SvFF skärper reglerna för agenter

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Match fixing utgör just nu det största globala hotet mot idrottens integritet och trovärdighet, och det är långt värre än dopingproblematiken. Problemet är globalt och särskilt stort inom fotbollen, även här i Sverige. 

Fotbollsförbundet tar nu krafttag för att soppa nästående intressenter som vill tjäna pengar på diverse affärer. Foto: Tomas Oneborg

SvFF arbetar hårt för att svensk fotboll på alla nivåer och i alla funktioner ska stå enade för att förebygga, agera mot och beivra alla former av match fixing, det vill säga manipulation av och försök till manipulation av fotbollsmatcher. Som en del i detta arbete har SvFF beslutat om att införa nya regler för fotbollsagenter (så kallade förmedlare), som börjar gälla i juni 2018. 

Fritt fram för alla

Det hör till saken att FIFA under 2015 ändrade sitt då gällande regelverk avseende fotbollsagenter, vilket var mycket strikt – endast den som genomgått FIFA:s utbildning och avlagt prov hos FIFA fick agera som agent för professionella spelare i samband med transfers (FIFA Players´ Agent) - vilket även gällde i Sverige. Genom FIFA:s ändring 2015 gavs i praktiken möjlighet för vem som helst att representera en lovande spelare i kontraktsförhandlingar, oavsett utbildning och kunskap som fotbollsagent.

 FIFA:s nya regler var till en början lovande, den tidigare slutna marknaden för fotbollsagenterna avreglerades helt. Många nya aktörer dök snart upp på agentmarknaden, inte minst eftersom fotbollsindustrin omsätter enorma belopp, särskilt vid professionella spelarövergångar. 

Trots att FIFA avreglerade agentmarknaden och öppnade upp för större konkurrens, så märktes det ganska snart att detta missbrukades, både globalt och i Sverige. SvFF uppmärksammade snabbt att kriminella individer kontaktade spelare, ibland mycket unga, i syfte att binda upp spelaren inför kommande proffskarriärer, till exempel genom att ge gåvor (exempelvis kontantbelopp, dyra klockor med mera), för att på så sätt få en hållhake på den unga spelaren inför framtiden. 

SvFF har skärpt regelverket

SvFF har länge haft ett särskilt regelverk kring förmedling av spelare (baserat på FIFA:s globala regler), som tidigare innehöll ett krav på att alla spelaragenter skulle ha en särskild licens hos SvFF (det vill säga vara certifierad FIFA Players’ Agent). FIFA:s avreglering på agentmarknaden under 2015 har dock lett till så många negativa konsekvenser att regelverket återigen måste skärpas. 

Därför har SvFF nu återigen skärpt regelverket för förmedlare (agenter), där det bl.a. införs ett krav på godkännande från SvFF innan agenten påbörjar sitt arbete. Endast den som ansökt om och blivit godkänd av SvFF ska kunna agera som förmedlare.

 För att kunna bli förmedlare måste man bland annat kunna visa att man inte har något kriminellt förflutet. Vidare måste förmedlaren ha en ansvarsförsäkring för sin verksamhet. Alla förmedlare som godkänns kommer uppföras på SvFF:s webbplats. SvFF kommer dessutom att tillhandahålla en särskild utbildning för förmedlarna, som ger en särskild auktorisation från SvFF att kunna vara förmedlare för underåriga spelare. 

Avtal förbjuds med ungdomar

Vidare kräver SvFF att alla agentavtal ska ingås skriftligen och inte får vara längre än två år (FIFA:s tidigare regler gav i princip rätt att binda upp underåriga spelare till en agent för obegränsad tid). 

Likaså får endast den förmedlare som genomgått SvFF:s särskilda utbildning rätt att representera en spelare under 18 år. Alla förmedlaravtal med spelare under 15 år förbjuds helt. Den förmedlare som bryter mot SvFF:s nya regler blir avregistrerad hos SvFF. 

Förhoppningsvis medför de nya reglerna till att den seriösa agentverksamheten kan fortsätta sitt arbete med att vägleda och förmedla unga talanger inom fotbollen, utan påverkan av oseriösa aktörer.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.