75 miljoner i vinst på några timmar

I dag är det julafton. Idrottens egen julafton. Under några få timmar generar Bingolottos Uppesittarkväll inte mindre än 75 miljoner kronor som slussas ut till föreningarna.
Ingvar Oldsberg leder programmet som enbart på Uppesittarkvällen berikar idrotten med 75 miljoner kronor.

 

I spetsen står två tomtar, programledaren Ingvar Oldsberg och Hans Sahlin, Folkspels vd. 

De har blivit ett riktigt radarpar. De gnabbas och delar ut pikar, men är i grund och botten tämligen överens när de träffas för att prata om fortsatt samarbete. 

Men det hör till, de käbblas lite vid förhandlingarna, slutligen tar de i hand och är överens om att köra vidare.

- Jo, jo, vi har våra speciella möten, skrattar Hans Sahlin.

"Han är Sveriges främste"

- Han ska trilskas lite, men han är en ikon och Sveriges främste programledare.

- Han älskar det här, han gillar att tjöta med människor i direktsändning.

Ingvar Oldsberg vet sitt värde, påstår att han är lite tveksam inför fortsättningen, det blir lite rubriker i någon kvällstidning, men medger att han gillar programformen och att stå i centrum. Bingolottos blev hans come-back på den stora scenen och som Hans Sahlin och hans kollegor har utvecklat programformen är det egentligen som gjort för just Ingvar Oldsberg.

Det ska åtskilliga svenskar vara synnerligen tacksamma för. Det gäller både köpare av bingolotter och medlemmar i alla föreningar.

I klartext, det här är programmet med bara vinnare. Idrotten har för sin del fått 1,6 miljarder totalt under åren.

Inget typiskt Göteborgs...

Uppesittarkväll kom till 1995. 

- Hos TV4 tyckte de först att det var ett typiskt Göteborgspåhitt. Men efter att ha fundera lite där uppe i Stockholm nappade de och såg potentialen med ett sånt program, berättar Hans Sahlin.

Tittarsiffrorna har blivit allt bättre. SVT har försökt kämpa emot, men de har blivit överkörda. Men just i år sker en riktig konfrontation. SVT har skapat ett dubbelt ”På spåret”.

- Men jag tror att vi har ett bra grepp om den här kvällen. Är det nån gång människor spelar Bingolotto är det just den här kvällen. De har blivit en tradition för åtskilliga och till och med ungdomar samlas för att uppleva kvällen tillsammans.

Det finns förhoppningar om 2 miljoner tittare. Inte konstigt med tanke på att det finns 76 miljoner i vinstpott, fyra bingospel och en massa utlottningar. 

Och smaka lite mer på utfallet - försäljningen av Bingolotter tillsammans med Sverigelotten ger idrotten smått ofattbara 75 miljoner!

Säljer 4,5 miljoner lotter

Sedan fem år tillbaka står Folkspel också bakom en Bingolotto Special på nyårsdagen. 

- Många uppskattar även det programmet. Som bäst har vi haft 1,5 miljon tittare. Att jämföra med 3 miljoner på Uppesittarkvällen, berättar Hans Sahlin.

- Totalt säljer vi runt 4,5 miljoner lotter under de här två kvällarna.

- Det handlar om en monumental införsäljning. Vi ger föreningen alla tänkbara verktyg. I sammanhanget måste jag berömma Örebro SK, landets främsta klubb på försäljning år från år.

- Gjorde alla föreningar som ÖSK vore vår totala omsättning avsevärt högre.

Då är Loket tillbaka

Bakom Bingolotto och Folkspel AB finns nära 100 anställda som via årsplaner och utvecklade strategier ständigt söker högre säljnivåer.

Vd:n Hans Sahlin är personligen en del av hela företeelsen. Han kom till Folkspel 1998 och har upplevt både upp- och nedgångar.

- Just nu känner vi oss trygga med arbetet och programmet, men det är klart att vi hela tiden jobbar för att sälja ännu bättre och ge idrotten ännu mer. 

- Vi anstränger oss verkligen för att få föreningarna att inse vilket enorm potential det finns i både Bingolotto och Sverigelotten. De kan tjäna så mycket, mycket mer pengar via lite arbete.

- Numera har en  framgångsrik butiksförsäljning av Bingolotto stor betydelse jämfört med de största åren då försäljningen rullade på av sig själv.

Och apropå det, vecka 5-7 tar Ingvar Oldsberg semester och vikarien, ja, han kan sin sak. Leif Loket Olsson kliver då in i TV-studion.

Thomas Ejderhov

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.