Åtta av tio sponsorkronor till män
Sverige har 41 procent kvinnliga idrottsutövare och 59 procent manliga. Ändå får kvinnorna bara två av tio satsade sponsorkronor, visar en undersökning tillbaka i tiden genomförd av Björn-Anders Larsson på Idrottsekonomiskt Centrum i Lund, tillika krönikör i Idrottens Affärer, på uppdrag av Umeå IK.
Detta debatterades när Sponsrings & Eventföreningen och Östsvenska Handelskammaren bjöd in till seminarium i Norrköping och Linköping nyligen, med FairPay – en stiftelse som arbetar för att alla ska få idrotta på lika villkor, oavsett kön – OLIKA Kommunikation samt Linköping FC som i skrivande stund leder Damallsvenskan i fotboll.
Sju miljarder i sponsring
2016 passerade sponsring sju miljarder kronor i omsättning – mer än både TV-reklam och dagspress-reklam. 80 procent av pengarna går till män.
– Jag och jag tror många med mig vet att fördelningen är skev, men inte så skev. När jag lyssnade till föredragshållaren Isabelle Widmark på organisationen FairPay blev det uppenbart för mig att vi måste bryta den rådande kulturen och inte fortsätta skylla på att marknaden styr. Vi behöver släppa beslutsfattandet som baseras på känslor, traditioner och sociala beteenden, och bli mer rationella och kritiska i våra beslut. Vi behöver fundera över hur vi kan förändra, hur vi tillsammans kan göra en skillnad och därmed skapa mer nytta för alla, säger Niklas Birgetz.
Små arenor – lite publik
Ett exempel är arrangören av EM i fotboll för damer i Holland i sommar som medvetet valt mindre arenor för samtliga matcher.
Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, är kritisk till att åtta av tio sponsorkronor går till manliga idrottare - men ser ljuset i tunneln.
– Jag är övertygad om att våra normer och beteenden ligger starkt förankrade och att dessa måste utmanas. Marie Tomicic på OLIKA Förlag anser att makt, inflytande och ekonomi är viktiga faktorer som styr jämställdheten. Jag håller med. Det handlar inte om att alla ska bli lika och göra tvärtom mot idag. Vi ska istället lägga till, bredda, utveckla och framför allt tänka nytt, säger Niklas Birgetz och tillägger:
– Marie Tomicic nämnde ordet normkreativt som jag gillade skarpt, det vill säga ge perspektiv på normens kraft och hur normer kan utvecklas till att bli bredare och rymma fler och mer.
Förlag och sponsor
OLIKA Förlag har tagit fram böcker om fotbollsstjärnor. Av ett stort antal böcker kan vi bland annat läsa ”Gå på mål Marta”, en berättelse med kärleken till fotbollen i fokus, inspirerad av Marta Vieira da Silvas liv.
OLIKA Förlag har nu också tagit steget att bli sponsorer genom att starta OLIKA Fotbollsfond där tre kronor per bok går till att stötta enskilda spelare, ledare och fotbollslag eller organisation som jobbar med unga tjejers fotboll.
– Man kan med andra ord med både små och stora initiativ tillsammans förändra både sponsringens fördelning och hela vårt samhälle där gamla normer, värderingar och attityder fortfarande klamrar sig fast, förklarar Niklas Birgetz som medger att seminarierna blev en väckarklocka för honom.
Chans göra skillnad
Han ser dock ljust på framtiden:
– Jag ser en tydlig trend just nu på sponsringsmarknaden och den är att social sponsring ökar mest av allt. Den innefattar allt från jämställdhet, mångfald och integration till hållbarhet och hur vi kan rädda världen. Alla företag vill i dag ta ett socialt ansvar och bidra till ett mer jämställt samhälle. Nu har vi med andra ord verkligen chansen att driva utvecklingen framåt, göra skillnad och skapa mer nytta för alla!
Thomas Björn
Mest lästa just nu
Han bygger ett egentligen osannolikt idrottscentrum mitt i de småländska skogarna. Torsten Jansson är en levande önskedröm för idrotten. Tänk om det fanns fler sådana...
En kvarts miljard tar han ur egen plånbok för att bygga ett hotell, en multihall och en kommande friidrotts- och fotbollsarena - i ett samhälle med 900 invånare och en pizzeria.
Allt sker med privata pengar, förtjänade via hans 70 bolag.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
Efter Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..
Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes av Brynäs-klacken i Tegera Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.