Färre sponsorer, men fler SOK-miljoner

Träningsläger, resor, uppehälle, arvoden – utgifterna är många för SOK vid ett OS. Till Peking flyger 133 aktiva och 117 ledare med SAS som är en partner till SOK. Det finns ytterligare 15 ledande sponsorer som tillsammans bidrar med 50 miljoner kronor.

- Idén från början var att staten skulle matcha näringslivets sponsorinsatser, krona för krona. Nu finns det ett glapp på 20 miljoner kronor, pengar som vi verkligen skulle behöva, säger Stefan Lindeberg, ordförande i SOK.

Trots att 79 damer och 54 herrar nu ska delta har inte SOK utnyttjat alla kvoterade platser. Sverige var berättigat till ytterligare 45 platser.

I japanska Fukuoka samlas stora delar av OS-truppen för sina allra sista förberedelser. SOK har valt att här skapa ett campus med träningsanläggningar och service nära det lyxhotell där truppen bor. För var dag anländer allt flera atleter och rapporterna tyder på att satsningen på ett förläger blir lyckat.

Lindeberg blev sponsorgeneral

SOK:s sponsorarbete har inför Peking förändrats helt jämfört med Aten. Tidigare drev Olof Stenhammar via ett externt bolag det så kallade Olympialaget. Under sju år kom det in 85 miljoner kronor från 22 företag. Staten bidrog med en lika stor summa.

Stefan Lindeberg skissade och genomförde en helt ny sponsormodell. Han själv tillsammans med andra medarbetare skulle sköta uppvaktningarna av näringslivet. Modellen sjösattes 2005 och möttes inledningsvis av svårigheter.

- Det var lite nervöst, särskilt när det gick knackigt i början. Olympialaget byggde mycket på Olof Stenhammars egna kontakter i näringslivet och det var ingen enkel uppgift att få dem att fortsätta som sponsorer, säger Stefan Lindeberg i en intervju i Dagens Industri.

Han tvingades acceptera ”nej, tack” från 16 av 22 företag. Kvar blev dock tunga aktörer som Ericsson, Vattenfall, SAS, Volvo PV, Astra Zeneca och Nordea.

Överraskande nytt namn

En ny och något överraskande aktör dök upp. Nämligen det kinesiska sportmärket Li Ning som dressar det svenska OS-laget.

- Sverige står för bra värden i Kina och att få en internationell prägel på märket höjer statusen i Kina, förklarar Lindeberg.

Lindeberg har lyckats hitta tio ledande företag som utgör huvudparten av SOK:s sponsorpool. Dessutom, han fick dem att höja insatsen. Från tidigare ca 600 000 kronor per år till det dubbla och i vissa fall ännu mera. SOK-basen har också skapat ett mera aktivt partnerskap vilket på sikt torde gynna samarbetet.

Kräver kreativa lösningar

- I ärlighetens namn var Olympialaget till stor del baserat på att företagen skulle se det som en goodwill-investering att stödja och förknippas med svensk olympisk idrott. Men verkligheten idag är att det också måste finnas en kommersiell potential i en sponsorsatsning, annars går det inte att motivera i längden, säger Stefan Lindeberg i DI.

Han är väl medveten om att avsaknaden av skyltar och exponering för svenska sponsorföretag under ett OS kräver kreativa lösningar för att företagen ska övertygas.

Två trogna företag enligt mångårigt samarbete är ATG och Nordea som båda har utvecklat affärsmodeller till gagn för både dem själva och SOK. ATG står för Olympiatravet och Nordea för Olympiafonden.

Nu kommer efterföljarna. Tele 2 lanserar mobila OS-sändningar och Samsung och McDonalds bygger sin respektive medverkan på kampanjer som driver affärer. SOK har mer eller mindre utväxling på resultatet av företagens ansträngningar.

50 ska bli 85 miljoner

- Aktiviteterna är ju som intensivast just nu under ett OS-år, vilket innebär att vi räknar med att få in drygt 50 miljoner kronor in sponsorintäkter i år. Det innebär all time high. Sett över en fyraårsperiod ligger vi på ett snitt på 43 miljoner kronor, vilket ska jämföras med de 15 miljoner som Olympialaget bidrog med som mest per år, säger Stefan Lindeberg.

Nu hör till bilden att specialförbunden också bidrar via sin egen sponsorverksamhet. Ett exempel är Svenska Friidrottsförbundet som kan påvisa cirka 50 sponsormiljoner mellan 2005 och 2007.

I sammanhanget ska också nämnas de pengar som atleterna själva drar in. Några av de främsta friidrottarna har byggt miljonförmögenheter under de senaste åren. Totalt innebär det att en rad andra företag har intresse av resultaten under de kommande veckorna.

Efter OS ska Stefan Lindberg fortsätta sina ansträngningar. Målet är att få sponsorintäkter årligen om 85 miljoner kronor, där mycket är avhängt på hur lyckosamt det svenska deltagandet blir i Peking.

Fakta, SOK:s sponsorintäkter

Huvudsponsor, insats om ca 7,5 miljoner kronor:
Nordea
ATG

Teamsponsorer, cirka 2,5 miljoner:
Vattenfall
Ericsson
Jet Ski Sports
Tele 2

Officiella leverantörer av främst varor och tjänster:
Adecco
Li Ning
SAS
Volvo
Metro
Samsung

Supportrar, leverantörer av material och tjänster:
Astra Zeneca
Stockholm Arlanda Airport
Elanders

Källa: SOK och DI.

Först Nybro Vikings – och nu anrika Södertälje Sport med sju guld i mästarskölden. Det ekonomiska klimatet i Hockeyallsvenskan, HA, är allt bistrare. I Nybro samlade supporter och privata givare in fem miljoner på 12 dagar och jagade i väg konkursspöket.
På söndagskvällen vann Södertälje, 6-2, mot AIK på ett utsålt Johanneshov, 8 094 åskådare.  Då hade SSK:s klubbdirektör, Josef Boumedienne, på lördagen berättat för Länstidningen om ett omedelbart konkurshot. Ja i mailkonversation med kommunledningen vittnat om en mycket ansträngd situation och att han var högst osäker om likvida medel fanns för december-lönen till A-truppens spelare.

Regeringen har gett Polismyndigheten ett nytt uppdrag med en stark betoning 

”Kriminella nätverk inom idrotten ska kartläggas”.

- Det är ett mycket allvarligt problem, säger socialminister Jakob Forssmed (KD) till DN.

Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar.  Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap 

Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är  att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades  nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa  kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .

Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög  flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.