Skoda hyllas för Hockeyfonden
Det handlar om Skoda, bilmärket från Tjeckien som under tio år putsat rejält på varumärket.
I takt med allt mer utvecklade bilar och flera köpare har koncernen från huvudkontoret i Tjeckien envetet anslagit stora summor på marknadsföring. Och då till stor del via sport.
Det avgörande mötet
Cykel, rally och ishockey är utvalda idrotter och via hundratals investerade miljoner återkommer märket ideligen vid stora internationella evenemang.
Historien bakom företaget och tillkomsten är fascinerande. 1895 blev en bokhandlare Laurin missnöjd med sin cykel, fick hjälp av cykelreparatören Klement och de började prata om ett samarbete hemma i i Mladá Boleslav.
Klement byggde för övrigt en egen cykel och satte på en motor och - han skapade en av de första motorcyklarna.
Debaclet och nystarten
1905 kom första bilen. Skoda hade en mycket stark tradition i Tjeckien med generation av människor som jobbat för märket, men det var betydligt svårare att etablera märket i övriga Europa. I många år betraktades Skoda nästan lite vanvördigt och i Sverige såldes inte bilen i särskilt stor omfattning.
De blev ju inte bättre av olyckan i Trafikmagasinet på 70-talet när en Skoda voltade i 30 km/tim...
Men det som kom att ske 1991 var början till genombrottet. Skoda var illa ute, men räddades när VW gick in som nya ägare till 30 procent och från år 2000 till 100 procent. Det var nära att Skoda blivit Renault -ägt, men VW kunde garantera att namnet Skoda skulle behållas och att produktionen skulle ligga kvar i Tjeckien, vilket var avgörande för dåvarande ägaren, tjeckiska staten.
Säljer en miljon bilar årligen
I dag säljs nästan en miljon Skoda-bilar varje år runt om i världen. 1995 skedde den stora introduktionen i Sverige där motsvarande siffra är cirka 13 000 sålda bilar per år. Skoda står på en solid grund som det sjunde största bilmärket i Sverige.
Skoda har fått ta emot många priser, bl a som Årets familjebil och Årets smartaste bil. Det finns till och med en särskild hockeymodell kallad Tre Kronor Edition, kopplat till hockeyn där det behövs stort utrymme för alla prylar.
Hockey och Skoda har länge förknippats vilket inte är annat än naturligt eftersom sporten dominerar i Tjeckien. Första riktigt stora sponsorkontraktet skrevs med Internationella Ishockeyförbundet för 21 år sedan, vilket är världens längsta sponsorskap mellan ett företag och ett VM.
Återstående pusselbit
Sedan dess har pengarna och omfattningen bara ökat.
Varumärket som blev allt mer erkänt, VM som internationell scen – nu kom tredje pusselbiten eller säg konsekvensen, Hockeyfonden.
- Vi saknade den verkliga bredden och basen inom hockeyn. Vi hade toppen på pyramiden i form av den internationella sponsringen av VM, mittendelen säkrad via nationellt avtal med Hockeyförbundet och lokala avtal med ett 15-tal klubbar medan vi för tre år sedan inte investerade särskilt mycket i tillväxten och svensk elithockeys framtid, säger Mikael Sandberg, ansvarig för PR och Sponsring på Skoda Sverige.
Öronmärkt 1 miljon årligen
Hockeyfonden är en årlig kampanj där företaget öronmärker 1 miljon kronor till att fördelas till svenska ungdomsklubbar via ansökningar.
- Vi delar inte ut pengar utan konkreta prylar till de klubbar där de behövs som mest, det kan handla om skridskoslipar, prova-på-utrustning som skridskor, klubbor och annat.
- Vi har kommunicerat Hockeyfonden via TV-reklam, hockeyförbundet och våra återförsäljare. Det har nått ut bra i Hockeysverige och vi får en god anledning och roliga sätt att prata med aktiva familjer som självklart är en viktig målgrupp för oss.
Nu avrundar Skoda det tredje året med Hockeyfonden och har så här långt delat ut diverse saker till ett värde av 3 miljoner till 500 klubbar.
- Initiativet är ett strategiskt komplement i hockeysponsringen men framförallt får vi uppskattning i målgruppen och våra bidrag gör skillnad där de behövs som mest.
Sportreportern har kommit rätt
Mikael Sandberg, 32 år, kom till Skoda våren 2011. En före detta sportreporter från Sundsvall och med stort intresse för sport. Han har tidigare jobbat i tre år inom STCC och dessförinnan tre år åt Janne ”Flash” Nilsson.
- En bra bakgrund som gett en del nyttiga erfarenheter i den roll jag har nu. Motorsporten får kämpa för sitt berättigande och medieutrymme i Sverige. Det föder en kultur av många kreativa sponsorlösningar från förare och stall. Bra att ha med sig när man sitter på sponsorsidan.
På Skodas marknadsavdelning jobbar fem personer, det är en slimmad organisation och består totalt av 17 personer.
- Två VM-turneringar, tre med JVM, här i Sverige har krävt mycket resurser de senaste åren. Vi har haft en PR-byrå, en eventbyrå och reklambyrå inne och det har varit ansträngande.
Och nu då?
Under några år med fokus på ishockeyn förändras nu tillvaron.
- Vi har inget så intensivt som hockey-VM inom närmsta tiden och vi funderar som bäst på strukturen för sponsring och marknadsföring de kommande åren, berättar Mikael Sandberg.
Skoda har ett år kvar på ett tre-årigt avtal med hockeyförbundet och dessutom avtal med 15 klubbar från SHL, Allsvenskan och division I.
- Här gör vissa lokala handlare också uppgörelser. Totalt har vi 71 återförsäljare och finns det hockey på orten har vi uppmanat dem att söka samarbete med den klubben.
Blir sponsor i Vätternrundan
Men frågan är hur taktiken ser ut under de kommande åren. Skodas sponsring är koncentrerad till tre sporter, hockey, motor och cykel.
- Det behövs mycket starka argument för att gå in i en annan sport, betonar Mikael Sandberg.
Inom cykel är Skoda etablerat via de stora loppen som Tour de France, Giro d’Italia, Vuelta España or UCI Road World Championships. Nu etableras bilmärket inom Vätternrundan.
- Cykel är en växande sport i Sverige, framförallt bland motionärer och elitmotionärer. Med vårt historiska arv, våra internationella storsatsningar och med cykeln som det perfekta komplementet till bilen känns det som rätt arena för oss i många avseenden, säger Mikael Sandberg.
Sedan 2004 är Skoda huvudsponsor till Tour de France. Nu går bilmärket via ett två-årigt avtal in som en av huvudsponsorerna till Vätternrundan.
- Cykling finns i vårt DNA, allt började med två hjul för över 119 år sedan och än idag är cykeln det perfekta komplementet till bilen, säger Skodas Sverigechef Anders Bergman.
Hänsyn till de andra märkena
Den återstående frågan blir då vad som ska ske inom motor.
- Avsikten är ändå den att vi ska sälja fler bilar via marknadsåtgärderna. Då måste vi också känna en övertygelse när vi slutligen bestämmer oss, säger Mikael Sandberg.
- Vi tar också hänsyn till vad de andra företagen här i huset gör. Vi koordinerar våra aktiviteter och ska inte konkurrera med varandra.
I Södertälje är han rumsgranne med representanter för Audi och VW. Men Mikael Sandberg vet att Skoda numera står på egna ben, förlåt hjul.
Thomas Ejderhov
Det här har vi vant oss vid, Skodas loggo vid hockeymatcher. Bilmärket har varit sponsor till ishockey i 21 år.
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksand IF:s ekonomiska kostym håller på att spricka, och över 30 miljoner saknas när lagets utländska spelare ska ha betalt.
I ett pressmeddelande läggs en stor del av det ekonomiska haveriet på tidigare vd:n Anders Hedbom som på egen begäran lämnade föreningen för 14 dagar sedan
Förvaltningsrätten, som avgör tvister mellan företag och myndigheter, blir nästa arena för fotbollens skandalderby den 20 oktober på Tele 2.
Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.
Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.