Färre sponsorer, men fler SOK-miljoner

Träningsläger, resor, uppehälle, arvoden – utgifterna är många för SOK vid ett OS. Till Peking flyger 133 aktiva och 117 ledare med SAS som är en partner till SOK. Det finns ytterligare 15 ledande sponsorer som tillsammans bidrar med 50 miljoner kronor.

- Idén från början var att staten skulle matcha näringslivets sponsorinsatser, krona för krona. Nu finns det ett glapp på 20 miljoner kronor, pengar som vi verkligen skulle behöva, säger Stefan Lindeberg, ordförande i SOK.

Trots att 79 damer och 54 herrar nu ska delta har inte SOK utnyttjat alla kvoterade platser. Sverige var berättigat till ytterligare 45 platser.

I japanska Fukuoka samlas stora delar av OS-truppen för sina allra sista förberedelser. SOK har valt att här skapa ett campus med träningsanläggningar och service nära det lyxhotell där truppen bor. För var dag anländer allt flera atleter och rapporterna tyder på att satsningen på ett förläger blir lyckat.

Lindeberg blev sponsorgeneral

SOK:s sponsorarbete har inför Peking förändrats helt jämfört med Aten. Tidigare drev Olof Stenhammar via ett externt bolag det så kallade Olympialaget. Under sju år kom det in 85 miljoner kronor från 22 företag. Staten bidrog med en lika stor summa.

Stefan Lindeberg skissade och genomförde en helt ny sponsormodell. Han själv tillsammans med andra medarbetare skulle sköta uppvaktningarna av näringslivet. Modellen sjösattes 2005 och möttes inledningsvis av svårigheter.

- Det var lite nervöst, särskilt när det gick knackigt i början. Olympialaget byggde mycket på Olof Stenhammars egna kontakter i näringslivet och det var ingen enkel uppgift att få dem att fortsätta som sponsorer, säger Stefan Lindeberg i en intervju i Dagens Industri.

Han tvingades acceptera ”nej, tack” från 16 av 22 företag. Kvar blev dock tunga aktörer som Ericsson, Vattenfall, SAS, Volvo PV, Astra Zeneca och Nordea.

Överraskande nytt namn

En ny och något överraskande aktör dök upp. Nämligen det kinesiska sportmärket Li Ning som dressar det svenska OS-laget.

- Sverige står för bra värden i Kina och att få en internationell prägel på märket höjer statusen i Kina, förklarar Lindeberg.

Lindeberg har lyckats hitta tio ledande företag som utgör huvudparten av SOK:s sponsorpool. Dessutom, han fick dem att höja insatsen. Från tidigare ca 600 000 kronor per år till det dubbla och i vissa fall ännu mera. SOK-basen har också skapat ett mera aktivt partnerskap vilket på sikt torde gynna samarbetet.

Kräver kreativa lösningar

- I ärlighetens namn var Olympialaget till stor del baserat på att företagen skulle se det som en goodwill-investering att stödja och förknippas med svensk olympisk idrott. Men verkligheten idag är att det också måste finnas en kommersiell potential i en sponsorsatsning, annars går det inte att motivera i längden, säger Stefan Lindeberg i DI.

Han är väl medveten om att avsaknaden av skyltar och exponering för svenska sponsorföretag under ett OS kräver kreativa lösningar för att företagen ska övertygas.

Två trogna företag enligt mångårigt samarbete är ATG och Nordea som båda har utvecklat affärsmodeller till gagn för både dem själva och SOK. ATG står för Olympiatravet och Nordea för Olympiafonden.

Nu kommer efterföljarna. Tele 2 lanserar mobila OS-sändningar och Samsung och McDonalds bygger sin respektive medverkan på kampanjer som driver affärer. SOK har mer eller mindre utväxling på resultatet av företagens ansträngningar.

50 ska bli 85 miljoner

- Aktiviteterna är ju som intensivast just nu under ett OS-år, vilket innebär att vi räknar med att få in drygt 50 miljoner kronor in sponsorintäkter i år. Det innebär all time high. Sett över en fyraårsperiod ligger vi på ett snitt på 43 miljoner kronor, vilket ska jämföras med de 15 miljoner som Olympialaget bidrog med som mest per år, säger Stefan Lindeberg.

Nu hör till bilden att specialförbunden också bidrar via sin egen sponsorverksamhet. Ett exempel är Svenska Friidrottsförbundet som kan påvisa cirka 50 sponsormiljoner mellan 2005 och 2007.

I sammanhanget ska också nämnas de pengar som atleterna själva drar in. Några av de främsta friidrottarna har byggt miljonförmögenheter under de senaste åren. Totalt innebär det att en rad andra företag har intresse av resultaten under de kommande veckorna.

Efter OS ska Stefan Lindberg fortsätta sina ansträngningar. Målet är att få sponsorintäkter årligen om 85 miljoner kronor, där mycket är avhängt på hur lyckosamt det svenska deltagandet blir i Peking.

Fakta, SOK:s sponsorintäkter

Huvudsponsor, insats om ca 7,5 miljoner kronor:
Nordea
ATG

Teamsponsorer, cirka 2,5 miljoner:
Vattenfall
Ericsson
Jet Ski Sports
Tele 2

Officiella leverantörer av främst varor och tjänster:
Adecco
Li Ning
SAS
Volvo
Metro
Samsung

Supportrar, leverantörer av material och tjänster:
Astra Zeneca
Stockholm Arlanda Airport
Elanders

Källa: SOK och DI.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

– Det är kristallklart, vi spelar för VM-guld.

Det fastslår Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam  när han presenterar sin VM-trupp till mästerskapet i Avicii Arena med inledning 20.20 mot Slovakien.

Han är inte direkt blygsam, frågan är om han har täckning för sin optimism.  Han har tagit ut 23 spelare,  tre målvakter, sex backar och 14 forwardar, varav 18 är NHL-spelare. Två platser har lämnats öppna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.

Han har gjort succé , men  saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.

– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är  allvarlig.