Coca-Colas gigantiska idrottssponsring

På presskonferensen inför EM-matchen mot Ungern flyttade Portugals storstjärna Cristiano Ronaldo bort  två Coca cola-flaskor som stod framför honom på podiet. Därefter lyfte han en vattenflaska och utbrast ”drick vatten!”.

Reaktionen blev stark. Media rapporterade över hela världen och uppgifter gjorde gällande att Läskjättens värde sjönk med 33 miljarder efter Ronaldos markering.Nu får Portugals Fotbollsförbund ta emot böter från Uefa. 

Nu framkommer hur Coca Cola dominerar idrottssponsringen och driver en kultur som är uppbyggd på användandet av en produkt med mycket socker med allt vad det innebär.

I stora delar världen står Coca Cola för en fjärdedel av varumärkesutgifterna. Som Jätteföretagets partnerskap i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) där det handlar om  132 miljoner dollar av alkoholfria dryckessektorn 

I USA ska  varumärkesutgifterna uppgå till 239 miljoner dollar.

Patrick Kinch, idrottsanalytiker på GlobalData, kommenterar: 

”Coca Cola står för närvarande i spetsen för idrottssponsorskap i EMEA-regionen och har säkrat partnerskap med IOC, UEFA: s EM, Premier League och Serie A.

Flera dryckesjättar

Närmaste varumärket när det gäller sponsringsutgifter är österrikiska energidrycksmärket Red Bull, som för närvarande spenderar nära 85 miljoner dollar i EMEA-regionen.

Närmaste läskvarumärket är cola-rivalen Pepsi.  En del av Pepsis strategi inkluderar ett partnerskap med UEFA Champions League i en affär som enligt uppgift är värd $ 55 miljoner per år. ”

Sponsorerna av årets just fotbolls-EM beskrivs som en brokig samling. Där finns ryska gas- och oljejätten Gazprom och kinesiska betaltjänsten Alipay jämte Coca-Cola.  

Alla värdesätter idrott som reklambärare.

Ronaldos agerande leder till böter som Uefa riktar till nationsförbundet som förvisso har avtal med spelarna, kontrakt med ska reglera beteendet och umgänget med varumärken, men verkligheten är ofta en annan… Och just i en storstjärnas fall gäller inte så sällan en annan hänsyn.

Sponsorlistan i EM

 Här är de största sponsorerna till fotbolls-EM:

Alipay: Kinesisk betaltjänst, ägs av gränslösa och jättelika Alibaba group.

Gazprom: Rysk gas- och oljejätte som delvis ägs av ryska staten.

Fedex: amerikanskt logistikföretag.

Volkswagen: Tysk biljätte.

Qatar Airways: flygbolag.

Hisense - Kinesisk tillverkare av vitvaror och elektronik.

Booking.com: Holländsk resebyrå

Takeaway.com: Holländskt-danskt företag inom matleveranser.

Coca-Cola: Amerikansk dryckestillverkare.

Heineken: Holländskt ölmärke.

Tiktok: kinesisk jätte inom sociala medier.

Vivo: Kinesiskt teknikföretag som utvecklar mobiltelefoner.

Källa: UEFA

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.