Coca-Colas gigantiska idrottssponsring

På presskonferensen inför EM-matchen mot Ungern flyttade Portugals storstjärna Cristiano Ronaldo bort  två Coca cola-flaskor som stod framför honom på podiet. Därefter lyfte han en vattenflaska och utbrast ”drick vatten!”.

Reaktionen blev stark. Media rapporterade över hela världen och uppgifter gjorde gällande att Läskjättens värde sjönk med 33 miljarder efter Ronaldos markering.Nu får Portugals Fotbollsförbund ta emot böter från Uefa. 

Nu framkommer hur Coca Cola dominerar idrottssponsringen och driver en kultur som är uppbyggd på användandet av en produkt med mycket socker med allt vad det innebär.

I stora delar världen står Coca Cola för en fjärdedel av varumärkesutgifterna. Som Jätteföretagets partnerskap i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) där det handlar om  132 miljoner dollar av alkoholfria dryckessektorn 

I USA ska  varumärkesutgifterna uppgå till 239 miljoner dollar.

Patrick Kinch, idrottsanalytiker på GlobalData, kommenterar: 

”Coca Cola står för närvarande i spetsen för idrottssponsorskap i EMEA-regionen och har säkrat partnerskap med IOC, UEFA: s EM, Premier League och Serie A.

Flera dryckesjättar

Närmaste varumärket när det gäller sponsringsutgifter är österrikiska energidrycksmärket Red Bull, som för närvarande spenderar nära 85 miljoner dollar i EMEA-regionen.

Närmaste läskvarumärket är cola-rivalen Pepsi.  En del av Pepsis strategi inkluderar ett partnerskap med UEFA Champions League i en affär som enligt uppgift är värd $ 55 miljoner per år. ”

Sponsorerna av årets just fotbolls-EM beskrivs som en brokig samling. Där finns ryska gas- och oljejätten Gazprom och kinesiska betaltjänsten Alipay jämte Coca-Cola.  

Alla värdesätter idrott som reklambärare.

Ronaldos agerande leder till böter som Uefa riktar till nationsförbundet som förvisso har avtal med spelarna, kontrakt med ska reglera beteendet och umgänget med varumärken, men verkligheten är ofta en annan… Och just i en storstjärnas fall gäller inte så sällan en annan hänsyn.

Sponsorlistan i EM

 Här är de största sponsorerna till fotbolls-EM:

Alipay: Kinesisk betaltjänst, ägs av gränslösa och jättelika Alibaba group.

Gazprom: Rysk gas- och oljejätte som delvis ägs av ryska staten.

Fedex: amerikanskt logistikföretag.

Volkswagen: Tysk biljätte.

Qatar Airways: flygbolag.

Hisense - Kinesisk tillverkare av vitvaror och elektronik.

Booking.com: Holländsk resebyrå

Takeaway.com: Holländskt-danskt företag inom matleveranser.

Coca-Cola: Amerikansk dryckestillverkare.

Heineken: Holländskt ölmärke.

Tiktok: kinesisk jätte inom sociala medier.

Vivo: Kinesiskt teknikföretag som utvecklar mobiltelefoner.

Källa: UEFA

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.