Elitloppet större succé än någonsin

Ibland känns orden enbart som klyschor. Ibland stämmer de till punkt och pricka. Det är vad Solvalla och ATG vill förmedla efter Elitloppshelgen. Omsättningen uppgick till fantastiska 379,5 miljoner kronor och totalt kom 52 264 åskådare till Solvalla.

Sport i form av 38 högklassiga lopp där russinet i kakan givetvis var Brionis sagolika seger i Elitloppet, men där andra femstjärniga prestationer också stack ut.

Spänning i form av den magiska sekundlånga väntan på resultatet som skulle förkunna att Brioni och Joakim Lövgren vunnit på målfoto mot Rapide Lebel och Eric Raffin.

Spel i alla dess former med Solvalla, ATG och Svensk Travsport som de stora vinnarna med flera nya omsättningsrekord.

21 länder spelade

- Under Solvallas Elitloppsmeeting står givetvis sporten i centrum, men självklart följer vi också utvecklingen av spelet med stort intresse och efter årets tre dagar har vi anledning att jubla åt både den sevärda sporten och de fina omsättningssiffrorna, fastlår Kent Öhlander, Försäljnings- och Marknadsdirektör på ATG.

I år spelade 21 länder till Elitloppet och omsatte totalt 379,5 miljoner kronor, att jämföra med 354,9 miljoner 2010 och 317,4 miljoner 2009. En ökning med 6,9 procent.

Dessutom så spelades det för ytterligare drygt 25 miljoner kronor i lokala potter utomlands.

Störst ökning på V75

Den största ökningen kom i V75 där de dubbla omgångarna omsatte 206,7 miljoner kronor, att jämföra med 188,5 miljoner 2010 och 165,8 miljoner 2009. En ökning med 9,6 procent.
- Vi inledde med en Jackpot och lämnar över en Jackpot till Mantorp. V75 är och förblir vårt draglok, betonar Kent Öhlander.

Det osäkra vädret, med inslag av regn under de tre dagarna, innebar ett mindre publiktapp jämfört med 2010. Då kom sammanlagt 54 852 åskådare till Solvalla. I år kom totalt 52 264 åskådare.

- Som alla andra utomhusidrotter är vi beroende av vädret så jag tycker inte att vi ska se alltför negativt på det lilla publiktappet, summerar Kent Öhlander.

Antalet tittade ökade

Apropå publik. Antalet tittare som bänkade sig framför TV:n ökade rejält jämfört med 2010.

I söndags följde 411 000 Elitloppet Direkt, att jämföras med 273 000 året innan, en ökning med 34,3 procent.

I lördags följde 233 000 tittare V75 Direkt, en ökning med 24,8 procent. Vinnarfesten sågs av 207 000, en ökning med 11,9 procent jämfört med lördagen innan.

14 000 loggade in och följde tävlingarna via datorn i ATG Live. Både på lördagen och söndagen.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.