skrivit ovan.

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Biljetterna till Swedish Opens inledning i Båstad på måndagen går åt som smör i solsken. Vid lottningen skapades mötet Leo Borg mot Rafael Nadal! Rrena drömmen för arrangörerna!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.