Coca-Colas gigantiska idrottssponsring

På presskonferensen inför EM-matchen mot Ungern flyttade Portugals storstjärna Cristiano Ronaldo bort  två Coca cola-flaskor som stod framför honom på podiet. Därefter lyfte han en vattenflaska och utbrast ”drick vatten!”.

Reaktionen blev stark. Media rapporterade över hela världen och uppgifter gjorde gällande att Läskjättens värde sjönk med 33 miljarder efter Ronaldos markering.Nu får Portugals Fotbollsförbund ta emot böter från Uefa. 

Nu framkommer hur Coca Cola dominerar idrottssponsringen och driver en kultur som är uppbyggd på användandet av en produkt med mycket socker med allt vad det innebär.

I stora delar världen står Coca Cola för en fjärdedel av varumärkesutgifterna. Som Jätteföretagets partnerskap i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) där det handlar om  132 miljoner dollar av alkoholfria dryckessektorn 

I USA ska  varumärkesutgifterna uppgå till 239 miljoner dollar.

Patrick Kinch, idrottsanalytiker på GlobalData, kommenterar: 

”Coca Cola står för närvarande i spetsen för idrottssponsorskap i EMEA-regionen och har säkrat partnerskap med IOC, UEFA: s EM, Premier League och Serie A.

Flera dryckesjättar

Närmaste varumärket när det gäller sponsringsutgifter är österrikiska energidrycksmärket Red Bull, som för närvarande spenderar nära 85 miljoner dollar i EMEA-regionen.

Närmaste läskvarumärket är cola-rivalen Pepsi.  En del av Pepsis strategi inkluderar ett partnerskap med UEFA Champions League i en affär som enligt uppgift är värd $ 55 miljoner per år. ”

Sponsorerna av årets just fotbolls-EM beskrivs som en brokig samling. Där finns ryska gas- och oljejätten Gazprom och kinesiska betaltjänsten Alipay jämte Coca-Cola.  

Alla värdesätter idrott som reklambärare.

Ronaldos agerande leder till böter som Uefa riktar till nationsförbundet som förvisso har avtal med spelarna, kontrakt med ska reglera beteendet och umgänget med varumärken, men verkligheten är ofta en annan… Och just i en storstjärnas fall gäller inte så sällan en annan hänsyn.

Sponsorlistan i EM

 Här är de största sponsorerna till fotbolls-EM:

Alipay: Kinesisk betaltjänst, ägs av gränslösa och jättelika Alibaba group.

Gazprom: Rysk gas- och oljejätte som delvis ägs av ryska staten.

Fedex: amerikanskt logistikföretag.

Volkswagen: Tysk biljätte.

Qatar Airways: flygbolag.

Hisense - Kinesisk tillverkare av vitvaror och elektronik.

Booking.com: Holländsk resebyrå

Takeaway.com: Holländskt-danskt företag inom matleveranser.

Coca-Cola: Amerikansk dryckestillverkare.

Heineken: Holländskt ölmärke.

Tiktok: kinesisk jätte inom sociala medier.

Vivo: Kinesiskt teknikföretag som utvecklar mobiltelefoner.

Källa: UEFA

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.