Åtta av tio sponsorkronor till män

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.
Foto: MattyFlicks, https://www.flickr.com/photos/68397968@N07/12009254844/

 

Sverige har 41 procent kvinnliga idrottsutövare och 59 procent manliga. Ändå får kvinnorna bara två av tio satsade sponsorkronor, visar en undersökning tillbaka i tiden genomförd av Björn-Anders Larsson på Idrottsekonomiskt Centrum i Lund, tillika krönikör i Idrottens Affärer, på uppdrag av Umeå IK.

Detta debatterades när Sponsrings & Eventföreningen och Östsvenska Handelskammaren bjöd in till seminarium i Norrköping och Linköping nyligen, med FairPay – en stiftelse som arbetar för att alla ska få idrotta på lika villkor, oavsett kön – OLIKA Kommunikation samt Linköping FC som i skrivande stund leder Damallsvenskan i fotboll.

Sju miljarder i sponsring

2016 passerade sponsring sju miljarder kronor i omsättning – mer än både TV-reklam och dagspress-reklam. 80 procent av pengarna går till män.

– Jag och jag tror många med mig vet att fördelningen är skev, men inte så skev. När jag lyssnade till föredragshållaren Isabelle Widmark på organisationen FairPay blev det uppenbart för mig att vi måste bryta den rådande kulturen och inte fortsätta skylla på att marknaden styr. Vi behöver släppa beslutsfattandet som baseras på känslor, traditioner och sociala beteenden, och bli mer rationella och kritiska i våra beslut. Vi behöver fundera över hur vi kan förändra, hur vi tillsammans kan göra en skillnad och därmed skapa mer nytta för alla, säger Niklas Birgetz.

Små arenor – lite publik

Ett exempel är arrangören av EM i fotboll för damer i Holland i sommar som medvetet valt mindre arenor för samtliga matcher.

Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, är kritisk till att åtta av tio sponsorkronor går till manliga idrottare - men ser ljuset i tunneln.

– Jag är övertygad om att våra normer och beteenden ligger starkt förankrade och att dessa måste utmanas. Marie Tomicic på OLIKA Förlag anser att makt, inflytande och ekonomi är viktiga faktorer som styr jämställdheten. Jag håller med. Det handlar inte om att alla ska bli lika och göra tvärtom mot idag. Vi ska istället lägga till, bredda, utveckla och framför allt tänka nytt, säger Niklas Birgetz och tillägger:

– Marie Tomicic nämnde ordet normkreativt som jag gillade skarpt, det vill säga ge perspektiv på normens kraft och hur normer kan utvecklas till att bli bredare och rymma fler och mer. 

Förlag och sponsor

OLIKA Förlag har tagit fram böcker om fotbollsstjärnor. Av ett stort antal böcker kan vi bland annat läsa ”Gå på mål Marta”, en berättelse med kärleken till fotbollen i fokus, inspirerad av Marta Vieira da Silvas liv. 

OLIKA Förlag har nu också tagit steget att bli sponsorer genom att starta OLIKA Fotbollsfond där tre kronor per bok går till att stötta enskilda spelare, ledare och fotbollslag eller organisation som jobbar med unga tjejers fotboll.

– Man kan med andra ord med både små och stora initiativ tillsammans förändra både sponsringens fördelning och hela vårt samhälle där gamla normer, värderingar och attityder fortfarande klamrar sig fast, förklarar Niklas Birgetz som medger att seminarierna blev en väckarklocka för honom.

Chans göra skillnad

Han ser dock ljust på framtiden:

– Jag ser en tydlig trend just nu på sponsringsmarknaden och den är att social sponsring ökar mest av allt. Den innefattar allt från jämställdhet, mångfald och integration till hållbarhet och hur vi kan rädda världen. Alla företag vill i dag ta ett socialt ansvar och bidra till ett mer jämställt samhälle. Nu har vi med andra ord verkligen chansen att driva utvecklingen framåt, göra skillnad och skapa mer nytta för alla!

 

Thomas Björn

Häcken har utvecklats till en unik klubb i Sverige.
-Men så har vi också jobbat hårt för att komma dit vi är i dag, betonar klubbdirektören, Marcus Jodin.
Han njuter av den ekonomiska bilden och uppmärksamheten – på ett annorlunda sätt.  Han ska nämligen göra dubbla starter i Vasaloppet!
Häcken har två lag i stafett-Vasan, Marcus ingår i det ena laget på fredagen och dessutom ska han starta i det stora loppet på söndag.
Han säger själv att han är rätt bra tränad och kan åka med ett leende.
Här är projektet som inte bara gynnar en idrott utan flera. Alla med något gemensamt – nämligen vatten.
Arena Vattnet är ett samarbete mellan idrottsförbund som har vattnet som sin arena – som segling, kanot, rodd, issegling, vattenskidor, wakeboard och motorsport på vatten.
Det skulle jag önska, ja, unna er allihopa.  Att se och höra det fantastiska, det som är få förunnat, att vara på plats i Sälen nu på på söndagsmorgonen. Bara några hundra personer förmånen att få  titta på. Desto fler, inte mindre än 15 000 skidåkare har huvudrollerna.
Det är några oförglömliga timmar i Berga By .

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Viaplay Group trycker gasen i botten och maxar utbudet av motorsport med den nya satsningen "Motorhelg" i TV10-  med flera svenskar i reportage.. Framför allt  om svenskarna som konkurrerar i  IndyCar-premiären den 10 mars, och porträtt av  om det svenska löftet, Dino Beganovics resa i Formel 3. I premiären blir det även dokumentärer, om F1-kval och highlights från F2-race..

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.