Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Ett OS-nej på fel grunder

Foto: Janerik Henriksson / TT

 

S i Stockholms stad har överraskande sagt nej till OS-ansökan om ett Vinter-OS 2026. Överraskande av flera skäl, främst tre.

  • September var beslutstidpunkten.
  • S är för en OS-ansökan.
  • M är också för, dvs det finns en stor majoritet och frågan är blockmässigt neutral.

Analysen är mycket enkel och det är två slutsatser som analysen leder till:

  • Det är V, MP och FI som bestämmer i Stadshuset, kan vara bra att känna till när det blir val nästa år.
  • Idrotten, i det här fallet både SOK och RF, får gravt underkänt betyg för sin insats.

Varit negativ - och positiv 

Jag var på den här sidan mycket negativ till ansökan för 2022, men har på faktagrund varit positiv till en ansökan för 2026 då den skulle bli lönsam för staden före mjuka intäkter som varumärke, turistintäkter, skapade jobb och så vidare.

När det gäller RF och IOK (som har huvudansvaret, det framgår av namnet) så gjorde man två fel.

Man enades inte på kammaren i frågan om hoppbackarna i Falun. IOK ansåg helt korrekt att det skulle bli svårare att vinna en ansökan med tre orter än med två (Stockholm och Åre) medan RF också helt korrekt bedömde det som omöjligt att få med sig svenska folket och politikerna på en ansökan om det skulle byggas nya hoppbackar i Stockholm. Hade SOK tänkt efter så hade man kommit fram till att ingen ansökan är noll procent möjlighet att få ett OS, medan hoppbackar i Falun och en ansökan är högre chans än noll att vinna en ansökan. Här uppstod en politisk dissonans då åsikterna blev publika.

Fel utgångspunkt 

Opinionsbildningen gjordes utifrån hur samhället fungerade förr, dvs topp-politiker i Stadshuset och Rosenbad. En korrekt bedömning hade lett till att man utfört ett omfattande faktabaserat informationsarbete mot följande målgrupper med olika intensitet och olika budskap:

  1. Hela svenska folket.
  2. Alla stockholmare.
  3. Landets samtliga ledarskribenter och kulturredaktörer (sportjournalisterna är i sammanhanget ointressanta, de begriper inte politik och ekonomi).
  4. Alla medlemmar i samtliga partiers alla föreningar i Stockholms län.
  5. Alla fullmäktigeledamöter och chefstjänstemän i landsting och länets alla kommuner.
  6. Riksdagsledamöter, politiska partiers tjänstemän.

Glömde anpassad fakta

Att förse alla med korrekta fakta om vad OS innebär, anpassat till respektive mottagare, under 12-18 månader med olika frekvens för olika målgrupper är både dyrt och ett omfattande arbete, men det skulle ha gjorts.

Sedan är min bedömning att det hade behövts något mer. Därför knatade jag upp till SOKs dåvarande ledning för ett drygt år sedan med en grov idé om hur man kopplade hela vägen från nu till OS till ett gigantiskt folkhälsoprojekt - som bara det skulle leda till många tiotals miljarder i lägre kostnader för äldrevård och sjukvård för alla kommuner och landsting i landet. Omtänksam som jag är erbjöd jag mig att mot en smärre ersättning göra en förstudie på området.

Vi som läst varje ledare om OS (de har genomgående varit negativa) kan notera att skribenterna inte bekymrat sig om research och fakta utan sett det som enklare att bara tycka utifrån fördomar och felaktigheter. 

Missade öppet mål

Det nya mediesamhället har gjort ledarskribenterna till artister och deras inflytande har ökat dramatiskt de senaste tio åren. Något idrotten tokmissade. 

Det är fritt översatt som om Zlatan har bollen en meter från mål, fått målvakten att gå och köpa korv och sedan skjuter över.

Jag inväntar med spänning SOKs utvärdering av vad som gick fel, den bör logiskt sett komma fram till vad jag skrivit ovan.

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.