Spelbolaget har blivit en institution

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Sedan 1974 har de blåa ATG-flaggorna stått som symboler för spelglädje, spänning och tradition i Sverige. För den som någonsin har besökt en spelbutik eller travbana, är dessa flaggor ett välkänt inslag och en del av den svenska spelkulturen. Som representant för över 1 400 spelbutiker runt om i landet, är ATG mer än bara ett spelbolag – vi är en institution.Men, som många vet, är ingenting konstant förutom förändring och en ny generation kunder söker nu nya sätt att njuta av sin spelupplevelse.

Men, som många vet, är ingenting konstant förutom förändring och en ny generation kunder söker nu nya sätt att njuta av sin spelupplevelse.

Traditionella spelformer är inne i en övergångsperiod där teknologiska innovationer skapar nya möjligheter, såväl som utmaningar. Digitala plattformar, online betting och virtuella lopp skapar en ny spelkultur där tillgänglighet och anpassningsbarhet står i centrum.

Sökte en ledig pall

Det var inte alltför länge sedan som den inbitne hästspelaren hade att välja mellan att besöka en travbana eller att gå till sitt spelombud, hoppas det fanns en ledig pall, kanske träffa en kompis eller två och sedan lägga sitt spel. Det hade naturligtvis sin charm, men tiderna förändras och våra kunder med den. Idag känns det lika självklart att logga in på atg.se, eller i en app., som att fysiskt gå till en butik.

Att butikskartan ritas om och att affärsmodeller måste ses över i kölvattnet av att kundresan digitaliseras råder det ingen tvekan om. Från gårdagens affärsmodell, där butiksupplevelsen till stor del var inriktad på den väl insatta och erfarna spelaren, till morgondagens, där den som spelar på hästar i mobilen eller enbart är intresserade av våra sportspel kanske inte tror att en spelbutik kan addera något värde.

Inget kunde vara mer fel.

Människan är i grunden en social varelse. Vi vill bli sedda, igenkända, tilltalade och gärna kunna ställa frågor till en fysisk person. Och vi vill kunna dela våra upplevelser med andra vid behov. I grunden basala önskningar som vi tror blir ännu viktigare för nästa generation spelare.

Känner igen ATG-andan

Det är för dem som vi nu, parallellt, utvecklar nya butikskoncept som bygger på upplysta ytor snarare än isolerade hörn. Ytor som uppmuntrar till interaktion även med spelbutikens personal, utöver polarna. Mindre skärmtid och mera prat om spel skulle man kunna säga. De kunder som varit med oss länge kommer att se förändringen, men känna igen ATG-andan. Och flaggan.

På travbanan kommer man även i framtiden kunna uppleva spelens magi i realtid - doften av häst, spänningen i luften, den pulserande energin från publikens jubel och då och då, suckar. Här lyser en typ av samhörighet och gemenskap med andra spelentusiaster igenom när varje lopp blir till en kollektiv upplevelse, bortom den individuella insatsen på spelkupongen.

Vi är väl medvetna om att det finns de som saknar den fysiska spelluckan, men när förändringens vindar blåser måste vi anpassa oss i alla dimensioner.

Och samtidigt, oavsett om du tillhör dem som föredrar on-line framför off-line, eller tvärtom, kommer du att känna igen dig i vår miljö när du kliver in i våra butiker.

Nu och i flera år framåt.

Johan Korssell

Head of B2B sales, ATG

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Han bygger ett egentligen osannolikt idrottscentrum mitt i de småländska skogarna.  Torsten Jansson är en levande önskedröm för idrotten. Tänk om det fanns fler sådana...

En kvarts miljard tar han ur egen plånbok för att bygga ett hotell, en multihall och en kommande friidrotts- och fotbollsarena - i ett samhälle med 900 invånare och en pizzeria.

Allt sker med privata pengar, förtjänade via hans 70 bolag.

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

Samtidigt som Johan Lindwall, generalsekreterare på intresseorganisationen, Svensk Elitfotboll, SEF, konstaterar att ordningsläget i Allsvenskan och Superettan har varit det bästa på många år, (pressmeddelande 14 december)  visar polisens statistik från 2024 års 240 matcher i herrallsvenskan, att minst 7 756 pyrotekniska produkter har antänts.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.