Färre sponsorer, men fler SOK-miljoner

Träningsläger, resor, uppehälle, arvoden – utgifterna är många för SOK vid ett OS. Till Peking flyger 133 aktiva och 117 ledare med SAS som är en partner till SOK. Det finns ytterligare 15 ledande sponsorer som tillsammans bidrar med 50 miljoner kronor.

- Idén från början var att staten skulle matcha näringslivets sponsorinsatser, krona för krona. Nu finns det ett glapp på 20 miljoner kronor, pengar som vi verkligen skulle behöva, säger Stefan Lindeberg, ordförande i SOK.

Trots att 79 damer och 54 herrar nu ska delta har inte SOK utnyttjat alla kvoterade platser. Sverige var berättigat till ytterligare 45 platser.

I japanska Fukuoka samlas stora delar av OS-truppen för sina allra sista förberedelser. SOK har valt att här skapa ett campus med träningsanläggningar och service nära det lyxhotell där truppen bor. För var dag anländer allt flera atleter och rapporterna tyder på att satsningen på ett förläger blir lyckat.

Lindeberg blev sponsorgeneral

SOK:s sponsorarbete har inför Peking förändrats helt jämfört med Aten. Tidigare drev Olof Stenhammar via ett externt bolag det så kallade Olympialaget. Under sju år kom det in 85 miljoner kronor från 22 företag. Staten bidrog med en lika stor summa.

Stefan Lindeberg skissade och genomförde en helt ny sponsormodell. Han själv tillsammans med andra medarbetare skulle sköta uppvaktningarna av näringslivet. Modellen sjösattes 2005 och möttes inledningsvis av svårigheter.

- Det var lite nervöst, särskilt när det gick knackigt i början. Olympialaget byggde mycket på Olof Stenhammars egna kontakter i näringslivet och det var ingen enkel uppgift att få dem att fortsätta som sponsorer, säger Stefan Lindeberg i en intervju i Dagens Industri.

Han tvingades acceptera ”nej, tack” från 16 av 22 företag. Kvar blev dock tunga aktörer som Ericsson, Vattenfall, SAS, Volvo PV, Astra Zeneca och Nordea.

Överraskande nytt namn

En ny och något överraskande aktör dök upp. Nämligen det kinesiska sportmärket Li Ning som dressar det svenska OS-laget.

- Sverige står för bra värden i Kina och att få en internationell prägel på märket höjer statusen i Kina, förklarar Lindeberg.

Lindeberg har lyckats hitta tio ledande företag som utgör huvudparten av SOK:s sponsorpool. Dessutom, han fick dem att höja insatsen. Från tidigare ca 600 000 kronor per år till det dubbla och i vissa fall ännu mera. SOK-basen har också skapat ett mera aktivt partnerskap vilket på sikt torde gynna samarbetet.

Kräver kreativa lösningar

- I ärlighetens namn var Olympialaget till stor del baserat på att företagen skulle se det som en goodwill-investering att stödja och förknippas med svensk olympisk idrott. Men verkligheten idag är att det också måste finnas en kommersiell potential i en sponsorsatsning, annars går det inte att motivera i längden, säger Stefan Lindeberg i DI.

Han är väl medveten om att avsaknaden av skyltar och exponering för svenska sponsorföretag under ett OS kräver kreativa lösningar för att företagen ska övertygas.

Två trogna företag enligt mångårigt samarbete är ATG och Nordea som båda har utvecklat affärsmodeller till gagn för både dem själva och SOK. ATG står för Olympiatravet och Nordea för Olympiafonden.

Nu kommer efterföljarna. Tele 2 lanserar mobila OS-sändningar och Samsung och McDonalds bygger sin respektive medverkan på kampanjer som driver affärer. SOK har mer eller mindre utväxling på resultatet av företagens ansträngningar.

50 ska bli 85 miljoner

- Aktiviteterna är ju som intensivast just nu under ett OS-år, vilket innebär att vi räknar med att få in drygt 50 miljoner kronor in sponsorintäkter i år. Det innebär all time high. Sett över en fyraårsperiod ligger vi på ett snitt på 43 miljoner kronor, vilket ska jämföras med de 15 miljoner som Olympialaget bidrog med som mest per år, säger Stefan Lindeberg.

Nu hör till bilden att specialförbunden också bidrar via sin egen sponsorverksamhet. Ett exempel är Svenska Friidrottsförbundet som kan påvisa cirka 50 sponsormiljoner mellan 2005 och 2007.

I sammanhanget ska också nämnas de pengar som atleterna själva drar in. Några av de främsta friidrottarna har byggt miljonförmögenheter under de senaste åren. Totalt innebär det att en rad andra företag har intresse av resultaten under de kommande veckorna.

Efter OS ska Stefan Lindberg fortsätta sina ansträngningar. Målet är att få sponsorintäkter årligen om 85 miljoner kronor, där mycket är avhängt på hur lyckosamt det svenska deltagandet blir i Peking.

Fakta, SOK:s sponsorintäkter

Huvudsponsor, insats om ca 7,5 miljoner kronor:
Nordea
ATG

Teamsponsorer, cirka 2,5 miljoner:
Vattenfall
Ericsson
Jet Ski Sports
Tele 2

Officiella leverantörer av främst varor och tjänster:
Adecco
Li Ning
SAS
Volvo
Metro
Samsung

Supportrar, leverantörer av material och tjänster:
Astra Zeneca
Stockholm Arlanda Airport
Elanders

Källa: SOK och DI.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.