Spelbolaget har blivit en institution
Sedan 1974 har de blåa ATG-flaggorna stått som symboler för spelglädje, spänning och tradition i Sverige. För den som någonsin har besökt en spelbutik eller travbana, är dessa flaggor ett välkänt inslag och en del av den svenska spelkulturen. Som representant för över 1 400 spelbutiker runt om i landet, är ATG mer än bara ett spelbolag – vi är en institution.Men, som många vet, är ingenting konstant förutom förändring och en ny generation kunder söker nu nya sätt att njuta av sin spelupplevelse.
Men, som många vet, är ingenting konstant förutom förändring och en ny generation kunder söker nu nya sätt att njuta av sin spelupplevelse.
Traditionella spelformer är inne i en övergångsperiod där teknologiska innovationer skapar nya möjligheter, såväl som utmaningar. Digitala plattformar, online betting och virtuella lopp skapar en ny spelkultur där tillgänglighet och anpassningsbarhet står i centrum.
Sökte en ledig pall
Det var inte alltför länge sedan som den inbitne hästspelaren hade att välja mellan att besöka en travbana eller att gå till sitt spelombud, hoppas det fanns en ledig pall, kanske träffa en kompis eller två och sedan lägga sitt spel. Det hade naturligtvis sin charm, men tiderna förändras och våra kunder med den. Idag känns det lika självklart att logga in på atg.se, eller i en app., som att fysiskt gå till en butik.
Att butikskartan ritas om och att affärsmodeller måste ses över i kölvattnet av att kundresan digitaliseras råder det ingen tvekan om. Från gårdagens affärsmodell, där butiksupplevelsen till stor del var inriktad på den väl insatta och erfarna spelaren, till morgondagens, där den som spelar på hästar i mobilen eller enbart är intresserade av våra sportspel kanske inte tror att en spelbutik kan addera något värde.
Inget kunde vara mer fel.
Människan är i grunden en social varelse. Vi vill bli sedda, igenkända, tilltalade och gärna kunna ställa frågor till en fysisk person. Och vi vill kunna dela våra upplevelser med andra vid behov. I grunden basala önskningar som vi tror blir ännu viktigare för nästa generation spelare.
Känner igen ATG-andan
Det är för dem som vi nu, parallellt, utvecklar nya butikskoncept som bygger på upplysta ytor snarare än isolerade hörn. Ytor som uppmuntrar till interaktion även med spelbutikens personal, utöver polarna. Mindre skärmtid och mera prat om spel skulle man kunna säga. De kunder som varit med oss länge kommer att se förändringen, men känna igen ATG-andan. Och flaggan.
På travbanan kommer man även i framtiden kunna uppleva spelens magi i realtid - doften av häst, spänningen i luften, den pulserande energin från publikens jubel och då och då, suckar. Här lyser en typ av samhörighet och gemenskap med andra spelentusiaster igenom när varje lopp blir till en kollektiv upplevelse, bortom den individuella insatsen på spelkupongen.
Vi är väl medvetna om att det finns de som saknar den fysiska spelluckan, men när förändringens vindar blåser måste vi anpassa oss i alla dimensioner.
Och samtidigt, oavsett om du tillhör dem som föredrar on-line framför off-line, eller tvärtom, kommer du att känna igen dig i vår miljö när du kliver in i våra butiker.
Nu och i flera år framåt.
Johan Korssell
Head of B2B sales, ATG
Mest lästa just nu
Magnus Jopevi är den verkliga entreprenören inom Innebandy i Sverige. Han skapade med stor passion varumärket Innebandy24 och satsade på E-handel från lokaler i Bromma.
I höstas tog Innebandy24 ett stort steg framåt när han öppnade sin första fysiska butik. I samband med detta samlade man logistik och lager för e-handeln på samma plats där butiken är belägen i Bromma.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Högtflygande planer har vi hört talas, men aldrig en fotbollsplan 350 meter upp i det blå. I en stad som ännu inte finns kommer 2034 års VM-arrangörer, Saudiarabien, att bygga en arena på våning fyra och fem och där stadens byggnader bildar läktartak, med en kapacitet om 45 000 åskådare.
På onsdagen, den 11 december, tilldelas saudierna värdskapet av FIFA:s 211 medlemsländer. Det svenska förbundet, SvFF, har lagt sin röst för kronprins Mohammed Bin Salman rike. Nyligen har Amnesty rapporterat att antalet utförda dödstraff i år är 198, den högsta siffran sedan 1990.
Det norska förbundet, NFF, kommer till skillnad från SvFF att avstå från att rösta, med motivering att processen inte varit i linje med FIFA:s egna reformer.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Ingela Mathsson, kassör i IF Hansa, Hoburg sålde en prenumeration på digitala lotten Joyna till maken Thomas. Det blev en dubbelvinst.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar